شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : 105290
منبع : قم نیوز

استقبال از نمایشگاه آثار جمعي از معماران قم

قم نيوز : نخستین نمایشگاه تخصصی آثار جمعي از معماران قم در حالی به میزبانی مجموعه «خانه چوبی» برگزار شد که مورد استقبال فعالان صنعت ساختمان و اقشار مختلف جامعه قرار گرفت.
استقبال از نمایشگاه آثار جمعي از معماران قم
استقبال از نمایشگاه آثار جمعي از معماران قم
به گزارش قم نیوز خردادماه امسال بود که فراخوان عمومی برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی آثار معماران استان قم از سوی مجموعه «خانه چوبی» با همراهی انجمن صنفی معماران قم منتشر شد.

فراخوانی که مورد استقبال هفت تن از مهندسان معمار شناخته شده قم و صاحبان شرکت‌های بزرگ مهندسی و معماری قرار گرفت و خانه چوبی به عنوان یکی از مجموعه‌های خوش‌نام معماری و دکوراسیون داخلی به عنوان میزبان این رویداد معرفی شد.
مجموعه‌ای که از پانزده سال قبل به همت مهندس محسن نسیمی‌فر و مهندس محسن آقاجانی راه‌اندازی شده و از اسفندماه سال گذشته بزرگترین نمایشگاه دائمی دکوراسیون و معماری قم را در فضایی حدود ۱۵۰۰ متر مربع دایر کرده است.

مدیر مجموعه خانه چوبی: 40 اثر فاخر معماری در این نمایشگاه اکران شده است
آن‌طور که مدیر خانه چوبی عنوان کرده است نمایشگاه تخصصی آثار معماران استان قم برای نخستین‌بار با هدف توسعه شبکه‌های حرفه‌ای و کمک به رشد و توسعه زیست بوم اقتصادی صنعت ساختمان، انتقال تجربه و دانش روز دنیا و معرفی خدمات، محصولات و توانمندی‌های شغلی شکل گرفته است.

به گفته نسیمی‌فر، در این نمایشگاه بیش از ۴۰ اثر فاخر معماری از پروژه‌های منتخب در داخل و خارج قم و حتی خارج ایران اکران شده است.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه تخصصی آثار معماران قم بوده که مدیر خانه چوبی در این باره نیز می‌گوید: هفت کارگاه آموزشی با هدف ارتقای سطح دانش معماران، انتقال تجربه، معرفی شیوه‌های نوین معماری، توجه به هویت بصری و نقد آثار نمایشگاه با حضور مهندس اسماعیل‌زاده، ساناز گودرزی، احمد پویامنش، امید بشارتی، محسن پورفلاحتی، مهندس مهندی و نفیسه موسوی در محوطه نمایشگاه برپا شد و مورد استقبال معماران و همشهریان قرار گرفت.

دکتر محمد عزیزی از فعالان صنعت ساختمان و یکی از مهندسان سازه استان درباره برگزاری این رویداد، می‌گوید: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر مورد غفلت واقع شده و باید به آن توجه کرد، مسئله هویت بصری در معماری است.

به اعتقاد این مهندس ساختمان، تاکنون آن‌گونه که باید به هویت بصری ساختمان‌ها در قم توجهی نشده و می‌توان در قالب برپایی نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، نگاه معماران و طراحان را به این موضوع مهم معطوف کرد.

عزیزی از «خانه چوبی» به عنوان یکی از مجموعه‌های منحصر به فرد یاد می‌کند و می‌گوید: گرایش‌ها و سبک‌های مختلف معماری در استان قم باید بیشتر دیده شود.

رییس انجمن صنفی معماران قم: نقش موثر ساختمان در تمدن سازی غیر قابل انکار است
مهندس امید بشارتی قائم‌مقام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قم و مدیر دفتر معماری «مکعب سپید» نیز از برگزاری نمایشگاه تخصصی آثار معماران قم استقبال کرده و می‌گوید: برگزاری این نمایشگاه‌ها به همه اقشار بویژه کارفرما، طراح و مجری ساختمان کمک می‌کند که هم انواع و اقسام مدل‌های معماری را برای خلق بنای فاخر بهتر بشناسند و هم از زاویه درستی به مقوله ساختمان و نقد این حوزه مهم نگاه کنند.

به اعتقاد بشارتی، یک ساختمان از زمان طراحی تا زمان اجرا و ساخت همواره در معرض نگاه شهروندان قرار دارد و نقد می‌شود، چرا که اصولاً مردم ایران به موضوع معماری و ساختمان توجه زیادی دارند. به همین دلیل برپایی این نمایشگاه‌ها کمک می‌کند تا با حضور مثلث اصلی ساخت یک ساختمان، یعنی کارفرما و طراح و مجری، نقدهای حرفه‌ای مطرح و دفاعیات آنان نیز شنیده شود.

موضوع دیگری که مورد توجه این فعال صنعت ساختمان قرار گرفته، نقش مؤثر ساخت یک ساختمان فاخر از حیث تمدن‌سازی است، آن‌طور که بشارتی می‌گوید اولین موضوعی که به عنوان میراث هر کشوری مطرح می‌شود، وجود ساختمان‌هایی است که نشان‌دهنده فرهنگ و اقتصاد و هنر آن عصر و جامعه است و از آن به عنوان «تمدن» یاد می‌شود.

به گفته مدیر دفتر معماری «مکعب سپید»، بناها در هر دوره‌ای بر مبنای تفکرات جامعه خلق می‌شوند نه تفکرات مهندس، این جامعه است که معماری را خلق می‌کند و تمدن می‌سازد.

بشارتی که خود یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی این نمایشگاه بوده، در این باره می‌گوید: برگزاری کارگاه‌ آموزشی فرصت خوبی برای انتقال تجربیات مهندسان و معماران حرفه‌ای و نقد نماهای کلاسیک و نوین بود.

آن‌طور که این فعال صنعت ساختمان عنوان کرده برگزاری این نمایشگاه، شهروندان را با بناهای جدید و معماری های نوین آشنا می‌کند و فرصت خوبی برای معرفی نماهای متنوع و جایگزینی نماهای خاص و غیربومی است.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdceon8z7jh87wi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما