جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب : 73567
منبع : خبرگزاری فارس

گنج گردشگری نهفته در دل کویر

قم نيوز : شهر قم دارای ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و همچنین ظرفیت‌های دیگر طبیعی، میراث فرهنگی و صنایع دستی است که در جذب و ماندگاری توریست تأثیرگذار است، هرچند این ظرفیت ها مورد غفلت واقع شده است.
گنج گردشگری نهفته در دل کویر
گنج گردشگری نهفته در دل کویر
به گزارش قم نیوز گردشگری مذهبی شعاری است که از چندین سال گذشته نُقل بسیاری از مجالس بوده که با توجه به موقعیت شهر قم به عنوان قطب گردشگری به آن داده شده است.  برای تحقق این مهم لازم است توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شهر قم با کارکردها سنجیده شود.

حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نقطه طلایی جذب زائران به شهر قم است در حالی که ظرفیت‌های دیگری نیز وجود دارد که قم را نسبت به دیگر شهرهای قم متمایز می‌کند که در این بخش می‌توان به وجود بقاع امامزادگان مختلف اشاره کرد که سبب شده هر قطعه از خاک این شهر به عنوان بین الحرمین جلوه کند.

وجود ظرفیت‌های گردشگری مذهبی با توجه شرایط اقتصادی کنونی می‌تواند رونق کسب و کار را به همراه داشته باشد و حتی در این زمینه گوی سبقت را از بخش صنعت که مورد استقبال حامیان این عرصه است، برباید.

حضور زائران مختلف از اقصی نقاط داخل و خارج کشور به عنوان ظرفیتی است که بدون وجود زیرساخت‌ها از دسترس خارج شده و به شهرهای دیگر سراریز می‌‌شود و نه تنها منفعت و درآمدی به همراه ندارد بلکه تنها هزینه افزایش جمعیت گذرا و کوتاه مدت را بر شهر تحمیل می‌کند.

هتل و مراکز اقامتی نخستین عاملی است که زائران با سفر به قم به آن نیاز مبرم دارند بنابراین کمبود یا نقص در این بخش کاهش ماندگاری زائران را رقم می‌زند.

سهولت در حمل و نقل و تردد از دیگر مواردی است که در رونق گردشگری مذهبی اثرگذار است به طوری که احداث فرودگاه و همچنین آسانی تردد درون شهری با استفاده از مترو از جمله تمهیدات رفاهی برای زائران محسوب می‌شود که آسودگی خاطر را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

استقرار راهنمایانی به عنوان کارشناس در مراکز اقامتی از دیگر مواردی است که در هدایت زائران برای بازدید از مراکز مختلف گردشگری می‌تواند مفید باشد که اکنون در برخی از مراکز مشاهده می‌شود.

 

شناساندن موقعیت ژئوتوریستی قم

شناساندن موقعیت ژئوتوریستی قم نیز با وجود نیروهای توانمند میسر است تا بتوانند ظرفیت‌های طبیعی را معرفی کنند و گردشگر به این وسیله رغبت بیشتر برای ماندگاری در شهر قم کسب کند.

صنایع دستی قم نیز می‌تواند گردشگران را مجذوب خود کند کافی است این گنجینه‌های ارزشمند نمایش داده شود و از ظرفیت آن بتوان استفاده کرد.

در مجموع تحول در صنعت گردشگری حلقه مفقوده محسوب می‌شود و آنچه واضح است در زمینه ظرفیت‌های گردشگری قم غفلت شده است در حالی که امروز بسیاری از کشورهای دنیا به سمت رونق گردشگری تغییر وضعیت داده‌اند.

برخی از این کشورها با استفاده از توسعه گردشگری درآمد بیشتری از نفت کسب می‌کنند بنابراین از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها باید نهایت استفاده صورت گیرد تا چشم‌انداز پیش رو در زمینه گردشگری مذهبی محقق شود و در کنار آن می‌توان به مقوله توریسم سلامت و اکوتوریسم پرداخت تا جذابیت‌های گردشگری افزایش پیدا کند.

==========================

یادداشت:  ایمن سادات موسوی نژاد

==========================

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchqmnq.23nx-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما