جمعه ۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : 106011

کابینت پلی اورتان چیست و چه تفاوتی با ممبران دارد؟

قم نيوز : کابینت پلی اورتان چیست؟ چه تفاوتی با کابینت ممبران دارد؟ کابینت پلی اورتان چه طرح و رنگ بندی دارد؟ معایب و مزایای کابینت پلی اورتان چیست؟ قیمت کابینت با رنگ پلی اورتان چه قدر است؟ ترکیبات سازنده کابینت پلی اورتان چیست؟
کابینت پلی اورتان چیست و چه تفاوتی با ممبران دارد؟
کابینت پلی اورتان چیست و چه تفاوتی با ممبران دارد؟
در سال های اخیر توجه به بخش دکوراسیون داخلی، سال به سال و روز به روز در بین مردم، خانه دارها و سازندگان، جایگاه پررنگ تری پیدا کرده است. به نحوی که اکثر کسانی که قصد تغییر دکوراسیون منزل خود را دارند، ترجیح می‌دهند، به جای سلیقه شخصی، از سلیقه یک معمار و متخصص این زمینه مشورت بگیرند.
همین امر دلیلی شده که متریال های موجود نیز، سال به سال قوی تر و به روزتر شوند. رنگ پلی اورتان، یکی از متریال های جدید و البته پرطرفدار در مصارف دکوراسیون است. این رنگ در مبلمان، درب ها و کابینت، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در این مقاله به کاربرد رنگ پلی اورتان در کابینت و تفاوت های آن با دیگر متریال ها پرداخته و به سوالاتی که در ابتدای متن آورده شده است پاسخ می دهیم.

کابینت پلی اورتان چیست؟
کابینت پلی اورتان


به طور کلی تفاوت در کابینت را تنوع در متریال های مورد استفاده در درب ها رقم می زند. سبک ها و مدل های کابینت نیز، با همین جنس درب و نماهای کابینت تعریف می‌شوند. چراکه ساخت بدنه تمام مدل های کابینت، به یک شکل و در یک کارگاه انجام می‌گیرد. پس وقتی از کابینت پلی اورتان حرف میزنیم، مقصود ما نوع درب و نما های کابینت ها است.
پلی اورتان، نوعی رنگ است که در مدل های مختلف مات و براق، همچنین در رنگ بندی های مختلف (تقریبا نامحدود) در بازار وجود دارد. به دلیل تنوع در رنگ بندی و دیگر ویژگی های این رنگ است که کابینت پلی اورتان حجم زیادی طرفدار را به سمت خود جذب کرده است. نوع براق کابینت پلی اورتان، بسیار مشابه با رنگ پولیشی یا همان انزو است. اما تنوع رنگ پلی اورتان بسیار بیشتر از رنگ پولیش است. از نظر ضخامت رنگ بعد از پایان رنگ کاری، پلی اورتان ضخامت کمتری نسبت به رنگ پولیش دارد.
سبک هایی که پلی اورتان با آنها همخوانی بیشتری دارد، مدرن و نئو کلاسیک است. اما به دلیل ضخامت کمتر رنگ، امکان اجرای برخی طرح های کلاسیک ساده (فاقد ظرافت ها و ابزار های زیاد) را فراهم می‌کند.
درست است که در سبک مدرن، بیشتر از ام دی اف با روکش های مختلف استفاده می‌شود، اما به دلیل لبه های خام در این نوع ام دی اف، امکان اجرای هر خلاقیتی در طراحی درب ها فراهم نیست. اما رنگ پلی اورتان این امکان را می‌دهد که هر خلاقیت و طرحی برای درب ها امکان پذیر شود. به نظر میرسد، کابینت مدرن با رنگ پلی اورتان، سطح بسیار بالاتری نسبت به ام دی اف های روکش شده، با هر برندی دارند.

رنگ بندی کابینت پلی اورتان
کابینت پلی اورتان مات

همانطور که در بالا اشاره کردیم، پلی اورتان تقریبا رنگ بندی نامحدودی دارد. از هر طیف رنگی در کابینت پلی اورتان می‌شود استفاده کرد. طیف رنگ طوسی در نوع مات و براق، رنگ مشکی مات، طیف رنگ سبز ،طیف رنگ آبی و رنگ های سفید و کرم از رنگ های پرطرفدار کابینت پلی اورتان هستند.
قیمت کابینت پلی اورتان
کابینت های پلی اورتان از نظر قمیتی، به نسبت دیگر انواع کابینت، سطح قیمتی بالاتری دارند. کابینت پلی اورتان از نظر سطح قیمت، در دسته کابینت‌های لوکس و گران جای دارد. اگر با قیمت های متفاوتی برای هر متر کابینت پلی اورتان مواجه شدید، تعجب نکنید! قیمت کابینت پلی اورتان به نوع و کیفیت رنگی که استفاده می‌کنند بستگی دارد. بهترین نوع پلی اورتان موجود در بازار ایران، رنگ والرسای اسپانیایی است. جهت مشاهده قیمت کابینت پلی اورتان اینجا کلیک کنید.
اما حدود قیمت بازار (مرداد 1401) برای هر متر کابینت پلی اورتان تقریبا بین 8 تا 10 میلیون تومان است.
تفاوت کابینت ممبران و پلی اورتان
از هر نظر و با هر متری که بخواهیم این دو مدل کابینت را با هم مقایسه کنیم، اصلا با هم شبیه نیستند. تنها تشابه می‌تواند در نوع و ابزار درب ها، همچنین ام دی اف زیر درب ها باشد.
  • از نظر سبک: کابینت ممبران عمدتا در سبک کلاسیک و با ابزارهای زیاد ساخته می‌شود. اما پلی اورتان در سبک ها مدرن و نئوکلاسیک. به تازگی برخی روکش های ممبران را مشابه رنگ های پلی اورتان مات می‌زنند اما به دلیل منطقی نبودن قیمت آن نسبت به کابینت پلی اورتان، طرفدار زیادی ندارند.
    نحوه ساخت: کابینت ممبران، تنها دو مرحله cnc دربها و وکیوم آنها را طی میکند. اما کابینت پلی اورتان، با توجه به نوع درب، از cnc یا نجاری خارج شده و به قسمت رنگ که خود چند مرحله؛ سنباده، رنگ آستر، پرایمر محافظ و سنباده کاری مجدد و در نهایت رنگ اصلی را طی می‌کند.
همین مراحل دقیق و طولانی است که بر قیمت آن می‌افزاید.
  • رنگ بندی: تنوع رنگ در هر دو مدل کابینت بسیار زیاد است. اما در نوع براق، کابینت ممبران تقریبا حرفی برای گفتن ندارد و اگر طرفدار رنگ های براق هستید، باید سراغ کابینت پلی اورتان بروید.
موارد بالا تفاوت هایی بود که بین کابینت پلی اورتان و ممبران وجود دارد. از نظر قیمت اگر بررسی کنیم، تمام مدل های کابینت پلی اورتان، قیمت بالاتری نسبت به کابینت ممبران دارند.
ترکیبات سازنده رنگ پلی اورتان
رنگ؛ موضوعی بسیار تخصصی است. برای همین توضیح کامل آن در این مقاله نمی‌گنجد. اما به شکل ساده، رنگ پلی اورتان از ترکیب رزین پلیول و ماده دیگری به عنوان سخت کننده رنگ به نام پلی ایزوسیانات تشکیل شده است. استفاده از این رنگ محدود به کابینت و چوب نمی‌شود و میزان پوشش آن روی سطوح فلزی، سنگی، و چوبی به یک اندازه است.
مزایا و معایب کابینت پلی اورتان چیست؟
هر نوع کابینت مزایا و معایب خاص خود را دارد. که در اینجا هر دو مورد را برای کابینت با رنگ پلی اورتان بررسی میکنیم.
مزایای کابینت پلی اورتان
  • تنوع رنگ بسیار زیاد
    مقاومت زیاد رنگ پلی اورتان در برابر خطر و خش و نفوذ آب
    عدم محدودیت در طراحی
    نگهداری آسان
معایب کابینت پلی اورتان
  • اگر رنگ کار ماهر نباشد، احتمال وجود قطرات سرازیر شده رنگ، همچنین گرد و غبار روی درب ها وجود دارد.
    قیمت این کابینت ها نسبتا گران است.
تمام این موارد جهت آگاهی دادن به شما بررسی شدند، قصد ما برتری دادن به هیچ نوعی از کابینت نیست. توجه کنید که قبل از خرید هر نوع کابینت تمام موارد موجود را بررسی کرده و سپس با متخصصین و طراحان مورد اعتماد مشورت کرده و سپس دست به انتخاب بزنید.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcgq39qqak9zz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما