دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۴
کد مطلب : 101878
منبع : قم نیوز

آیا سفر رییس جمهور به قم اثر مثبتی برای مردم خواهد داشت؟

سیدعلی پورطباطبایی
قم نيوز : ابراهیم رییسی، رییس جمهور، این هفته به قم سفر می‌کند و مردم قم از خود می پرسند که چه چیزی از این سفر عاید آنها خواهد شد؟
رییسی به قم سفر می کند
رییسی به قم سفر می کند
به گزارش قم نیوز در حالی که ادارات استان در تکاپوی زمینه سازی برای حضور رییس جمهور و وزرا در قم هستند، این سوال مطرح است که آیا هزینه‌های مادی و غیر مادی‌ای که برای این سفر انجام خواهد شد، در نهایت برای مردم قم صرفه خواهد داشت؟

این سوال از آنجا مطرح است که قم دارای دو بخش مهم و اساسی و نیازمند توجه است. بخش نخست قم، حوزه‌های عمران و محیط زیست و زیرساخت‌های اساسی قم و حوزه‌های اجتماعی و آموزشی است که از دیرباز و به سبب عقب ماندگی تاریخی این شهر،‌ نیازمند توجه اساسی است.

در این بخش مردم از خود می پرسند که آیا چیزی از سفر رییس جمهور عاید این حوزه‌های مهم قم خواهد شد؟ مثلا جاده های منتهی به قم که از وضع اسفناکی برخوردار هستند، مانند جاده نیزار، جادیه قدیم قم - کاشان، اتوبان قم ـ کاشان، بالاخره طعم ترمیم را می کشند؟ 

آیا اعتبارات معطل مانده از قبل مانند اعتبارات حوزه شهری با دستور رییس جمهور پرداخت خواهد شد؟

تکلیف زمین برای طرح های مسکن چه می شود؟ در حالی که اقشار خاص در قم از اداره کل راه و شهرسازی زمین دریافت کرده اند اما این اداره به جای پس گرفتن زمین‌هایی که به موسسات و ادارات واگذار شده و هیچ فعالیتی در ۱۰ سال گذشته در آنها صورت نگرفته است، به دنبال الحاق زمین های ۵۶۰ هکتاری در نزدیکی شهر کهک و استفاده از آنها برای مردم است. آيا رییس جمهور توان پس گرفتن زمین های واگذار شده اما بلا استفاده مانده را دارد؟

در حوزه محیط زیست آیا رییس جمهور حق آبه تالاب های قم را که سال هاست داده نمی شود، مطالبه کرده و آب را به آنها باز می گرداند؟‌ حق آبه ای که عدم پرداخت آن سبب تبدیل شدن زمین ها به کویر شده است.

آیا رییسی می تواند قم را که اکنون به آلاینده ترین شهر از نظر سرب در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است، از سرب عاری کند؟

واحدهای خدماتی و بازرگانی و اصناف می پرسند که در حوزه مالیاتی آیا عدالت برای مردم قم جاری خواهد شد؟ و به جای دریافت مالیات بالاتر از ۱۰۰ درصد مصوب برای این استان کوچک، مثل استان های دیگر مالیات ها با توجه به مشکلات مردم به ۶۰ یا ۷۰ درصد خواهد رسید؟

در حوزه میراث فرهنگی نیز سوال مردم این است که بالاخره بودجه های مصوب برای حوزه میراثی قم صرف بازسازی و خرید خانه های تاریخی خواهد شد یا برای بازسازی مدارس علمیه مانند حجتیه صرف می شود؟

آیا فرودگاه قم بالاخره به ثمر خواهد نشست و دولت حمایت لازم را انجام خواهد داد؟

اینها سوالاتی است که در بخش نخست مطرح است.

بخش دیگر مطالبات برای قم، حمایت دولت از حوزه های علمیه و طلاب و موسسات حوزوی است و چون این موسسات و حوزه ها در قم مستقر هستند، رییس جمهور باید به این حوزه نیز توجه کند. 

اما نکته مهم این است که این حمایت که خواست مراجع تقلید و علما و روحانیون و مردم مذهبی و انقلابی قم است نباید با وظایف دولت در حمایت از استان قم خلط شود و هر کدام در جای خود باید انجام شود.

از رییس جمهور انتظار می رود برای این دو بخش مهم نیازمند توجه در قم وقت کافی صرف کند. هم به دیدار مرجع تقلید برود و هم با اقشار مردم دیدار کند. هم برای موسسات و تشکل های حوزوی بودجه تصویب کند و هم برای سازمان های مردم نهاد، ادارات قم و حوزه های زیرساختی در قم بودجه های خوبی مصوب کند.

با نگاهی به وضع بودجه کشور و وضعیت تخصیص اعتبارات تصویب شده به نظر می رسد رییس جمهور کار سختی را در پیش دارد زیرا هر چه بگوید و تصویب کند، باید پرداخت هم بشود.

از هم اکنون در مورد سرنوشت مصوبات این سفر منفی بافی نباید کرد اما خواسته مردم و روحانیون قم این است که وعده ای داده نشود که بعدا دولت در عملی کردن آن بماند! بهتر است دولت هر چقدر که مطمئن است انجام می شود، مصوب کند و وعده دهد و در نهایت به عمل کار برآید،‌ به سخن‌دانی نیست!

*سیدعلی پورطباطبایی

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdccmsqs42bqx48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما