يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : 29439
یادداشت

توجه به مزیت‌های نسبی قم لازمه توفیق در اقتصاد مقاومتی

قم نيوز : قم نیوز: آنچه مسلم است اینکه اگر بخواهیم روی پای خود بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم باید به استعدادها و توانمندی‌های داخلی تکیه کرده و نگاهمان بیش و پیش از برون به درون باشد.
توجه به مزیت‌های نسبی قم لازمه توفیق در اقتصاد مقاومتی
یه گزارش قم نیوز، اقتصاد مقاومتی، این روزها و هفته‌ها گرچه بار دیگر ولو در حد حرف و شعار، نُقل محافل شده و به خصوص پس از اظهارات گلایه‌آمیز مقام معظم رهبری، مسئولان یکی از فصول مهم سخنان خود را به این مقوله بنیادین اختصاص داده‌اند، اما واقعیت آن است که حجم کارهای نشده و اقدامات صورت گرفته چنان است که حالا حالا باید مطالبه کرد تا بلکه شاهد حرکتی اثربخش باشیم.

شکی نیست که همان طور که سکاندار حکیم و بیدار انقلاب اسلامی فرمودند اقتصاد مقاومتی با شعار دادن و بازی با کلمات محقق نمی‌شود، چه آن که اگر این گونه بود در سال‌های اخیر و به طور خاص یک سال اخیر پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری، ثمره‌ای ملموس و عینی را شاهد بودیم.

یکی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به اقتضائات زمانی و مکانی و به خصوص استفاده درست از ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور است.

در این میان، استان قم به عنوان ام‌القرای جهان تشیع و مرکز انقلاب اسلامی دارای ظرفیت‌هایی است که توجه جدی به آنها ورای هر شعاری، می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتی به خوبی یاری کند.

با توجه به اینکه مهم‌ترین شاخصه این استان مقدس، مولفه‌های دینی و فرهنگی آن است در این امر نیز باید به این مولفه‌ها که ناظر به مزیت‌های نسبی هم است، عنایت لازم را داشت.

به دیگر سخن، برخلاف نظر برخی مدیران استان، مزیت نسبی در قم را نه در صنعت باید جستجو کرد و نه در کشاورزی چه آن که در هر دو زمینه با وجود تلاش‌های صورت گرفته مشکلات ساختاری فراوانی وجود دارد، بلکه مزیت نسبی قم - اگر نگوییم مطلق- در بخش خدمات است؛ خدمات و رهاوردی که صد البته صبغه دینی و فرهنگی داشته باشد.

وجود مرقد مطهر کریمه اهل بیت(ع) و بزرگترین حوزه علمیه حال حاضر جهان تشیع در کنار فعالیت بالغ بر ۴۰۰ موسسه علمی و پژوهشی، همچنین ده‌ها مدرسه علمیه و دانشگاه و مرکز علمی که عمدتاً در حوزه علوم انسانی فعال هستند، خاطرنشان می‌کند که چگونه می توان از این همه ظرفیت عظیم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با نگاه به فرهنگ دینی بهره بُرد.

منتهای مراتب رسیدن به اهداف مطلوب در این باره پیش از هر چیز نیازمند یک باور و وحدت نظر است تا در سایه آن مسئولان با رسیدن به یک درک و نیاز مشترک، در وهله بعد روی به برنامه‌ریزی عملیاتی آورده و مجاهدانه برای شکوفایی فرهنگ و خدمت به ساحت دین اقدام ورزند؛ مجاهدتی که بی‌گمان یکی از ثمرات شیرین آن، تحول در اقتصاد به ویژه با تکیه بر توان داخلی است و نیز شکل‌گیری اقتصاد درون زایی که می‌تواند ما را به حل بسیاری از مشکلات فرهنگی واجتماعی کمک کند.

آنچه مسلم است اینکه اگر بخواهیم روی پای خود بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم باید به استعدادها و توانمندی‌های داخلی تکیه کرده و نگاهمان بیش و پیش از برون به درون باشد.

این گونه اگر شد، امید و باور به آینده‌ای روشن دستاورد تلاش و مجاهدت ما خواهد بود.

بی‌تردید امروز ما با وجود همه سختی‌ها، تحریم‌ها و فشارهای گاه و بیگاه، ارزشمندترین ثروت را در اختیار داریم که آن هم سرمایه عظیم نیروی انسانی تحصیل کرده و شیفته خدمت و تلاش است که در کمتر کشوری می توان نمونه مشابه آن را یافت.

البته باید عادات غلط فرهنگی مبنی بر لزوم در اختیار داشتن کار دولتی و پشت میزنشینی در میان نسل جوان تحصیل کرده را اصلاح کرد و به خصوص در زمینه تجاری سازی فرهنگ و علوم انسانی در قم باید این روند را به گونه‌ای پیش برد که جوانان و مجموعه‌های جوان، خود مولد و کارآفرین شوند و با کمترین اتکای ممکن به حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دولت در امر اشتغال زایی سرآمد باشند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgyt9x.ak9yw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما