چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۴۹
کد مطلب : 100645
منبع : قم نیوز

زمانی برای شرمساری آقای زاکانی

قم نيوز : زمان شرمساری علیرضا زاکانی، نماینده سابق قم و شهردار فعلی تهران که در قانونی بودن صدور حکم وی تردیدهایی وجود دارد، فرا رسیده است.
زمانی برای شرمساری آقای زاکانی
زمانی برای شرمساری آقای زاکانی
به گزارش قم نیوز خیلی زودتر از آن چه که فکرش را می‌کردیم، زمان شرمساری علیرضا زاکانی، نماینده سابق قم و شهردار فعلی تهران ـ که البته در قانونی بودن صدور حکم وی تردیدهایی وجودی دارد ـ فرا رسیده است.

کسی که وی را تانک انقلاب و مظهر مبارزه با فساد می‌خواندند، حالا درگیر ماجرایی شرمناک شده است. زیرا علی رغم شعارهایی که علیه فساد و رانتخواری داده، شوهر دختر خود را به عنوان مشاور در شهرداری تهران برگزیده است.

زاکانی، کسی که به رای مردم قم پشت کرد
نام زاکانی برای مردم قم همچنان یادآور شخصی است که به آنها وعده خدمت در مجلس شورای اسلامی را داد اما چندی بعد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و سپس برای رسیدن به شهرداری تهران، از نمایندگی قم استعفا کرد.

در عرف رای دهنده‌ها چنین کاری که سبب محروم شدن قم از یک کرسی در دوره فعلی مجلس می‌شود، پشت کردن به رای آنها شمرده می‌شود. البته زاکانی وعده داد که دفتر خود را به عنوان شهردار تهران در قم فعال نگه خواهد داشت.

دفتری که بر همه مردم قم مشخص نیست از کجا برای وی تهیه شده و چه کسی هزینه نیروهای آن را می‌دهد زیرا طبق قانون شهرداری‌ها حق ندارند خارج از محدوده شهری خود هزینه کنند و هزینه کردن شهرداری تهران برای دفتر شهردار در قم و نیروهای آن، محل قانونی ندارد.

شکایت برای ابطال حکم زاکانی به دیوان عدالت اداری
از سوی دیگر فرایند صدور حکم شهرداری تهران برای علیرضا زاکانی نیز با نکات خاکستری‌ای روبرو است. وی که مدرک مرتبطی با شهرداری و شهرسازی ندارد، در حالی از سوی شورای شهر تهران انتخاب شد و توسط وزارت کشور حکم وی صادر شد که صدور حکم وی خلاف آیین نامه مصوب هیات دولت در زمان انتصاب بوده است.

به همین دلیل شکایتی علیه وزیر کشور به دیوان عدالت اداری برای ابطال حکم انتصاب وی شده است و محمد صالح مفتاح، یکی از حقوقدانان مستقل،‌ به دنبال به نتیجه رساندن این شکایت است. شکایتی که آزمونی برای قوه قضاییه در عمل به قانون و مبارزه با فساد نیز به شمار می‌آید.

وقتی شهردار تهران زیر دستور خود می‌زند!
حاشیه‌های حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران خیلی زودتر از آن چه که پیش‌بینی می‌شد، آغاز شد. انتصاب های زاکانی در سازمان‌ها و ستاد شهرداری سبب اعتراض همه از جمله اصولگرایانی شد که برخی از آنها اندک زمانی قبل با شهردار تهران رفاقت نزدیک داشتند. 

اما انتصابی که تیر خلاص را به شهرت انقلابی و ضد فساد بودن زاکانی زد، انتصاب حسین حیدری (داماد زاکانی) به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری بود. 

این انتصاب با مخالفت شدید در فضای مجازی روبرو شد و زاکانی مجبور شد در توییتر توضیح دهد که «مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی باشهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان درحوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌کرد. این امر غیرقانونی نبوده واین حکم صرفا برای اشراف و نظارت دقیق بنده ازطریق ایشان دراین پروژه مهم صادرشده‌ است.»

این در حالی است که چند روز قبل شهردار فعلی تهران با صدور بخشنامه ای هر گونه به کارگیری نیروی انسانی در شهرداری را به هر شکلی حتی به صورت رایگان ممنوع کرده است. همچنین این انتصاب با دستورالعمل تعارض منافع مصوب شورای شهر تهران در دوره گذشته نیز تضاد دارد و این دستورالعمل همچنان به قوت خود باقی است.

صدا و سیما هم به صف منتقدان زاکانی پیوست
انتصاب داماد در سمت مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران آن چنان غیر معمول و خلاف شعارها و صحبت‌های گذشته علیرضا زاکانی بود که صدا و سیما نیز در بخش های خبری خود انتقادات نسبت به آن را پخش کرد و نشان داد که در کنار حرکت‌های شبه‌ناک شهردار تهران نمی‌ایستد.

برخی از چهره های شناخته شده اصولگرا در فضای مجازی مانند علی قلهکی و علی رجبی که هر دو از نزدیکان زاکانی نیز به شمار می‌روند، نسبت به این انتصاب انتقاد کرده‌اند و اکنون علیرضا زاکانی، مبارز سابق ضد فساد، با شرمساری زیادی برای عدول از آنچه قبلا شعار آن را داده است،‌ روبرو است.

انتهای پیام / 105
 
https://qomnews.ir/vdcdoz0fkyt0z96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما