شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : 93435

فرودگاه قم، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای توسعه شهری

قم نيوز : ده سال از کلنگ‌زنی و شروع احداث فردوگاه قم می‌گذرد. فرودگاهی که قرار بود نخستین فرودگاه خصوصی کشور باشد و گره از مشکل توسعه قم باز کند اما همچنان به بهره‌برداری نرسیده است.
فرودگاه قم، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای توسعه شهری
به گزارش قم نیوز دهه سالی هست که از شروع احداث فرودگاه بین‌المللی قم و عدم بهر‌ه‌برداری از آن می‌گذرد. به همین مناسبت مرتضی نجفی قدسی از فعالان قرآنی یادداشتی انتقادی نوشته است که در ادامه می‌آید:


قال الکاظم (ع): «قم عش آل محمد و مأوی شیعتهم»

حضرت امام موسی ابن جعفر (ع) فرمودند: قم پناهگاه و آشیانة آل محمد (ص) و جایگاه شیعیان ایشان است.

در منزلت شهر قم در احادیث اهل بیت (ع)‌ سخن فراوان است و فعلاً در این مقال، محل بحث آن نیست ولی آنچه که مسلم است قم دومین شهر مهم مذهبی ایران بعد از مشهد مقدس است که بسا سالانه پذیرای بیست میلیون نفر مسافر باشد و شاید هیچ شهری در ایران بجز مشهد، این میزان گردشگر نداشته باشد که البته اینها بیشتر گردشگران داخلی هستند گر چه در افق چشم انداز ایران پیش بینی شده است که تا سال ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران باید سالانه بیست میلیون گردشگر خارجی داشته باشد.

مسلماً تحقق این میزان گردشگر خارجی بیشتر متوجه توریسم مذهبی است و حرم مطهر امام هشتم شیعیان جهان حضرت رضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) در مشهد و همچنین بارگاه ملکوتی حضرت فاطمة معصومه (س) در قم نقطه کانونی آنهاست و البته دیگر جاذبه های گردشگری در شهرهای مهم اصفهان، شیراز، تبریز، مناطق سرسبز شمالی و بسیاری دیگر از اماکن و مناطق دیدنی ایران در جذب گردشگر خارجی سهم بسزایی دارد.

طبق بررسی کارشناسان، اگر در سال حدود ده میلیون نفر گردشگر خارجی داشته باشیم حدود چهار میلیون شغل نیز ایجاد خواهد شد.

درآمد ایران از محل فروش نفت در سال گذشته (۱۳۹۸) در حدود ۹/۸ میلیارد دلار بوده است و این در حالی است که درآمد ایران تنها از محل توریسم سلامت یعنی کسانی که به قصد درمان در سال گذشته به ایران سفر کردند در حدود یک میلیارد دلار بوده است و البته بیشترشان عراقی ها بوده اند و قصد زیارت و مداوا را توأمان داشته اند.

جمهوری اسلامی ایران از لحاظ موقعیت های گردشگری جزء پنج کشور اول جهان است. ولی سهم جهانی آن از درآمد صنعت توریسم کمتر از ۱٪ هست و این در حالی است که در میان بیست کشور منطقه، کشور ترکیه با ورود سالانه چهل میلیون گردشگر خارجی بیشترین درآمد صنعت توریسم را دارد و پس از آن عربستان با ۱۸ میلیون نفر، امارات ۱۴ میلیون نفر، مصر ۱۰ میلیون نفر رتبه های بعدی را دارند و رتبة پنجم کشور ایران است که سال گذشته با ورود حدود ۵/۵ میلیون گردشگر خارجی که بیشترشان توریسم مذهبی بوده‌اند در حدود ۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

اینها را از این جهت عرض کردم که به اهمیت صنعت توریسم و به اقتضای کشور ما توریسم مذهبی پی ببریم و بدانیم که یکی از راههای مقابله با تحریم ها گسترش گردشگری است که می تواند جایگزین درآمد نفت شود.
امّا نسبت به این مهم یعنی جذب گردشگر خارجی و بخصوص شیعیانی که از کشورهای همسایه مشتاق زیارت امام هشتم و خواهر مکرمه شان در مشهد و قم هستند، چه کرده‌ایم؟!

قصور، کم‌کاری و ظلم در حق قم و به تبع آن در حق کل کشور
برای گسترش صنعت توریسم، زیرساخت‌هایی مانند صنعت حمل و نقل اعم از هوایی، زمینی و ریلی لازم است و در مرحله دوم زیرساخت‌هایی مانند هتل‌ها و اماکن اقامتی پیشرفته، جذاب و متفاوت ضروری است.

در شرایطی که در سطح کشور حدود ۶۰ فرودگاه وجود دارد و بعضی از استان‌ها حتی چند فرودگاه دارند، استان قم با وجود این حجم بالای گردشگر مذهبی و خارجی متأسفانه فاقد حتی یک فرودگاه است!

در سال ۱۳۸۹ از سوی استانداری قم تفاهم‌نامه‌ای با بخش خصوصی امضا شد تا فرودگاهی در پانزده کیلومتری این شهر و در مجاورت منطقه آزاد اقتصادی سلفچگان ساخته شود و بلافاصله کلنگ احداث آن توسط رئیس مجلس به زمین زده شد.

کارها به سرعت پیش می‌رفت بگونه‌ای که پیشرفت پروژه به ۷۰٪  رسیده بود که ناگهان چند نفر مرغدار که مرغداری آنها در حریم فرودگاه قرار گرفته بود اقامه دعوی کردند و در ادامه متأسفانه به بهانه‌هایی به این کوچکی که به راحتی قابل حل شدن و کسب رضایت آنها را می توانست در پی داشته باشد، کل این پروژه را متوقف شد.

از سوی دیگر اداره منابع طبیعی هم نسبت به واگذاری اراضی مذکور به فرودگاه از سوی استانداری حرف‌هایی داشت که در مجموع این اختلاف نظرها باعث شد پروژه‌ای به این مهمی که می‌توانست در رشد صنعت گردشگری مذهبی ایران جهش بزرگ ایجاد کند، از سال ۱۳۹۴ تاکنون بلاتکلیف بماند!.

اگر کسی از این پروژه بازدید کند، قطعاً با مشاهده این میزان از پیشرفت و  احداث بناهایی که در آن منطقه به ارزش میلیاردها ریال انجام شده شده و اینک بدون بهره‌وری در بیابان رها شده، بسیار متأسف می‌شود.

این درحالی است که اخیراً رهبر معظم انقلاب همه مسئولان را به مذاکره و حل اختلافات فی‌مابین فرا خواندند چه خوب که این مهم در سطح استانی هم پیگیری شود.

مسئولان عالیرتبه قم در همه دستگاه‌ها باید به فکر پیشرفت شهری باشند که مرکز جهان تشیع است و ده‌ها هزار نفر از طلاب خارجی در آن سکونت  دارد و از منظر بین المللی بسیار شناخته شده است.

قطعاً این مشکل اختلافی نیست که بعد از ده سال هم حل قابلیت حل شدن نداشته باشد. مردم عزیز قم چه گناهی کرده اند که از نعمت فرودگاه باید محروم باشند؟‍‍!

احداث و تکمیل فرودگاه قم جزء اولین ضرورت‌های توسعه شهر قم است چراکه مردم قم برای یک سفر هوایی داخلی باید ۱۴۰ کیلومتر تا تهران بیایند و از آنجا سفر کنند، زائران عراقی و دیگر کشورها هم بارها نارضایتی خود را نسبت به عدم فرودگاه قم ابراز داشته اند و قطعاً‌ اگر روزی قم صاحب فرودگاه شود موقعیت این شهر جهش فوق العاده در سطح کشور و جهان خواهد داشت.

گذشته از موقعیت مذهبی قم، پیشرفته‌ای صنایع چوبی، فلزی، غذایی و صنعت فرش ابریشم قم که در جهان یگانه است، ایجاب می‌کند این شهر مهم و مرکزی ایران از طریق هوایی بتواند با همه استان‌ها در ارتباط باشد و در عرصه خارجی هم بتواند بروز و ظهور بیشتری داشته باشد و قطعاً این ظرفیت را دارد.

لیکن همّت مسئولان قم را می‌طلبد تا اختلافات پیش آمده را حل کنند و به محرومیت قم از حیث عدم فرودگاه خاتمه دهند.

ما به انتظار دولت بعدی برای حل این مشکل نیستیم و امیدواریم با اقدامات استانداری و دیگر مسئولان ذیربط در قم هر چه زودتر شاهد افتتاح و بهره برداری از فرودگاه قم باشیم.
ان الله لا یضیع اجر المحسنین

*مرتضی نجفی قدسی*


انتهای پیام / 106
 
https://qomnews.ir/vdcdko0n.yt0ss6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما