سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : 99171

نقدی قرآنی به اهالی روزگار

قم نيوز : برخی برای فرار از جریمه و یا ترس از برگشت دادن، یک روز قبل از روز ممنوعیت به مسافرت می‌روند و بعد از اتمام ممنوعیت از مسافرت بر می‌گردند. درست شبیه کاری که اصحاب سبت انجام دادند.
نقدی قرآنی به اهالی روزگار
نقدی قرآنی به اهالی روزگار
به گزارش قم نیوز در قرآن مجید در پنج مورد صحبت از اصحاب سبت به میان آمده است:

1.«وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِینَ»( بقره 65)

2.«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ کَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ وَکَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا» (نساء 47)

3.«وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِیثَاقِهِمْ وَقُلْنَا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُلْنَا لَهُمْ لَا تَعْدُوا فِی السَّبْتِ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِیثَاقًا غَلِیظًا»( نساء 154)

4.«وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَةِ الَّتِی کَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ ۙ لَا تَأْتِیهِمْ ۚ کَذَٰلِکَ نَبْلُوهُمْ بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ» (اعراف 163)

5.«إِنَّمَا جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ ۚ وَإِنَّ رَبَّکَ لَیَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کَانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ»(نحل 124)

اصحاب سبت گروهی بودند که در ساحل دریا زندگی می‌کردند. خداوند به عنوان آزمایش به آنها دستور داد که روز شنبه را بزرگ بدارند و دست از صید ماهی بکشند و مشغول عبادت شوند. آنها مدتی این کار را کردند و بعد از آن ماهیان به عادت همیشگی که روز شنبه، صید نیست و امن است بر روی آب ظاهر می‌شدند و روزهای دیگر متفرق و ناپدید می‌شدند.

این گروه برای اینکه به خیال خودشان هم فرمان الهی را تمرد نکرده باشند و هم ماهیان آماده را از دست ندهند، حیله ای به کار بردند، یا روز قبل از آن توری در آن برکه پهن می‌کردند و غروب شنبه آن را می‌کشیدند و ماهیان را صید می‌کردند و یا اینکه راه باریکی در آن برکه درست کرده بودند که ماهیان از آن راه به برکه بردند و غروب شنبه آن راه را می‌بستند و بعداٌ آنها را صید می‌کردند.

خداوند گاهی از آنها به گروه تجاوزگر (اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِی السَّبْتِ) یاد کرده و گاهی آنها را مورد لعنت خودش قرار داده است. ( کَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ)

مثال کاربردی این قضیه در هر زمانی و هر مکانی به مناسبت خودش، پدید می‌آید. مثالی که در این روزها می‌توانیم بزنیم این است که دولت اسلامی می‌گوید به خاطر حفظ سلامت و جلوگیری از شیوع مرض کرونا از فلان تاریخ تعطیل است و کسی هم به مسافرت نرود. برخی برای فرار از جریمه و یا ترس از برگشت دادن، یک روز قبل از روز ممنوعیت به مسافرت می‌روند و بعد از اتمام ممنوعیت از مسافرت بر می‌گردند. درست شبیه کاری که اصحاب سبت انجام دادند.

نقل قرآن از قضایای امّت‌های سابق، داستان‌سرایی و مشغولیت نیست بلکه برای پند گرفتن و عبرت است. خودش می‌فرماید: «لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبَابِ»در داستانهای آنان،  عبرت برای صاحبان عقل و اندیشه است.

امیدوارم خداوند به لطف و کرمش گناهانی را که باعث این مریضی‌ها، گرانی‌ها و خشکسالی شده است از ما ببخشد و ما را شاکر نعمتهای خودش قرار دهد .

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcgqq9y.ak9yu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما