دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : 98372

ساز جدایی مراکز و مؤسسات حوزوی در مسئله صرفه جویی در مصرف برق

قم نيوز : در روزهای گذشته مراکز مدیریتی حوزه‌های علمیه طی اطلاعیه های جداگانه‌ای تبعیت خود را از مصوبه هیئت دولت مبنی بر تعطیلی روزهای پنجشنبه تا پایان مردادماه برای صرفه جویی در مصرف برق اعلام کردند. اما برخی موسسات حوزوی خود را ملزم به رعایت این مصوبه نمی دانند.
ساز جدایی مراکز و مؤسسات حوزوی در مسئله صرفه جویی در مصرف برق
ساز جدایی مراکز و مؤسسات حوزوی در مسئله صرفه جویی در مصرف برق

به گزارش قم نیوز هفته گذشته و در ادامه‌ی خاموشی‌های گسترده و بی‌سابقه‌ای که در کشور شاهد بودیم، شورای عالی امنیت ملی در اقدامی به موقع و مناسب طی مصوبه‌ای اعلام کرد که تا پایان مردادماه و گرمای شدید هوا، دیگر شاهد قطعی برق در مناطق مسکونی و منازل نخواهیم بود و سعی خواهد شد که بار خاموشی‌ها بیشتر در مراکز صنعتی باشد.

با دنبال این مصوبه، هیئت دولت نیز در مصوبه‌ای اعلام کرد که برای صرفه جویی در مصرف برق، ادارات دولتی و سازمان‌های تابعه، نهادهای عمومی غیردولتی و بانک‌ها تا پایان مردادماه پنجشنبه‌ها تعطیل اند. همچنین ساعت کاری به ۷ صبح تا ۱۳ عصر تغییر پیدا می‌کند.

به دنبال این اقدام به‌جا و شایسته‌ی دولت، کمپین غیررسمی‌ای به راه افتاد و ارگان‌ها و مجموعه‌های غیردولتی هم یکی یکی با این اقدام دولت همراه شده و اعلام کردند که طبق مصوبه‌ی هیئت وزیران عمل خواهند کرد.

از جمله این نهادها، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بود که در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند، ناظر به مصوبه هیئت دولت ایشان نیز تا پایان مردادماه در روزهای پنجشنبه فعالیت‌های خود را تعطیل کرده و ساعت کاری را طبق مصوبه هیئت وزیران تنظیم می‌کنند.

اقدامی به موقع که بار دیگر همراهی و همگامی حوزه‌های علمیه با دولت اسلامی در جهت رفاه و آسایش مردم را نشان داد.

استقبال از این اقدام انسانی و اسلامی به‌گونه‌ای بود که امروز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هم به جمع مراکز حوزوی دیگر پیوست و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد مصوبه هیئت دولت را اجرا خواهد کرد.

اما متأسفانه از گوشه و کنار خبر می‌رسد که برخی مؤسسات حوزوی بدون اعتنا به مصوبه‌ی هیئت وزیران و اطلاعیه مراکز مدیریتی حوزه، همچنان مشغول فعالیت‌های خود هستند و برنامه‌ای هم برای تعطیلی فعالیت‌های خود در روزهای پنجشنبه ندارند.

ادعای این مراکز معدود این است که این موسسات، مجموعه‌هایی مستقل هستند که قوانین خاص خود را دارند. بنابرین الزامی به تبعیت از مصوبه هیئت وزیران و حتی عمل به دستور مراکز مدیریتی حوزه ندارند.

این درحالی است که تعداد مراکز حوزوی در شهر قم بسیار زیاد است و اگر هریک از آنان‌ بخواهند با این استدلال به فعالیت‌های خود ادامه دهند، نقش مهمی در افزایش مصرف برق ایفا خواهند کرد و به این ترتیب آنچه همگان به دنبال آن هستند، یعنی صرفه‌جویی در مصرف برق برای کاهش فشار به مردم، محقق نخواهد شد.

به علاوه اینکه، معمولاً در فصل تابستان طلاب مشغول به تحصیل در حوزه، یا به شهرستان‌های محل زندگی خود می‌روند یا برای امر مقدس تبلیغ، از قم خارج می‌شوند و به همین علت فعالیت‌های مؤسسات حوزوی تا حد زیادی کم می‌شود. از سوی دیگر خود این مؤسسات هم با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان و پایین آمدن طبیعی بازدهی علمی، فعالیت‌های خود را کاهش می‌دهند.

بنابرین عمل به مصوبات مراکز مدیریتی حوزوی از سوی این دسته از مؤسسات ضربه‌ای به اشتغالات علمی آنها وارد نمی‌کند و خوب است که ایشان نیز با تعطیل کردن فعالیت‌های خود در روزهای پنجشنبه تا پایان مردادماه، قدمی هرچند کوچک در صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش فشارها بر مردم بردارند و از این بابت همراهی خود با مردم را نشان دهند.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcirpa3.t1avy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما