جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : 107591
منبع : قم نیوز

گزارشی از سی‌ایمن سالگرد رحلت آیت الله العظمی گلپایگانی در قم

قم نيوز : همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز وفات آیت‌الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی مرجع فقید جهان تشیع، مراسم بزرگداشتی در روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذرماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم برگزار شد.
گزارشی از سی‌ایمن سالگرد رحلت آیت الله العظمی گلپایگانی در قم
آئین بزرگداشت آیت‌الله العظمی گلپایگانی در قم برگزار شد

به گزارش قم نیوز آئین گرامیداشت سی‌اُمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مسجد امام حسن عسگری(ع) که از بناهای ماندگاری است که به دست این فقیه فرزانه بنا نهاده شد، با حضور جمع کثیری از علما، روحانیون و آحاد مردم برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بر شمردن برخی از سجایای اخلاقی و سیره زندگی آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) تداوم امور عام‌المنفعه و مردمی به یادگار مانده از ایشان را جزئی از باقیات و صالحات و خیر جاری دانست.

آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی از مراجع تقلید و علمای بزرگ شیعه در دوران معاصر پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی، به مقام مرجعیت رسید. وی از زمره مخالفین رژیم پهلوی و از همراهان امام خمینی بود که پس از تبعید امام به عراق، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها، تلگراف‌ها و سخنرانی‌هایی در حمایت از امام خمینی و انقلاب اسلامی ایراد کرد.

تاسیس بیمارستان، مدارس علمیه، دارالقرآن الکریم و مجمع اسلامی لندن از فعالیت‌های عام‌المنفعه این مرجع تقلید است.

آیت­‌الله گلپایگانی روز پنجشنبه هجدهم آذر ۱۳۷۲ هجری شمسی برابر با ۲۴ جمادی‌الثانی ۱۴۱۴ هجری قمری در شهر قم درگذشت. پیکر این مرجع تقلید پس از تشییع با شکوه در تهران و قم در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه در کنار دیگر مراجع تقلید به خاک سپرده شد.

شخصیت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی موجب عظمت حوزه قم شد / نقش این مرجع در پیروزی انقلاب

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: متانت و شخصیت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی مانند کوهی استوار موجب عظمت تشیع و حوزه علمیه قم ‌شد.

به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی در مراسم سی‌ام سالگرد وفات مرجع عالی‌قدر آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد اظهار داشت: آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) یادگاران بسیاری از خود به‌جای گذاشته که ازجمله می‌توان به همین مسجد به‌عنوان میراثی باشکوه اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) در تربیت و هدایت طلاب و حوزه‌های علمیه گفت: امروز جای خالی ایشان احساس می‌شود و با خود می‌گوییم ای‌کاش می‌توانستیم از درایت و زعامت ایشان بهره ببریم.

این استاد حوزه علمیه قم به چهار صفت مشترک انبیا یعنی نیکویی، سخاوتمندی، صبر و قیام کردن به حق مؤمن اشاره کرد و افزود: این مرجع بزرگوار در این چهار مورد مراقبت کامل داشت.

وی ادامه داد: ایشان بسیار در نیکویی به خلق خدا جدی بود و خدمات بسیار ارزشمندی در داخل و خارج از کشور ارائه کرد. مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم با تمام شکوه و زیبایی که دارد نشانه‌ای از همین اقدامات ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) همیشه پیش از حضور روی منبر برای درس دو رکعت نماز خوانده و برای استاد خود فاتحه‌ای نثار می‌کردند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی گفت: متانت و شخصیت این مرجع بزرگوار مانند کوهی استوار موجب عظمت تشیع و حوزه علمیه قم می‌شد.

وی با اشاره به نقش این مرجع بزرگوار در پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی با تمام شخصیت و عظمت خود پشتوانه‌ای بسیار قوی برای انقلاب و امام خمینی بود و بدون این حمایت ایشان کار انقلاب بسیار مشکل‌تر می‌شد.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: عظمت این مرجع بزرگ توانست مشکلات را حل کند و امام خمینی(ره) هم نسبت به ایشان توجه خاص داشتند.

وی خاطرنشان کرد: زعامت علمی و اخلاقی ایشان در حوزه علمیه قم بر تربیت طلاب بسیار اثرگذار بود و نسل باارزشی از روحانیون را تربیت کرد. ایشان از همین طریق بر تربیت نسل‌های جامعه نیز اثرگذار بود.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی به ابعاد سیاسی شخصیت آیت‌الله گلپایگانی و پیش‌بینی زودهنگام ایشان از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: ایشان نقش پررنگی در متوجه کردن قلوب مردم ایران نسبت به امام خمینی(ره) داشته و دید سیاسی بسیار وسیع و نافذی داشتند.

وی به شخصیت فقهی آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی نیز اشاره کرد و گفت: ایشان در آثار خود عمیق‌ترین مباحث فقهی را پس از بررسی‌های دقیق بیان کرده‌اند و بزرگانی ایشان را افقه در میان فقهای زمان خودشان می‌دانستند.

به بهانه سی‌اُمین سالگرد ارتحال؛
جلوه‌هایی از سیره زندگی حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) از نظر مقام معظم رهبری


همزمان با ایام سی‌اُمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) بخشی از مطالب مرتبط با این عالم فقیه در منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی توسط ستاد برگزاری ارتحال جمع‌آوری شد.

ابتکارات آیت‌الله گلپایگانی (ره) و نقشی که ایشان در گسترش آموزش علوم دینی و همچنین مبارزه با حکومت ستم‌شاهی و حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جمله مواردی است که در سخنان رهبر معظم به آن‌ها اشاره شده است. عالم‌ بزرگ‌، فقیه‌ نام‌ آور، مرجع عظیم‌الشأن‌، عبد صالح‌ و تقی‌ نقی‌ زکی‌ از تعابیری است که در پیام تسلیت در پی رحلت حضرت‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ گلپایگانی به کار رفته است.

یکی‌ از اسطوانه‌های‌ انقلاب‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌
آن‌ بزرگوار یکی‌ از اسطوانه‌های‌ انقلاب‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ بشمار می‌آمد. در دوران‌ اختناق‌ و در مقابله‌ با حوادث‌ سهمگین‌ سالهای‌ تبعید امام‌خمینی‌ قدس‌ سره‌ مواردی‌ پیش‌ آمد که‌ صدای‌ این‌ مرد بزرگ‌، تنها صدای‌ تهدید کننده‌ای‌ بود که‌ از حوزه‌ علمیه‌ قم‌ برخاست‌ و به‌ نهضت‌ شور و توان‌ بخشید. پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، همواره‌ در قضایای‌ عمومی‌ کشور، حضوری‌ بارز و پشتیبانی‌ای‌ صریح‌ از نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و از مقام‌ منیع‌ رهبری‌ و شخص‌ شخیص‌ امام‌ راحل‌ قدس‌الله‌ نفسه‌ الزکیه‌ داشت‌ و مورد تکریم‌ و احترام‌ بلیغ‌ آن‌ حضرت‌ بود. فقدان‌ این‌ بقیه‌ السلف‌ اعاظم‌، و این‌ ملجاء و مرجعه‌ مؤمنان‌، ثلمه‌ای‌ بزرگ‌ و ضایعه‌ای‌ جبران‌ناپذیر است‌. (18 آذرماه‌ 1372)

یکی از فقهای معروف منحصر در امر فقاهت
در همین حوزه قم، مبتکر مدارس برنامه‌ای، یکی از فقهای معروف منحصر در امر فقاهت بود؛ یعنی مرحوم آیت‌الله گلپایگانی. اصلا مدرسه‌ی برنامه‌ریزی شده در حوزه قم، تأسیس آقای گلپایگانی است؛ قبل از مدرسه حقانی. مرحوم آقای بهشتی و دیگران مدرسه حقانی را از روی مدرسه آقای گلپایگانی درست کردند. در واقع مرحوم آقای بهشتی و بعضی دیگر مدرسین آنجا بودند؛ بعد بیرون آمدند و خودشان مدرسه حقانی را بنیانگذاری کردند. مدرسه آقای گلپایگانی - که ظاهرا هنوز هم این مدرسه به همین اسم هست - قدیمی‌ترین مدرسه برنامه‌ریزی شده در حوزه است. آقای گلپایگانی یک فقیه متبحر متخصص در کار فقاهت و پابند به مسائل فقاهت، نترسید از اینکه یک برنامه نوئی را در امر آموزش اجرا کند. البته ایشان نوآوری های دیگری هم داشتند. اول جائی که در حوزه، این مسائل رایانه‌ای و اینها را راه انداخت، دستگاه آقای گلپایگانی بود، که بعد البته رواج بیشتری پیدا کرد. (دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم 2 آبان ماه 1389)

صاحب عزم و اراده
بنده از بچگی به آقای گلپایگانی ارادت داشتم. قبل از این‌که به قم بیایم، ایشان را یک بار در مشهد دیده بودم و از ایشان خوشم آمده بود. من اصلاً به درس ایشان نرفتم و هیچ ارتباطی هم وجود نداشت؛ ولی به ایشان علاقه‌مند شده بودم. حتّی مواضع سیاسی‌مان در دوران انقلاب خیلی متفاوت بود؛ اما درعین‌حال به ایشان به عنوان یک ملای خوب و متدین واقعاً علاقه داشتم. انصافاً هم صاحب عزم و اراده بود. در مواقعی ایشان حرفهایی می‌زدند که هیچ‌کس در قم جرأت نمی‌کرد حرفی بزند. در قضیه‌ی تغییر تاریخ، هیچکس غیر از آقای گلپایگانی در قم حرف نزد.

به‌ هرحال من قلباً به ایشان ارادت داشتم. خود ایشان هم شاید نمی‌دانست ما که مثلاً در جبهه‌ی داغ‌ها هستیم، به ایشان این‌طور علاقه و ارادت داریم. آقای محمدی گلپایگانی به قم رفتند تا سلام و اظهار اخلاص ما را به ایشان برسانند. ایشان گفته بودند فلانی بداند من او را تأیید و حمایت خواهم کرد. اگر یک‌ وقت چیزی به نظرم برسد، علنی نمی‌گویم، به خود ایشان می‌گویم؛ اگر گوش کرد، فبها؛ اگر گوش نکرد، دیگر نمی‌گویم. (24 آبان 1378)

صلابت در امر دین و ایستادگی
مرحوم آیت‌الله‌العظمی آقای گلپایگانی در شمار برجسته‌ترین مراجع تشیع در نیم قرن اخیرند. دوران مرجعیت طولانی 32 ساله‌ی ایشان مشحون از فعالیت‌ها و اقداماتی است که از یک مرجع ذی‌نفوذ و عظیم‌الشأن مورد انتظار است.

احداث مدارس و مساجد و بیمارستان و نمایندگی در خارج از کشور و ورود در عرصه‌ی نوآوری‌های خدماتی از قبیل کارهای رایانه‌ای و ساختن مدرَس مخصوص تدریس، از جمله مجموعه‌ی کارهای برجسته‌ی آن مرحوم است.
به‌جز علم و تقوا که شرط اصلی مرجعیت شیعه است، آن بزرگوار از خصلت‌ها و خصوصیات برجسته‌ای برخوردار بود که بارزترین آن، صلابت در امر دین و ایستادگی بر سر مواضعی است که بر اساس تشخیص دین اتخاذ می‌نمودند. (17 آبان 91)

حضور در صف اوّل
حوزه علمیه، باید در صفِ اولِ حرکتِ عظیمِ جامعه قرار داشته باشد. همچنان که ملاحظه کردید، مراجع بزرگ ما مثل مرحوم آیةاللَّه‌العظمی گلپایگانی، مرحوم آیةاللَّه‌العظمی نجفی و امروز آیةاللَّه‌العظمی اراکی، حفظه‌اللَّه و ادام‌اللَّه‌بقائه‌الشریف‌ورحمهم‌اللَّه، چه در زمان امام رضوان اللَّه علیه و چه بعد از زمان امام تا امروز، در صف اوّل قرار داشتند. در هر حادثه مهمی که در جامعه اتّفاق میافتاد، اینها مقدّم بودند. روز رأیگیری، اوّل صبح، مرحوم آقای گلپایگانی و مرحوم آقای مرعشی، اوّلین کسانی بودند که رأی میدادند. کار اینها، یک کار رمزی و نمادین بود. (20 شهریور1373)

شایان ذکر است، آئین گرامیداشت سی‌اُمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(رههمزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مسجد امام حسن عسگری(عکه از بناهای ماندگاری است که به دست این فقیه فرزانه بنا نهاده شد، با حضور جمع کثیری از علما، روحانیون و آحاد مردم برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بر شمردن برخی از سجایای اخلاقی و سیره زندگی آیت‌الله العظمی گلپایگانی(رهتداوم امور عام‌المنفعه و مردمی به یادگار مانده از ایشان را جزئی از باقیات و صالحات و خیر جاری دانست.

انتهای پیام / ۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcao0n6649nwm1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما