قم نيوز : آنچه به عنوان دغدغه امروز تولد نوزادان مطرح است ترجیح مادران به سزارین نسبت به زایمان طبیعی است در حالی که در صورت آگاهی از عوارض و مزایای هر یک بهتر می‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری داشته باشند.
سزارین اورژانسی است نه انتخابی/غفلت از خطرات سزارین مادران باردار
سزارین اورژانسی است نه انتخابی/غفلت از خطرات سزارین مادران باردار
به گزارش قم نیوز در سال‌­های اخیر ذهن بانوان باردار برای تولد فرزند خود چندان با سؤال سزارین یا زایمان طبیعی؟ درگیر نمی‌شود زیرا تصمیم خود را در زمینه انتخاب سزارین از مدت‌ها پیش گرفتند در حالی که پاسخ صحیح به این پرسش و انتخاب مناسب می‌تواند در سلامت مادر و نوزاد مؤثر باشد و تصمیمی نیست که بتوان مدت‌ها پیش از بارداری یا در ماه‌های اولیه بارداری اتخاذ کرد.

نباید اجازه داد مادران قربانی کمبود آموزش در انتخاب روش مناسب تولد فرزندشان باشند و زایمانی که با سیستم فیزیولوژیکی آنها سازگار است رها کنند و به زایمانی بپردازند که خطرات و تهدیداتی برای آنها به همراه دارد زیرا سزارین باید از روی ناچاری باشد نه به انتخاب.

در گذشته درصد کمی از بانوان سزارین را انتخاب می‌کردند ولی اکنون هر فرد می‌تواند سزارین یا زایمان طبیعی را انتخاب کند ولی باید از عوارض آینده آن آگاه باشد.

همه بانوان می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند
برخی از مادران این سؤال را دارند آیا همه می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند که ندا بداقی، متخصص زنان و زایمان و نازایی در این زمینه گفت: از نظر علمی همه بانوان می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند زیرا متناسب با فیزیولوژی بدن یک خانم طراحی شده مگر یک سری موارد خاص بنا به تشخیص پزشک و مواردی که خطراتی مادر و جنین را تهدید کند که مادر باید اورژانسی سزارین شود. در همه دنیا سزارین به موارد اورژانسی محدود شده است.

به دلیل آنکه زیرساخت‌ها در کشور فراهم نشده بانوان باردار به سمت سزارین انتخابی رفتند و علاقه به زایمان طبیعی کاهش پیدا کرده و سزارین به یک عمل طبیعی برای بانوان باردار شده است.

به گفته وی زمانی که فیزیولوژی بدن مادر به هم می‌خورد و ورزش مناسب ندارد و آموزش‌های حرکات در طول سیر زایمان را فرانگرفته نمی‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد و از طرفی دیگر زمینه‌سازی فکری است که باید برای مادران ایجاد شود.

مادر پس از گذراندن آموزش‌ها، انتخاب می‌کند که زایمان طبیعی یا سزارین داشته باشند ولی اگر آمادگی کسب نکرده باشد و زمینه‌سازی برای او انجام نشده باشد؛ جلسات را شرکت می‌کند ولی هیچ خروجی برای او ندارد.

این متخصص مرکز فوق تخصصی جراحی محدود درمان ناباروری طهورا عنوان کرد: مادری که یک بار سزارین شده بهتر است که دوباره سزارین شود البته پدیده‌ای با عنوان «وی بک(vbac)» وجود دارد که مربوط به بانوانی است که یک بار سزارین شدند و تمایل پیدا می‌کنند که برای زایمان بعدی، زایمان طبیعی داشته باشند.

به گفته وی از نظر علمی «وی بک» زایمان طبیعی است که پس از سزارین می‌توان انجام داد به جز سزارین‌هایی که در حاملگی پیشین برش عمودی داشته یا سابقه میو مکتومی داشتند.

بداقی خاطرنشان کرد: در کتاب‌های پیشین بیان می‌شد افراد دارای قدهای زیر 160 سانت نمی‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند ولی اکنون این امر از علم پزشکی دنیا حذف شده و به همه بانوان باردار فرصت داده می‌شود تا از طریق ورزش و برخی حرکات زایمان طبیعی داشته باشند.

ترس بانوان باردار از زایمان طبیعی
پای صحبت‌های بانوان باردار که می‌نشینیم بسیاری از آنها از زایمان طبیعی ترس دارند و به توکوفوبیا و ترس از زایمان طبیعی مبتلا هستند در حالی که سزارین عمل جراحی است که عوارضی به همراه دارد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه برخی از بانوان پیش از بارداری به واژینیسموس و فوبیا از رابطه جنسی مبتلا هستند، گفت: اینگونه افراد باید مورد روانشناسی قرار گیرند تا این امر برطرف شود. اگر چنین فردی که هنوز مشکل واژینیسموس او حل نشده باردار شود چگونه می‌تواند زیر پوشش آموزش زایمان طبیعی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این رفتار او غیر ارادی و ناخودآگاه است و با این فرد نمی‌توان روانشناسی و کاردرمانی انجام داد تا با زایمان فیزیولوژیک کنار آید.

بداقی درباره علت اینکه برخی بانوان از زایمان طبیعی فراری هستند، گفت: بخشی مربوط به تجربه‌هایی است که خودشان دارند که ناشی از رفتارهای نادرست است که سبب می‌شود بانوان دچار ترس و فوبیا از زایمان طبیعی شوند بنابراین زمانی که مادر تجربه خوبی از زایمان طبیعی ندارد، نمی‌تواند دختر خود را به درستی در زمینه انتخاب روش تولد فرزندش آموزش دهد.

وی معتقد است: بانوان آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت نکردند و زایمان طبیعی به جز ورزش به برگزاری تورهای بیمارستانی نیاز دارد و اینکه همسر در طول زایمان کنار فرد باشد ولی در کشور این بستر آماده نشده و حتی آموزش روانشناسی وجود ندارد و عوارض سزارین آموزش داده نمی‌شود.

این متخصص زنان و زایمان و نازایی از جمله عوارض سزارین را اینگونه بیان کرد: مادر حداکثر می‌تواند سه بار سزارین شود و پس از این زمان چسبندگی در ناحیه اعضای شکم، دردهای مزمن، جا به جایی مثانه و مشکلات ادراری برای او به وجود می‌آید.

 وی معتقد است: زمانی که نوزاد متولد می‌شود اصل رابطه مادر و نوزادی به وسیله هورمون‌هایی است که لحظه تولد در بدن مادر آزاد می‌شود که با سزارین به دلیل بیهوشی این سیر فیزیولوژیکی در بدن مادر قطع شده است.

غفلت از روش‌های زایمان طبیعی در کشور
برخی روش‌های زایمان طبیعی در دنیا استفاده می‌شود که در کشور مورد غفلت واقع شده است. بداقی در این زمینه گفت: در همه دنیا زایمان در آب و بی‌حسی اپیدورال به صورت نرمال انجام می‌شود که به بستر تجهیزاتی، آموزشی و روانشناسی نیاز دارد.

وی با اشاره به مزایای زایمان طبیعی عنوان کرد: بانویی که زایمان طبیعی دارد همان روز می‌تواند به طور طبیعی راه برود و دو روز بعد از زایمان می‌تواند به ورزش بپردازد و کاهش سایز شکم و برگشت پوست سیر فیزیولوژیک دارد ولی کسی که سزارین شده تا یک هفته نمی‌تواند به طور طبیعی راه برود و حداقل تا یک ماه نباید بیش از ۶ کیلو بار حمل کند.

این متخصص مرکز فوق تخصصی جراحی محدود درمان ناباروری طهورا ادامه داد: مادر حداقل دو ماه پس از سزارین می‌تواند به ورزش برود که این امر سبب شلی عضلات و افتادگی پوست می‌شود و چسبندگی در شکم بین رحم و سایر ارگان‌ها و جفت به رحم را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: ریسک حاملگی‌های خارج رحمی پس از سزارین بیشتر است حتی حاملگی‌هایی که در محل اسکار سزارین قبلی ایجاد می‌شود احتمال پارگی رحم را افزایش می‌دهد و جان مادر به خطر می‌افتد.

انجام زایمان بدون درد بنا بر رضایت مادران باردار
بداقی با اشاره به نحوه زایمان طبیعی با بی‌حسی گفت: در این روش مادر را از ناحیه کمر بی‌حس می‌کنند به طوری که انقباضات را دارد و می‌تواند به روند زایمان کمک کند ولی درد ندارد البته متخصص زنان و بیهوشی باید در این حین همراه مادر باشد.

وی با بیان اینکه تمام خانم‌ها بنابر رضایت خودشان می‌توانند زایمان بدون درد داشته باشند، تصریح کرد: در این روش مادر از نظر حسی بلوکه می‌شود در حالی در سیستم حرکتی او هیچ اختلالی ایجاد نمی‌شود.

این متخصص زنان و زایمان معتقد است: زایمان‌هایی که با بی‌حسی روی می‌دهند به مانیتورینگ دقیق نیاز دارند و قلب نوزاد کامل مشاهده و اقدامات لازم انجام شود.

به گفته وی نوزادانی که با زایمان طبیعی متولد می‌شوند هوشیارتر هستند و این مسئله به دلیل عبور از کانال زایمان و تخلیه نهایی ریه آنها است.

 بداقی با بیان اینکه ۸۳ درصد مرگ مادران کل دنیا پس از سزارین بوده است، گفت: علت اصلی مرگ مادران در اثر سزارین اول خونریزی و دوم ترومبوآمبولی است. سزارین ریسک ترومبوآمبولی را در قالب انعقاد خون در رگ‌ها افزایش می‌دهد و این لخته به ریه منتقل می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاداتی برای فرهنگ‌سازی در زمینه زایمان طبیعی گفت: ابتدا باید بودجه‌هایی برای این امر اختصاص پیدا کند تا آموزش عمومی ارائه شود زیرا همه مادران نمی‌توانند هزینه آموزش را بپردازند یا خیلی‌ها می‌توانند ولی ترجیح نمی‌دهند.

این آموزش‌ها مادران را به سطح مورد انتظار پذیرش زایمان طبیعی می‌رساند تا نسل بعدی خودشان داوطلبانه به دنبال ارائه آموزش‌ها بروند.

با توجه به اینکه بسیاری از مادران از زایمان طبیعی ترس دارند بسترسازی روانشناسی باید در اولویت قرار گیرد و مادر باید ترغیب به زایمان طبیعی شود.

سیاست‌های در نظر گرفته شده باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد و در صورت انتظار از ماما در زمینه اینکه مادر را در طول زایمان پشتیبانی کند، پشتوانه و تجهیزات لازم برای این امر فراهم شود.

بخش خصوصی توان مالی ندارد که بدون برداشت، برای آموزش هزینه کند بنابراین سیستم دولتی باید فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی در زمینه عوارض سزارین را انجام دهد تا انتخاب درست در زمینه شیوه زایمان انجام شود که در بلند مدت به نفع سیستم سلامت است و کاهش هزینه را به همراه دارد و همچنین مادر نیز در صورت تجویز پزشک، از مزایای زایمان طبیعی بهره‌مند و از خطرات سزارین در امان می‌ماند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcfjyd1.w6detagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما