يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : 99915
حجت الاسلام رفیعی:

گوش‌هایمان را از شنیدن موعظه محروم نکنیم

قم نيوز : کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه نباید گوش را از شنیدن موعظه محروم کرد، گفت: آیت الله اشتهاردی فرمودند هر عضوی یک عبادتی دارد و عبادت گوش، شنیدن موعظه و قرآن است.
وش‌هایمان را از شنیدن موعظه محروم نکنیم
وش‌هایمان را از شنیدن موعظه محروم نکنیم
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی شنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام حدود ۵۰ حق از جمله حق ۷ عضو بدن بر عهده انسان ذکر شده است، اظهار کرد: سه عضو بدن که حقوقشان در این رساله بیان شده در سر قرار دارند که عبارت از زبان، چشم و گوش هستند و حقوق دست، پا، شکم و قوای جنسی نیز بیان شده است.

وی با اشاره به حق گوش و چشم بر انسان، خاطرنشان کرد: گوش کردن صداها در وجود انسان تأثیر زیادی دارد و افراد زیادی با شنیدن صوت پیامبر(ص) و قرآن هدایت و مسلمان شدند و برخی هم با شنیدن صداهای مبتذل و صدای افراد منحرف ایمان خود را از دست داده‌اند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی،‌ ادامه داد: امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند گوش دو حق بر انسان دارد زیرا گوش ورودی قلب است و قلب ما با شنیدن صداها می تواند سالم و بانشاط و یا مریض و افسرده شود و در روایت است که پیامبر(ص) فرمودند اگر شما خود را کنترل می‌کردید همان چیزهایی که من می‌شنوم را می‌شنیدید و آن چیزی که من می‌بینم را می‌دیدید.

وی با بیان این که ما در میان علما و بزرگان خود افرادی را داریم که برخی صداها را می شنیدند، گفت: شیخ عباس قمی نقل می‌کند که به قبرستان وادی السلام رفتم و صدای ناله عجیبی مانند ناله شتری که او را شکنجه می‌کنند را شنیدم وقتی به دنبال صدا رفتم دیدم میتی را دفن می کنند و این صدا از آن میت بلند شده است و اطرافیان او هم هیچ توجهی ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اولین حق گوش را این دانست که او را وسیله شنیدن صداهای خیر قرار دهیم، افزود: تا فهمیدیم که در مجلسی غیبت، تهمت و آبرو ریزی می شود نباید در آن محل بمانیم و یا اگر میبینیم که جایی موسیقی مبتذل و یا فحاشی می شود نباید گوش کنیم و نگذاریم که گوشمان و قلبمان مریض شود.

وی گفت: دومین حق گوش این است که چیزهایی را بشنویم که اخلاق‌مان را خوب کند زیرا ما نیاز به موعظه و نصیحت داریم و در روایت داریم که پیامبر (ص) به جبرئیل می‌گفتند من را موعظه کن و یا امیرالمؤمنین(ع) به برخی از اصحابشان می‌گفتند من را موعظه کن و در روایت داریم که فردی مرتکب فحشا شده بود و میخواستند او را اعدام کنند در همان لحظه حضرت یحیی(ع) رسیدند و فرمودند ای زناکار من را موعظه کن و یا پیامبر(ص) که خود حافظ قرآن بودند به اصحاب خود می‌فرمودند که برای من قرآن بخوانید تا من گوش دهم.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه نباید گوش را از شنیدن موعظه محروم کرد، گفت: مرحوم آیت الله اشتهاردی گفت،  هر عضوی یک عبادتی دارد و عبادت گوش، شنیدن موعظه و قرآن است.

وی در تبیین حق چشم بر انسان اظهار کرد: نگاه های چشم با هم فرق دارد و ۴۰ نوع نگاه داریم که از جمله آن می توان به نگاه عبرت مانند نگاه به تاریخ و یا تشییع جنازه، نگاه عبادت مانند نگاه به پدر و مادر، قرآن، کعبه و دریا، نگاه معصیت مانند نگاه به نامحرم، نگاه تحقیر مانند نگاه فرعون به موسی، نگاه حسرت مانند نگاه مردم به قارون، نگاه سحر و چشم زخم، نگاه شادی مانند نگاه پدر به فرزند، نگاه درس گرفتن مانند نگاه به خلقت موجودات، نگاه خیانت و… اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام فرمودند، چشم سه حق بر گردن انسان دارد، افزود: اول به چیزی که حلال نیست نگاه نکنیم، دوم اینکه با چشم و نگاه خود از هرچه می بینیم عبرت بگیریم و سوم توسط چشم مطالعه کنیم و علم بیاموزیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccpoqo.2bqos8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما