چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : 68229
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

تنبلی فردی و اجتماعی، موانع مهم فراروی رشد و پیشرفت کشور است

قم نيوز : عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: از جمله موانع مهم فراروی رشد و پیشرفت کشور، وجود آفتی به نام تنبلی فردی و تنبلی اجتماعی است.
تنبلی فردی و اجتماعی، موانع مهم فراروی رشد و پیشرفت کشور است
تنبلی فردی و اجتماعی، موانع مهم فراروی رشد و پیشرفت کشور است
به گزارش قم نیوز دکتر سید حسین فخر زارع اظهار داشت: از حیث نگاه تاریخی در طول چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، ما در شرایط مختلفی قرار داشته ایم که هر یک اقتضائات خاص خود را داشته است، به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس با وجود شدیدترین تحریم ها و حملات دشمن و شرایط مرگ و زندگی حاکم بود، با تلاش جوانان این مرز و بوم توانستیم کشور را اداره کرده و در نهایت بعد از هشت سال دفاع مقدس، دشمن متجاوز را از درون خاک خود به عقب برانیم.

وی افزود: طبعاً اگر در آن زمان در مسیر هدفی که داشتیم تلاش و حرکت نمی کردیم چه بسا کل هستی و هویت ما به مخاطره می اُفتاد و لذا یکی از رموز مهم موفقیت یک جامعه تلاش و پویایی و خستگی ناپذیر در مسیر دست یابی به اهداف و برنامه های خود است.

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم با اشاره به این که متاسفانه اقتصاد نفتی تا حدی باعث تنبلی فردی و اجتماعی در کشور ما شده است، گفت: بر اساس آموزه های ناب دینی شامل آیات نورانی قرآن و کلام اهل بیت(ع) ما برای رشد و تحول باید حرکت و تلاش کنیم چه آن که بر اساس آیه شریف قرآن برای انسان چیزی متصور نیست مگر در سایه سعی و تلاش او.

وی افزود: به تعبیر امام راحل، باید تک تک افراد اول در خود ایجاد تحول داشته باشد و تا هر فردی در نظام اسلامی تلاش نکرده و احساس مسئولیت نکند نمی توان انتظار تغییر به سمت نقطه مطلوب را در آن جامعه داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: آنچه ضروری است این که ما باید در سایه فعالیت های هدفمند جمعی، روحیه کار و تلاش را در جامعه به خصوص در بین نسل جوان به خوبی جا بیندازیم و اساساً این کار و تلاش خودش یک ارزش بزرگ اجتماعی در نزد همه مردم باشد.

وی افزود: از سویی ما نباید منتظر شرایط خاصی باشیم تا پیشرفت کنیم بلکه می بایست تلاش خود را انجام داده و روز به روز بهتر و بیشتر بکوشیم که نقاط ضعف و کمبودها را در کشور جبران کنیم و بدانیم که دیگران به دنبال ایجاد تحول در ما نیستند بلکه این خود ما هستیم که در داخل باید با وحدت و انسجام به دنبال حل و یا کاهش مشکلاتمان باشیم.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcgyx93.ak97x4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما