سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 99319
منبع : قم نیوز

شهروندان در صورت داشتن تب از دریافت واکسن خودداری نمایند

قم نيوز : محبی گفت: شهروندان در صورت داشتن تب بالا و علایم ابتلا به ویروس کرونا از انجام واکسیناسیون خودداری نمایند تا واکسن باعث تشدید علایم نشود.
شهروندان در صورت داشتن تب از دریافت واکسن خودداری نمایند
شهروندان در صورت داشتن تب از دریافت واکسن خودداری نمایند
به گزارش قم نیوز سیامک محبی رییس مرکز بهداشت قم گفت: همشهریان در صورتی که تجربه واکنش آلرژیک شدید به هر واکسن و یا دارویی داشته و یا داروی سرکوب‌کننده ایمنی و دارو‌های شیمی‌درمانی مصرف می‌کنند، قبل از گرفتن وقت واکسیناسیون با پزشک مشورت کنند.

رییس مرکز بهداشت قم با بیان این‌که افراد در صورت تماس با بیمار مبتلا به کرونا، یک ماه بعد برای تزریق واکسن مراجعه نمایند، اضافه کرد: در صورت مصرف دارو‌هایی از جمله دیابت، فشارخون بالا و تیروئید دارو را قطع نکنند و قبل از تزریق واکسن لازم نیست از داور‌های ضد درد، آسپرین و آنتی‌هیستامین برای پیشگیری از عوارض جانبی واکسن استفاده شود.

محبی توصیه کرد: شب قبل از واکسیناسیون، خوب بخوابید و به میزان کافی آب و مایعات بنوشید و حتما صبحانه صرف شود تا در روز واکسیناسیون حال خوبی داشته باشید.

رییس مرکز بهداشت قم با بیان این‌که به همراه داشتن کارت ملی برای تزریق واکسن الزامی است، بیان کرد: برای تزریق واکسن کرونا ابتدا باید برای ثبت‌نام و گرفتن نوبت به سامانه سلامت به آدرس salamat.gov.ir مراجعه شود.

محبی با تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، گفت: اگر افراد شرایط پزشکی خاص از جمله بارداری و یا مشکل نقص سیستم ایمنی دارند، قبل از تزریق به واکسیناتور اطلاع دهند.

رییس مرکز بهداشت قم با بیان این‌که سالمندان باید بعد از دریافت واکسن حتما توسط یکی از اعضای خانواده همراهی شوند، ادامه داد: بعد از تزریق واکسن احتمال بسیار کمی وجود دارد که واکنش حساسیتی ایجاد شود، ولی لازم است حداقل ۱۵ دقیقه بعد از تزریق در محل حضور داشته باشید.

محبی تاکید کرد: پس از دریافت واکسن کووید ۱۹ همچنان باید فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها رعایت شود.

رییس مرکز بهداشت قم یادآورشد: با توجه به نوع واکسن دریافتی باید تمام نوبت‌های آن با فاصله زمانی تعیین شده در کارت واکسن تزریق تا ایمنی مطلوب ایجاد شود.

او بیان کرد: هر واکسن کرونایی که تزریق می‌شود، ممکن است باعث بروز برخی عوارض احتمالی شود که جای نگرانی نیست، این عوارض احتمالی طبیعی و نشانه دفاع و ایجاد محافظت در بدن می‌باشد و طی ۲ تا سه روز بعد از تزریق واکسن برطرف می‌شود.

محبی افزود: ایجاد حالت شبه آنفلوانزای خفیف از جمله تب، لرز، درد‌های عضلانی و مفصلی، گلودرد، ضعف، احساس ناخوشی و سردرد و یا عوارض موضعی مانند درد، تورم و قرمزی محل تزریق از جمله عوارض تزریق واکسن کروناست.

او اضافه کرد: عوارض احتمالی خودبه‌خود بهبود می‌یابد، ولی می‌توان از مسکن‌هایی مانند استامینوفن برای کنترل تب استفاده کرد.

به گفته محبی، در حال حاضر متولدان سال ۶۰ و قبل از آن می‌توانند برای تزریق واکسن به مراکز منتخب استان قم مراجعه کنند و افراد الزاما باید ساکن استان باشند.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcaoeno.49no615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما