دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : 109341

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی در مورد اربعین

قم نيوز : شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی می‌توانند نقش مهم و موثری در هرچه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین داشته باشند. شاید این سوال مطرح شود که  هر یک از ارگان‌ها، در برگزاری پیاده‌روی اربعین چه نقشی دارند و چه کمک‌هایی می‌توانند انجام دهند.
مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی در مورد اربعین
مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی در مورد اربعین
اربعین، چهلمین روز پس از واقعه عاشوراست و شیعیان، چهل روز است که به سوگ امام‌شان نشسته اند. به مناسبت این روز بسیاری از شیعیان، به‌خصوص ایرانیان با پای پیاده راهی کربلا می‌شوند تا به زیارت امام حسین(ع ) بروند و اربعین را در جوار مقبره این امام بزرگوار عزاداری کنند. جالب است بدانید پیاده‌روی اربعین به سوی کربلا، یکی از گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان بوده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است.

به‌همین دلیل شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی می‌توانند نقش مهم و موثری در هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم داشته باشند. شاید این سوال مطرح شود که  هر یک از ارگان‌ها، در برگزاری پیاده‌روی اربعین چه نقشی دارند و چه کمک‌هایی می‌توانند انجام دهند. برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی
شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی در مورد اربعین، می‌توانند از جوانب مختلف مادی و معنوی کمک کنند و مسئولیت‌های متعددی را عهده‌دار شوند. به این نکته توجه داشته باشیم، هر چه این خدمات جامع‌تر و گسترده‌تر در اختیار زائران امام حسین(ع) قرار گیرند، پیاده‌روی اربعین با شکوه‌تر برگزار خواهد شد و دیگر نگران رفاه و امنیت زائران در این مسیر نخواهیم بود.


در ادامه به برخی از این مسئولیت‌ها اشاره می‌کنم:

حمایت مالی:
شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی، با حمایت مالی خود، نقش مهمی، در برگزاری مراسم پیاده روی اربعین خواهند داشت. این نهادها می‌توانند در  تأمین تجهیزات مورد نیاز زائران، مانند محصولات خوراکی و نوشیدنی، دایر کردن مساجد موقت، تامین برق و برقراری زیرساخت‌های لازم جهت رفاه و امنیت زائران نقش داشته باشند. مهام ویلچر ایرانیان هم، از جمله شرکت‌هایی است که با عرضه ویلچر و واکر‌های با کیفیت و قیمت مناسب، برای اربعین، مسئولیت خود در این اجتماع بزرگ حسینی را ایفا کرده و آرزوی دیرینه بسیاری از معلولین، سالمندان و بیماران حرکتی را، برای شرکت در این مراسم برآورده می‌کند.

خدمات مربوط به بهداشت و درمان
حفظ سلامتی عزاداران حسینی، در طول مراسم اربعین، اهمیت بسیار زیادی دارد. زائران در این مسیر به مراکز بهداشتی و درمانی متعددی نیاز دارند. در همین‌راستا شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی می‌توانند در این زمینه با فراهم کردن تجهیزات پزشکی، دارو، تامین پرسنل پزشکی و بهداشتی و تسهیلات بهداشتی مورد نیاز زائران، در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقا سلامت زائران سهم عظیمی داشته باشند.

خدمات اجتماعی و رفاهی 
ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی برای زائران کربلای حسینی از دیگر مواردی است که شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی می‌توانند عهده‌دار شوند. این خدمات می‌تواند، شامل تأمین غذا و نوشیدنی رایگان، بهره‌برداری از مراکز تأمین آب، دستشویی‌ها، بانک‌های خون، خدمات اماکن عمومی و محل‌های استراحت زائران در مسیر پیاده‌روی اربعین باشد.

خدمات حمل و نقل
جابه‌جایی و حمل و نقل زائران در مسیرهای تعبیه شده برای پیاده‌روی اربعین از جمله وظایف مهم شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی است. زائران در این مسیر به خدماتی نظیر تامین وسایل نقلیه عمومی، ترمینال‌ها و پایانه‌های حمل و نقل، معرفی رانندگان حرفه‌ای و باتجربه، تأمین وسایل راحتی برای سفرهای طولانی و دیگر تسهیلات حمل و نقل نیاز دارند.



خدمات ارتباطی و اطلاع‌رسانی
 شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی باید در تسهیل ارتباط با زائران و اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ها، خدمات، رویدادها و اطلاعات مربوط به اربعین نقش داشته باشند. این نوع خدمات می‌تواند، شامل تأمین اینترنت رایگان، ارائه اطلاعات درباره مراسم‌ها و مکان‌های مهم، استقرار تاسیسات ارتباطی و اجرای برنامه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی باشد.

برگزاری برنامه‌های فرهنگی
در میان زائران امام حسین (ع)، جمع زیادی از کودکان و نوجوانان هم دیده می‌شوند. بنابراین بهتر است برگزاری این مراسم، در کنار جنبه مذهبی و معنوی، جنبه‌های آموزشی و سرگرمی هم داشته باشد. برای فرهنگ‌سازی غنی در میان نسل آینده کشور، هیئت‌ها و شرکت‌های مختلف می‌توانند، در طول مسیر پیاده‌روی، برنامه‌های مختلف در قالب مسابقات و آموزش‌های دینی اجرا کنند و بدین طریق پیاده‌روی اربعین را برای کودکانمان جاودانه کنیم.

سخن آخر
موارد ذکر شده تنها بخشی از مسئولیت‌ شرکت‌ها و هیئت‌های مذهبی بود. بنابراین چه خوب است، هر شخص یا نهاد، برای بهتر برگزار شدن این مراسم پرشور و راحتی زائران، کمک‌های مادی و معنوی خود را دریغ نکنند. 
منبع : mahamwheelchair.com

انتهای پیام / 109
https://qomnews.ir/vdcfj1dyyw6dxma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما