دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 97236
منبع : قم نیوز

چرا در انتخابات 1400 باید به عبدالناصر همتی رای داد؟

قم نيوز : عبدالناصر همتی، رییس سابق بانک مرکزی، جزو 7 کاندیدایی است که توسط شورای نگهبان برای رقابت‌های ریاست جمهوری 1400 صلاحیت وی احراز شده است اما چرا باید از بین این هفت نفر به همتی رای داد؟
چرا باید به همتی رای داد؟
چرا باید به همتی رای داد؟
به گزارش قم نیوز انتخابات 1400 ریاست جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا شگفتی ساز شده است. این شگفتی با عدم ثبت نام محمد باقر قالیباف آغاز شد، مردی که تقریبا در تمام انتخابات ریاست جمهوری تا دوره قبلی، ثبت نام کرده است و عدم ثبت نام وی، تعجب برانگیز بود.

شگفتی بعدی این انتخابات رد صلاحیت علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری بود. در واقع شورای نگهبان صلاحیت این دو رجل سیاسی را احراز نکرد. به ویژه انتظار می رفت شورای نگهبان صلاحیت علی لاریجانی را احراز کند اما مشخص نیست که در جلسه این شورا چه مباحثی مطرح شده است که سبب دومین شگفتی این انتخابات شد و لاریجانی را از گردونه رقابت‌ها کنار گذاشت. امری که علی لاریجانی نیز آن را پذیرفت و مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

برخی می گویند عدم احراز صلاحیت محمود احمدی نژاد هم شگفتی دیگر این انتخابات بوده است اما در حقیقت سخنان احمدی نژاد در هنگام ثبت نام از جمله شگفتی های انتخابات 1400 است، جایی که وی شرکت خود در انتخابات را منوط به تایید صلاحیت خود دانست و شورای نگهبان هم صلاحیت وی را احراز نکرد تا محمود مجبور شود موضع خود را آشکار کند که البته همان طور که انتظار می‌رفت، احمدی نژاد به این عدم احراز صلاحیت، در نهایت تمکین کرد.

اما اینها تمام شگفتی های رقابت های 1400 نیست و تایید صلاحیت عبدالناصر همتی از دیگر شگفتی های این انتخابات به شمار می رود و اگر وی موفق به جلب حمایت مردم و رای آوردن در انتخابات شود، اتفاقی بزرگتر از دوم خرداد 1376 و 3 تیر 1384 به وقوع خواهد پیوست. در دوم خرداد 1376 علی رغم پیش بینی های صورت گرفته و حمایت همه جانبه از ناطق نوری، این سید محمد خاتمی بود که توانست 20 میلیون رای مردم را از آن خود کند و برای 8 سال اصلاح طلبان را به قدرت برساند.

سوم تیرماه 1384 هم محمود احمدی نژاد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از پیر سیاست ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی پیشی گرفت و رییس جمهور شد و 8 سال دولت مهرورز اصولگرا را برای ایرانیان به ارمغان آورد.

چرا باید به همتی رای داد؟
بعد از محمود احمدی نژاد، حسن روحانی دیگر شگفتی ساز انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب بود. البته قبل از انقلاب انتخابات ریاست جمهوری وجود نداشت و به همین دلیل پیروزی حسن روحانی در نوع خود بی نظیر بود. حسن روحانی اما دوران شگفتی سازی را در 8 سال ریاست جمهوری خود برای مردم ایران رقم زد به طوری که به لقب نخواستنی‌ترین رییس جمهور در ایران، حتی بیشتر از احمدی‌نژاد، ملقب شد.

اکنون زمان مناسبی برای قضاوت در مورد آن چه که بر ایران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی گذشت، نیست. اما روحانی برخلاف میل خود در سال های انتهایی دولت دوم خود، شخصیت کمتر شناخته شده را به مدیریت بانک مرکزی برگزید. این شخص عبدالناصر همتی بود و مدیریت وی سبب شد تا کشتی طوفان‌زده و شکسته و بدون بادبان اقتصاد ایران از دریای تحریم و اقیانوس مشکلات اقتصادی کرونا گذر کند.

ویژگی اصلی همتی این است که وی ذاتا یک مدیر اجرایی و اقتصادی است. این ویژگی وی را تا این دوره کمتر نامزدی داشته است. همتی سابقه خبری نیز دارد و مدتی معاون سیاسی سیما بوده است. از سوی دیگر مدیرعاملی بانک سینا، بانک ملی و ریاست بیمه مرکزی ایران و در نهایت مدیریت بانک مرکزی ایران در کارنامه همتی وجود دارد و نشان می دهد که وی با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم کرده است.

همتی نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا در عین حال از قدرت بیان خوبی برخوردار است و به آزادی های اجتماعی اهمیت می دهد. در یک کلام می توان گفت همتی یک مدیر اجرایی با سابقه اقتصادی است که در سطح کلان کشور خدمت کرده است و به هیچ گروه سیاسی تعلق ندارد.

مهم ترین رقیب همتی، رییسی است که شخصی سلیم النفس است و به پاکدستی شهرت دارد اما موضع گیری های اخیر وی و اطرافیانش نوعی از ناپختگی در مدیریت اجرایی را نشان می دهد و به همین دلیل همتی گزینه مناسب تری است.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcg3x9y.ak9uw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما