يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : 98515

اعضای یک باند کلاهبرداری در قم دستگیر شدند

قم نيوز : دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قم گفت: چهار نفر از اعضای یک باند که با ترفند طراحی سامانه ثنا و ارسال پیامک جعلی ابلاغیه قضایی، اقدام به‌کلاهبرداری و فیشینگ حساب بانکی می‌کردند، دستگیر شدند.
اعضای یک باند کلاهبرداری در قم دستگیر شدند
اعضای یک باند کلاهبرداری در قم دستگیر شدند
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی دادگستری کل قم، حجت الاسلام حسن غریب در گفت و گو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه این باند با رصد اطلاعاتی حفاظت و اطلاعات قضایی قم و با عملیات فنی نیروهای قضایی و پلیس فتای استان کشف و منهدم شد، اظهار داشت: این مجرمان سایبری با ارسال پیامک جعلی ابلاغیه ثنا و فریب قربانیان به‌روش نصب نرم افزارهای مخرب بر روی تلفن همراه کاربران، اطلاعات گوشی و اطلاعات کارت بانکی آنان را هک و از آنها سوء استفاده می‌کردند.

وی افزود: نرم افزار جعلی این افراد به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌واسطه نصب این نرم افزار بر روی گوشی مخاطبان، به‌تمامی پیامک‌های کاربران دسترسی داشتند و از طریق دریافت پیامک‌های بانکی و رمز کارت‌های بانکی، اقدام به‌فیشینگ کارت و تخلیه حساب می‌کردند.

دادستان قم با اشاره به‌اینکه متهمان این پرونده ساکن قم و اهواز و 2 نفر از آنها نیز 16 و 20 ساله بودند، در خصوص نحوه پولشویی این مبالغ بیان کرد: متهمان مبالغ حاصل را صرف خرید ارز دیجیتال، خوش‌گذرانی و خریدهای اینترنتی می‌کردند.

غریب در مورد شیوه انتخاب مخاطبان برای ارسال پیامک جعلی توسط این باند تصریح کرد: این افراد به‌شماره تلفن‌های همراهی که در سایت دیوار اقدام به‌فروش هرگونه جنس می‌نمودند، پیامک جعلی ارسال می‌کردند.

وی با هشدار به‌شهروندان در مورد کلاهبرداری های مشابه در پوشش ابلاغیه سامانه ثنا عنوان کرد: شهروندان در رابطه با سامانه ثنا نکته‌های ذیل را مدنظر داشته باشند: پیامک اصلی سامانه ثنا، فاقد لینک است، به‌هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به‌واریز وجه نیست.

دادستان قم گفت: ابلاغ الکترونیک برای کسانی ارسال می‌شود که پیش از آن در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده‌اند و این پیامک هرگز با شماره سیم کارت شخصی ارسال نمی‌شود.

غریب خاطرنشان کرد: سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضایی به‌ نشانی https://eblagh.adliran.ir است و با مراجعه به‌ آن ابلاغ قضایی را می‌توانند بررسی کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchmmnw.23n6zdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما