قم نيوز : در حالی که این روزها شاهد دستورات شدید و غلیظ در مورد برخورد با برهم زنندگان نظم عمومی در چهارشنبه آخر سال هستیم، این سوال مطرح است که چطور می توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد؟
هدایت و کنترل یا برخورد قهری؛ شیوه صحیح مواجه با چهارشنبه سوری چیست؟
هدایت و کنترل یا برخورد قهری؛ شیوه صحیح مواجه با چهارشنبه سوری چیست؟
به گزارش قم نیوز، چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان است که با گذشت زمان دچار تغییرات زیادی شده است. در سنت قدیم ایرانیان، مردم در چهارشنبه آخر سال آتشی را روشن کرده و از روی آن می پریدند اما با گذشت زمان و پدید آمدن وسایل و ادوات آتش بازی و انواع ترقه‌ها، این سنت ایرانی تبدیل به شب یا شب‌هایی پر از ترس و تهدید برای مردم شده است.
 
جوانان و نوجوانان در این روزها بعضا دست به تهیه مواد آتش زا و ترقه‌های انفجاری خطرناک می زنند و با انفجار آنها سبب آسیب رساندن به خود و مردم می شوند. از سوی دیگر جمع شدن جوانان و مردم در شب چهارشنبه آخر سال سبب ایجاد ترافیک و بند آمدن راه ها می شود که خود آسیب دیگری است.

نخستین راهی که برای مواجهه با چهارشنبه سوری به نظر می رسد، همان راهی است که در کشورها در اکثر موارد به کار برده می شود و آن چیزی نیست جز ممنوعیت و استفاده از قوه قهریه برای مقابله با این پدیده. مقامات قضایی و انتظامی از ابزار قوه قهریه برای تهدید جوانانی که در چهارشنبه سوری ایجاد مزاحمت و حرکت های خطرناک کرده استفاده می کنند و در کنار برخورد قضایی، تهدید می کنند که این افراد تمام مدت تعطیلات عید را در زندان باقی خواهند ماند و برای آنها سابقه قضایی ایجاد می‌شود.

اگر چه چنین راه حلی در نگاه اول کارساز و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد اما شاید راه حل دیگری نیز ممکن باشد. راه حلی که چندین سال قبل اجرا شد و اتفاقا نتایج خوبی هم به دنبال داشت.

راه حل دوم این است که پلیس و شهرداری و دستگاه قضایی چندین مکان مشخص را برای برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال اختصاص دهند و در آن اماکن امکان حضور خانواده ها و شادی جوانان فراهم باشد. از سوی دیگر برنامه های فرهنگی و هنری نیز در طول مراسم اجرا شود تا از یک طرف انرژی انباشته جوانان در این مراسم تخلیه شود و از سوی دیگر با حضور عوامل آتش نشانی و انتظامی جلوی ضررهای مادی و جانی گرفته شود. از سوی دیگر هر شخصی که خارج از اماکن مشخص شده اقدام به آزار و اذیت دیگران کند، با برخورد قاطع دستگاه های امنیتی و انتظامی روبرو می شود و ادامه این رویه در طی چند سال به برگزاری این مراسم نظم و امنیت خوبی خواهد داد.

یکی دیگر از ایرادات پرتاب ترقه حتی ترقه های بی خطر در چهارشنبه آخر سال سر و صدای زیاد آنها است که سبب ترس و وحشت مردم به ویژه سالمندان و کودکان می شود. اما با اختصاص بوستان های بزرگ و دور از مراکز مسکونی و درمانی به برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال این ایراد تا حد زیادی مرتفع می شود و جوانان نیز به جشن و سرور خود می پردازند.

علی رغم تجربه مثبت چندین سال قبل در کنترل چهارشنبه سوری با اختصاص بوستان های خارج از شهر به آن، رویکرد نخست انتخاب شده است. رویکردی که در اخبار و رسانه‌ها چهره مقتدر و قاطعی از مقامات انتظامی و قضایی نشان می دهد اما از یابد نباید برد که پدیده های اجتماعی با رویکرد قهری از بین نمی روند، بلکه به شکل زیرزمینی و غیر قانونی و غیر قابل کنترل درآمده و زیان‌های خود را به همراه خواهند داشت.

*سیدعلی پورطباطبایی
انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcjxtevvuqeytz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما