قم نيوز : در حالی که گشت ارشاد نیروی انتظامی در موارد متعددی با برخوردهای نادرست سبب آسیب به فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر شده است، به نظر می‌رسد مراجع تقلید باید در مقابل این برخوردهای نادرست موضع گیری کرده و نیروی انتظامی را به سمت اصلاح رفتار، هدایت کنند.
ضرورت موضع گیری علما و مراجع تقلید در مقابل برخوردهای نادرست گشت ارشاد
ضرورت موضع گیری علما و مراجع تقلید در مقابل برخوردهای نادرست گشت ارشاد
به گزارش قم نیوز هرچند گاهی یک گزارش از برخوردی نادرست توسط گشت ارشاد نیروی انتظامی یا به عبارت رسمی، پلیس امنیت اجتماعی فراجا در جامعه منتشر می شود و سبب تشویش افکار عمومی و تضعیف فریضه امر به معروف و نهی از منکر می شود.

در آخرین مورد، دختری ۲۲ ساله از اهالی سنندج که به تهران سفر کرده بود، پس از بازداشت توسط گشت ارشاد به ساختمان این پلیس تخصصی هدایت شده و سپس ساعاتی بعد توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده است.

این دختر که مهسا امینی نام دارد، پس از چند روز کما، جمعه ۲۵ شهریور درگذشت.

با فشار افکار عمومی،  پلیس پس از ۴۸ ساعت توضیحاتی منتشر کرد و فیلم حضور مهسا امینی به صورت تقطیع شده در اختیار صدا و سیما قرار گرفت و رییس جمهور و وزیر کشور هم وعده پیگیری دادند.

​​​​​​ اما این نخستین بار نیست که برخورد های اینچنینی گشت ارشاد سبب ناراحتی افکار عمومی و حمله به فریضه امر به معروف و نهی از منکر می شود.

 شلیک به همسر یک زن در پارک پردیسان تهران یا بی اعتنایی به مادر دختر مریضی که توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود، تنها دو مورد دیگر از مواردی هستند که در ماه های اخیر در فضای مجازی منتشر شده و افکار عمومی نسبت به آنها واکنش سنگینی نشان داده است.

برخوردهای این چنینی گشت ارشاد که هر از چند گاهی تکرار می شود و خبری از واکنش دستگاه های نظارتی در خصوص آن‌ها به گوش نمی رسد، سبب شده است تا اساس فعالیت این بخش از پلیس زیر سوال برود و در ادامه پرداختن به فریضه امر به معروف به حاشیه رود.

علما و مراجع تقلید به پلیس تذکر دهند
در این میان نقش علما و مراجع تقلید در هدایت نیروی انتظامی و دادن رهنمودهای مناسب به فرماندهان نیروی ویژه و حساس است.

فرماندهان نیروی انتظامی به طور مرتب با مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه قم و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار می کنند و در هر دیدار گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه می‌کنند.

این گزارشات اما شامل برخوردهای اینچنینی و اشتباهات نیروی انتظامی که به آسیب رساندن به رواج فریضه امر به معروف و نهی از منکر منتهی می شود، نمی شود و تنها دستاورد های این نیرو به شکل آمار و گزارش ارائه می شود.

هیچگاه فرمانده نیروی انتظامی به مراجع تقلید گزارش نداده است که با برخوردهای نادرست گشت ارشاد چندنفر از اصل دین ناامید شده و چند نفر احکام اسلامی را در شبکه های اجتماعی زیر سوال برده‌اند!

ادامه رویه فعلی گشت ارشاد سبب جدایی مردم از دین می‌شود
مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه هیچگاه در مورد اثرات منفی برخورد های اشتباه گشت ارشاد توجیه نمی شوند و نمی‌دانند که مردم این برخوردها را به پای حوزه علمیه می‌گذارند، نه پلیس!

در حالی که اسلام دین رحمت و مهربانی است و با گفتگو و قول لیّن با مردم برخورد می کند، این برخوردهای بعضاً خشن و نادرست سبب وهن اسلام و جدایی مردم از روحانیت می شود و در دراز مدت، رابطه بین حوزه علمیه و مردم را از بین می برد.

از این رو به نظر می رسد علما و مراجع تقلید باید نسبت به برخورد های نیروی انتظامی در گشت ارشاد و پلیس امنیت اجتماعی و طرح‌هایی مانند طرح ناظر اعلام هشدار کرده و از نیروی انتظامی بخواهند تا رفتارهای نادرست برخی از عوامل خود را اصلاح کند.

از سوی دیگر با توجه به جایگاه مراجع تقلید و علما در نزد مردم به نظر می رسد هم‌دردی با خانواده مرحومه مهسا امینی نیز سبب تسلی خاطر ایشان و تقویت جایگاه روحانیت در نزد افکار عمومی خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۰۵
 
https://qomnews.ir/vdccoeqsm2bqxi8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما