شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : 60967
منبع : پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز
خاطراتی از یک مقام پیشین اطلاعاتی

تاریخچه ضد جاسوسی در ایران/ قسمت اول

قم نيوز : اطلاعات و امنیت در جمهوری اسلامی ادوار پر فراز و نشیبی را از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون گذرانده است. یکی از مقامات پیشین اطلاعاتی کشور به تازگی خاطرات خود را در اختیار پژوهشگران حوزه اطلاعات و امنیت کشور قرار داده است که در این سلسله مطالب به مرور آن‌ها می‌پردازیم.
تاریخچه ضد جاسوسی در ایران/ قسمت اول
تاریخچه ضد جاسوسی در ایران/ قسمت اول
به گزارش قم نیوز حسین قاسمی، پژوهشگر حوزه اطلاعات و امنیت کشور در کانال تلگرامی خود در سلسله مطالب خاطرات یک مقام اطلاعاتی نوشت:

۱- پیش از انقلاب
 سیستم جدید ضد جاسوسی در ایران پس از تأسیس ساواک از سال ۱۳۳۶ شکل گرفت. قبل از آن فعالیت‌های ضد جاسوسی بطور کامل در حوزه فعالیت اداره دوم ستاد ارتش و شبکه‌هایی بود که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از طریق کسانی مانند سرلشکر حسن ارفع ایجاد کرده بودند.
 
تأسیس ساواک در دوران «جنگ سرد» بود و به دلیل وابستگی رژیم پهلوی به «بلوک غرب»، به سرکردگی آمریکا، طبعاً تمامی توان و منابع ساواک در راستای اهداف بلوک غرب فعال بود. فعالیت ضد جاسوسی ساواک و اداره دوم ارتش بر اتحاد شوروی و دولتهای عضو «بلوک شرق» و دولتهای نزدیک به شوروی متمرکز بود. سرویس اسرائیل نیز نزدیک‌ترین همکار ساواک تلقی می‌شد و به این دلیل بخشی از استخدام منابع در راستای اهداف موساد در کشورهای عربی و جریانسازی در درون اکراد بود.
 
به این ترتیب، تمامی نیروهای کنترلی و مراقبتی اداره کل هشتم ساواک (ضد جاسوسی) در رابطه با KGB (سازمان اطلاعات غیرنظامی شوروی) و تمامی نیروهای اداره دوم ارتش (سازمان اطلاعات ارتش که قدیمی‌تر از ساواک و بسیار قدرتمند بود و با ناتو رابطه تنگاتنگ داشت) برای مواجهه و کنترل GRU (سازمان اطلاعات نظامی شوروی) در ایران بکار گرفته می‌شدند، اعم از دیپلمات‌ها و مأمورین قانونی و غیرقانونی.
 
در زمینه همکاری با سرویس‌های غیرنظامی (موساد) و نظامی (اَمان) اسرائیل نیز همکاران ایرانی، اعم از ساواک و اداره دوم ارتش، فقط وظیفه پشتیبانی و حمایت از آنها را در پایگاههای مرزی و برون مرزی داشتند بدون حق تجسس.

گاهی که فعالیتهای مأموران موساد در داخل کشور حریم‌های حداقلی ساواک را محترم نمی‌شمرد، درخواست مأموران ساواک برای اعمال محدودیت در کار مأموران موساد با مخالفت مدیران ارشد مواجه می‌شد. البته مواردی هم بود که کارشناسان ساواک با تلاش زیاد موفق می‌شدند مانع از این گونه فعالیت‌های خودسرانه شوند.

برای مثال، مأموری از موساد بنام میکی مایر بعنوان مهندس تأسیسات هتل اینترکنتیننتال تمام وقت در حال استخدام منابع جدید برای موساد و بکارگیری آن‌ها بود بدون رعایت توافق‌های اطلاعاتی ساواک و موساد، تا سرانجام به بهانه نداشتن مدرک و سابقه مهندسی روادید و حق کار او در ایران لغو شد یعنی حتی در این مورد نیز ساواک او را بعنوان «عنصر نامطلوب» اخراج نکرد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchqwn-.23nv-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما