شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : 107696
منبع : ایسنا

گیت‌های بازرسی اواسط خیابان ارم قم، سبب آزار مردم است

قم نيوز : گیت های بازرسی که در اواسط خیابان ارم قرار دارد سبب آزار مردم شده است و کمی از فعالیت و پویایی فضا کاسته است در حالی که با کمی جابجایی و می‌توان آسایش بیشتری را برای مردم فراهم کرد.
گیت‌های بازرسی اواسط خیابان ارم قم، سبب آزار مردم است
گیت‌های بازرسی اواسط خیابان ارم قم، سبب آزار مردم است
به گزارش قم نیوز یک کارشناس شهرسازی گفت: بیان می شود که مردم باید خود را با فضایی که طراحی می شود شکل بدهند در حالی که ما باید فضا را متناسب با مردم طراحی کنیم؛ البته مردم نیز باید کمی در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنند و لزومی ندارد افراد تا جلوی مغازه با ماشین بروند.

مرضیه پورمحمدی، کارشناس شهرسازی، در نشست پرسمان ایسنا که به همت بنیاد قم پژوهی در موسسه آموش عالی طلوع مهر قم با موضوع «تکوین شهرسازی معاصر در قم (۹)؛ امکان سنجی پیاده راه سازی محورهای پیرامون حرم مطهر: بررسی محور پیاده ارم» برگزار شد، عنوان کرد: قبل از بازسازی خیابان ارم، شاهد فضایی آشفته بودیم که اکثر شهروندان از آن ناراضی بودند.

وی ادامه داد: در پرسشنامه‌ای که برای بازسازی خیابان ارم از مردم انجام شده بود مردم بیان کردند که باید فضایی در دسترس باشد تا بتوانیم چه به صورت پیاده و چه با وسایل نقلیه به راحتی از آن استفاده کنیم همچنین افراد در آن جا فعالیت کنند و فضایی بیهوده و غیرقابل استفاده نباشد، منظره زیبا داشته باشد و مکان اجتماعی برای تعامل باشد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه پیاده رو سازی ارم با نظر مثبت مردم انجام شد، یادآور شد: قبل از بازسازی خیابان ارم مردم اصلا احساس رضایتی از آن نداشتند و حتی اکثر مردم بیان می کردند تمایل دارند که همه مسیر خیابان ارم تبدیل به پیاده رو شود اما برای رفاه مردم و عادت کردن به پیاده روی این امر در چند مقطع انجام شد.

وی اظهار کرد: در طراحی خیابان ارم بیان شده بود که برای کمک به تردد شهروندان و افراد مسن ماشین های برقی در آن جا تردد کنند که البته هنوز حضور این ماشین های برقی به مقیاسی که پیش بینی شده بود فعال نشده‌اند.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه فضا باید به گونه‌ای طراحی شود که منعطف و در اختیار مردم باشد، بیان کرد: گیت های بازرسی که در اواسط خیابان ارم قرار دارد سبب آزار مردم شده است و کمی از فعالیت و پویایی فضا کاسته است در حالی که با کمی جابجایی و می‌توان آسایش بیشتری را برای مردم فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در طراحی پیاده رو خیابان ارم به ساکنین این منطقه توجه نشده است، ادامه داد: طراحی شهری باید به گونه ای باشد که فضا هم برای پیاده و هم وسایل نقلیه فراهم باشد اما در حال حاضر این گونه نیست.

پور محمدی اظهار کرد: طراحی های هسته مرکزی شهر باید به گونه ای باشد که بومی های قم  در آن جا ساکن شوند اما متاسفانه امروزه افراد غیر بومی در آن جا ساکن هستند.

وی اضافه کرد: بیان می شود که مردم باید خود را با فضایی که طراحی می شود شکل بدهند در حالی که ما باید فضا را متناسب با مردم طراحی کنیم؛ البته مردم نیز باید کمی در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنند و لزومی ندارد افراد تا جلوی مغازه با ماشین بروند.

محسن  محسنی، قم پژوه، در این نشست عنوان کرد: خیابان حرم نخستین خیابانی است که در سال های ۱۳۰۷  تا ۱۳۰۹ توسط رضا خان پهلوی برای قم ساخت شده است که بعد از انقلاب اسلامی ترکیب آن تغییر کرد که در ترکیب قبلی فرمانداری، شهرداری و باغ ملی در آن وجود داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه در شهرسازی به مبحث صدا کمتر توجه شده است در حالی که اگر بخواهیم شهرسازی و پیاده رویی مطلوب داشته باشیم باید به مبحث صدا توجه کنیم، اظهار کرد: گسترش حرم حضرت معصومه (س) از سمت جنوبی متناسب تر از گسترش شرقی است.

این قم پژوه ادامه داد: در اصطلاح اروپایی به این نوع پیاده‌رو، پلازا می گویند که در برخی از کشورها این پلازاها به صورت متحرک است و در ساعاتی برای حمل نقل و ساعتی برای پیاده روی است همچنین لزوما پلازاها نباید در هسته مرکزی شهر باشند و می‌توان در مناطق مختلف مانند نیروگاه نیز پلازا ایجاد کرد.

انتهای پیام / ۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcgyu9q3ak9z34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما