چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : 66905
منبع : خبرگزاری ايرنا

قم در سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) غرق در نور شد

قم نيوز : شهر مقدس قم همزمان با سالروز میلاد با سعادت هشتمین پیشوای شیعیان جهان، حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) غرق در جشن و نور و سرور شد.
قم در سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) غرق در نور شد
قم در سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) غرق در نور شد
به گزارش قم نیوز شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) از شب گذشته با حضور در حرم حضرت معصومه(س)، دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر گرامی امام رضا(ع)، ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت ثامن الحجج عشق و ارادت خویش به خاندان اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشتند.

از ساعات اولیه صبح امروز نیز مجاوران و عاشقان وارد حرم حضرت معصومه(س) شده اند تا همگام با ملکوتیان در فضای معنوی حرم در مراسم جشن سالروز میلاد امام غریب الغربا(ع) شرکت کنند.

مردم شهر مقدس قم با چراغانی و آذین بندی مساجد، معابر و سردرمنازل و مغازه ها و برپایی آیین های جشن میلاد شمس الشموس(ع) در جای جای قم، حال و هوای ویژه ای به این شهر داده اند، همچنین با پخش کردن گل و شیرینی این جشن را به یکدیگر تبریک و تهنیت می گویند.

حرم نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) و خیابان های منتهی به آن از اول دهه کرامت که سالروز میلاد این بانوی گرامی اسلام بوده است آذین بندی شده و قشرهای مختلف مردم از سراسر کشور و جهان اسلام با حضور در این مکان مقدس به شادی می پردازند.

صحن ها و شبستان های مختلف حرم مطهر بانوی آب و آیینه میزبان زائران از استان ‌های مجاور است که برای عرض تبریک این روز مبارک در شهر مقدس قم حضور پیدا کرده اند تا در کنار ضریح نورانی کریمه اهل بیت(ع) به قرائت زیارت و دعا بپردازند و مرغ دلشان را راهی حرم برادر بزرگوارش امام رضا(ع) کنند.

سخنرانان در شبستان ها، رواق ها و صحن های مختلف حرم مطهر به سخنرانی در خصوص زندگانی و کرامات هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام رضا(ع) می پردازند.

اجرای برنامه های مختلف جشن و سرور سنتی از سوی مسلمانان خارجی مقیم قم نیز از دیگر جلوه های این روز مبارک است.

همچنین مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، دفاتر مراجع تقلید، مساجد، تکایا و دیگر اماکن متبرک با برگزاری آیین های متنوع جشن و سرور میزبان عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

در بخش های پنجگانه استان قم نیز برنامه های مختلف جشن از سوی مردم در حال برگزاری است.

همزمان با دهه کرامت، آیین تعویض پرچم گنبد بانوی آب و آیینه و جشن های دهه کرامت با حضور خیل عظیم ارادتمندان به مکتب اهل بیت(ع) در شهر مقدس قم و حرم نورانی حضرت معصومه(س) برگزار شد.

از 24 تیرماه همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) تا سوم مردادماه سالروز ولادت امام رضا(ع) دهه کرامت نامگذاری شده است. در دهه کرامت 256 برنامه در قالب 2 هزار و 627 ریزبرنامه دینی، علمی و فرهنگی، همچنین برگزاری آیین خطبه خوانی با حضور خادمان بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع)، قشرهای مختلف مردم و مسئولان و گلباران ضریح مطهر حضرت معصومه(س) در حال اجراست.

امام علی بن موسی الرضا (ع) هشتمین پیشوای شیعیان، در یازدهم ذیقعده سال 148 هجری قمری در مدینه منوره و در خانه امام موسی کاظم(ع) و بانو نجمه دیده به جهان گشود.

نام مبارک امام هشتم علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب های ایشان رضا و عالم آل محمد است.
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مانند دیگر پیشوایان معصوم(ع) به زیور فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی آراسته و از هر گونه زشتی و پلیدی و رذایل اخلاقی منزه بود و در این راه گفتار و رفتارش الگو سرمشق دیگران بود.

ایشان در زهد و عبادت، تواضع و فروتنی، جود و بخشش، بردباری، عزت نفس، ایثار و شجاعت، رسیدگی به امور مردم، امر به معروف و نهی از منکر، تربیت شاگردان و مبارزه با انحراف های فکری و الحادی سرآمد عام و خاص بود.

این امام همام بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم شیعیان در سال 183 هجری قمری در سن 35 سالگی عهده دار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان شد و دوران ایشان مقارون بود با خلافت خلفای عباسی که سختی ها و رنج بسیاری را بر امام روا داشتند.

مامون عباسی که بعد از قتل برادر خود امین به خلافت رسیده بود، با مشاورت وزیر خود فضل بن سهل تصمیم گرفت تا دست به خدعه ای بزند، از این رو برای نظارت بر عملکرد امام(ع) تصمیم گرفت ایشان را از مدینه به خراسان منتقل کند تا با پیشنهاد خلافت و ولایتعهدی، حکومت خویش را در میان مردم موجه جلوه دهد.

امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مامون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت هر چند که امام با موضوع ولایتعهدی مخالف بود اما سرانجام با اصرار و تاکیدهای فراوان، این امر را با شرط اینکه «احدی را به عنوان والی در کار دولتی منصوب نکند»، «هیچ کس را عزل نکند»، «هیچ رسمی را نقض نکند» و «در امور دولتی مشاوری از دور باشد» پذیرفت.

مامون که اشتیاق مردم نسبت به امام و اعتبار بی همتای امام را در میان ایشان می دید و خدعه هایش بی اثر ماند در سحرگاه آخر صفر سال 203 هجری قمری امام رضا(ع) را در سن 55 سالگی به شهادت رساند.

پیکر مطهر این امام بزرگوار در شهر توس به خاک سپرده شد، هم اکنون آرامگاه امام رضا(ع) میزبان عاشقانی است که از سراسر جهان برای زیارت راهی این مکان مقدس می شوند تا قلب هایشان را به پنجره فولادی اش گره بزنند و برای ظهور آخرین منجی عالم بشریت، حضرت صاحب الزمان(ع) دعا کنند.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcft1dv.w6dvxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما