دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : 88051
منبع : خبرگزاری مهر

بهترین ذکرهای قرآنی برای امید و آرامش در زندگی

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم توجه به قرآن کریم را باعث رسیدن به آرامش در شرایط بحرانی دانست و گفت: در احادیث اسلامی از بعضی آیات قرآن به عنوان بهترین ذکر برای کسب امید و آرامش یاد شده است.
بهترین ذکرهای قرآنی برای امید و آرامش در زندگی
بهترین ذکرهای قرآنی برای امید و آرامش در زندگی
به گزارش قم نیوز خداوند متعال در قرآن بالصراحه ذکر و یاد خدا را مایه آرامش دل‌ها معرفی نموده و فرمود: الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّه، أَلَا بِذِکْرِ اللَّه تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، کسانی که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا مطمئن و آرام است، آگاه باشید با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد (سوره رعد آیه ۲۸) نسخه معصومین (ع) و بزرگان دین به تبعیت از خدای متعال برای ایجاد آرامش و امید یاد دادن ذکرهای مخصوص بوده است.

اهمیت و فایده عظیم ذکر بر کسی پوشیده نیست، برخی از بزرگان گفته‌اند: خاصیت ذکر شبیه خاصیت دندانه‌های کلید قفل است و هر کلید با دندانه‌های خاص و معین می‌تواند قفلی را باز کند، ذکر نیز چنین است، در منابع دینی برای هر ذکری آثار و برکات خاصی بیان شده که شخص می‌تواند با به کارگیری آن به نتایج مطلوبی نائل آید. البته اثرگذاری هر ذکری شرایط خاص خود را دارد.

علما اذکار را به دو قسم تقسیم نمودند: یکی ذکر عام و آن یاد خدا و اوصاف جمال و جلال او در هر مناسبت و در هر شرایطی مانند ذکر صلوات، ذکر استغفار، ذکر سبحان الله، ذکر الحمدلله، ذکر لا إله الا الله، ذکر یا الله و… دیگری ذکر خاص و آن اذکار معینی است که معصومین (ع) به مناسبت‌های مختلف بیان کردند.

در احادیث اسلامی از بعضی از آیات قرآن به عنوان بهترین ذکر برای امید و آرامش یاد شده که در اینجا به خلاصه روایتی از امام صادق (ع) اشاره می‌کنیم.

امام صادق (ع) فرمود: در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده و چگونه به ذکر «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» (آل عمران آیه ۱۷۳) پناه نمی‌برد.

در شگفتم برای کسی که اندوهگین است، چگونه به ذکر «لا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِین» (انبیا آیه ۸۷) پناه نمی‌برد.

در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «أُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِباد» (غافر آیه ۴۵) پناه نمی‌برد.

در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیبایی‌های دنیا است، چگونه به ذکر «مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه» پناه نمی‌برد. (بحارالانوار ج ٩٠ص ۱۸۴_ ۱۸۵)

* استاد حوزه علمیه قم
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcb8gbw.rhbwspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

خوبع ولی چ فایده