چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : 107868

بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان در قم

قم نيوز : پیدا کردن شغل مناسب در قم یکی از دغدغه‌های همه فارغ التحصیلان است و اینترنت فرصت‌های خوبی را در این زمینه فراهم کرده است.
بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان در قم
بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان در قم
استان قم با مرکزیت شهر قم، یکی از استان‌های مرکزی کشور محسوب می‌شود که در مجاورت استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی و سمنان قرار گرفته است. هم‌جواری با این استان‌های صنعتی، شاهراه بودن بین استان‌های شمالی به جنوبی و استان‌های شرقی به غربی، رونق گردشگری به دلیل وجود مکان‌های مذهبی در آن، وجود شهرک‌های صنعتی متعدد و رونق صنایع‌دستی باعث مساعدتر شدن وضعیت اشتغال و کاریابی قم در سال‌های اخیر شده است.

بااین‌وجود، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های تازه فارغ‌التحصیلان در قم، پیداکردن شغل مناسب است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع روش‌های کاریابی و استخدام قم و بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان در این استان بپردازیم.

معرفی انواع روش‌های استخدام و کاریابی قم
در چند سال گذشته برای مشاهده آگهی کار قم، علاوه بر روش‌های سنتی مانند خرید روزنامه استخدامی، روش‌های جدید دیگری نیز ایجاد شده که پیداکردن کار را برای کارجویان راحت‌تر کرده است.
در این قسمت به چند نمونه از رایج‌ترین روش‌های استخدام و کاریابی استان قم که به تازه فارغ‌التحصیلان برای راحت‌تر و سریع‌تر پیداکردن شغل مناسب کمک می‌کند، اشاره خواهیم کرد.

تهیه روزنامه روز و بررسی نیازمندی‌ها
همان‌طور که اشاره شد، یکی از روش‌های سنتی استخدام و کاریابی که هنوز نیز از آن استفاده می‌شود، تهیه روزنامه‌های کثیرالانتشار و بررسی لیست کاریابی قم امروز در آن است. اغلب فراخوان‌ها و آگهی‌های استخدام دولتی در این‌گونه روزنامه‌ها منتشر می‌شوند. علاوه بر این، معمولا این روزنامه‌ها، تعدادی از صفحات خود را نیز به درج آگهی استخدام موقعیت‌های شغلی مختلف اختصاص می‌دهند.
امروزه باوجود روش‌های جدیدتر و راحت‌تر برای مشاهده فرصت‌های شغلی، کارجویان کمتری از این روش برای کاریابی استفاده می‌کنند.

مراجعه به مرکز کاریابی قم
یکی دیگر از روش‌های سنتی کاریابی که هنوز نیز از آن استفاده می‌شود، مراجعه به مرکز کاریابی و اطلاع‌پیداکردن از فرصت‌های شغلی مختلف استان قم است. البته معمولا این‌گونه موسسات کاریابی، همه موقعیت‌های شغلی استان را پوشش نمی‌دهند. از جمله مراکز و موسسات کاریابی در استان قم می‌توان به مرکز کاریابی کارآفرینان اشاره کرد.

جستجو در سایت‌های کاریابی و استخدامی معتبر
یکی دیگر از روش‌های کاریابی قم که در سال‌های اخیر از آن استقبال زیادی شده، جستجو در سایت‌های کاریابی معتبر برای پیداکردن آگهی استخدام موقعیت شغلی مرتبط است. در حال حاضر، بسیاری از کارفرمایان استان قم از این روش برای منتشرکردن جدیدترین فرصت‌های شغلی باز در سازمان خود استفاده می‌کنند.
کارجویان نیز با دنبال‌کردن آگهی‌های استخدام این‌گونه سایت‌های کاریابی و استخدامی می‌توانند موقعیت شغلی موردنظر خود را پیدا کرده و برای آن رزومه ارسال کنند.
استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت ویژه‌تر لینکدین
یکی دیگر از روش‌های جدید استخدام و کاریابی در قم، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت ویژه‌تر linkedin است. در چند سال اخیر، تعداد زیادی از کارفرمایان، آگهی‌های استخدام سازمان خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و توییتر منتشر می‌کنند. به همین دلیل کارجویان می‌توانند با دنبال‌کردن افراد و سازمان‌های مرتبط با تحصیلات و شغل موردنظر خود و پیگیری هشتگ‌های مرتبط در این‌گونه شبکه‌های اجتماعی، راحت‌تر و سریع‌تر به شغل دلخواه خود دست پیدا کنند.

روش‌های دیگر استخدام و کاریابی قم
از روش‌های دیگر کاریابی و استخدام در قم می‌توان به شرکت در نمایشگاه‌های کار، مراجعه مستقیم به وب‌سایت کارخانه‌ها و شرکت‌های مطرح قم و شغل‌های موقت یا کارآموزی اشاره کرد.

بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان قم در بخش‌های مختلف
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، وجود عوامل مختلفی همچون عوامل جغرافیایی، صنعتی، اقتصادی و گردشگری باعث شده است که این استان وضعیت نسبتا مساعدی از نظر اشتغال‌زایی برای تازه فارغ‌التحصیلان داشته باشد. اما از سویی دیگر این عوامل، باعث افزایش مهاجرت کاری به این استان نیز شده که عدم تناسب بین نیروی کاری و موقعیت‌های شغلی را به همراه داشته است.
در این قسمت به بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری و خدمات خواهیم پرداخت.

وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان قم در بخش صنعت و معدن
استان قم دارای تنوع معدنی بسیاری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سنگ‌های ساختمانی، گچ و نمک اشاره کرد. این پتانسیل به تازه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با معدن و حفاری برای پیداکردن شغل مناسب کمک کرده است.

یکی دیگر از عواملی که نقش موثری در اشتغال و کاریابی قم دارد، رونق صنایع‌دستی و اشتغال‌زایی برای تازه فارغ‌التحصیلان در این حوزه است. از جمله صنایع‌دستی رایج در استان قم می‌توان به آیینه سازی، تولید کفش، سوهان‌پزی، مبل‌سازی، صابون‌سازی و متقال‌بافی اشاره کرد.
علاوه بر این، استان قم دارای 7 شهرک صنعتی است که عبارت‌اند از:
  • شهرک صنعتی شکوهیه
    الغدیر
    چاپ و نشر
    سلفچگان
    محمودآباد
    درودگران
    فناوری اطلاعات و ارتباطات
این هفت شهرک صنعتی در کنار چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود، بستر مناسبی را برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال برای تازه فارغ‌التحصیلان ایجاد کرده‌اند. در این میان، یکی از مهم‌ترین گزینه‌های کاریابی قم شکوهیه است که مهم‌ترین کانون انجام فعالیت‌های صنعتی و تولیدی این استان محسوب می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین گزینه‌های کاریابی قم نیروگاه آن است که به اشتغال بسیاری از جوانان متخصص و فارغ‌التحصیل دانشگاهی کمک می‌کند.

وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان قم در بخش کشاورزی
کشاورزی در استان قم به دلیل نوع اقلیم آن، سهم ناچیزی از اشتغال و تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.
بااین‌وجود در این استان، محصولاتی همچون غلات، محصولات صنعتی، نباتات علوفه و محصولات جالیزی و همچنین میوه‌هایی مانند انار، پسته، فندق، گلابی و گیلاس، کشت و تولید می‌شود که می‌تواند به اشتغال تعدادی از تازه فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی و دیگر رشته‌های مرتبط کمک کند.

وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان قم در بخش خدمات و گردشگری
بخش خدمات و گردشگری استان قم، سهم عمده‌ای از اشتغال و کاریابی قم را به خود اختصاص داده است. عواملی همچون وجود مکان‌های زیارتی مانند حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران و دسترسی مناسب به راه‌های ارتباطی باعث شده است که این استان هر ساله پذیرای میلیون‌ها زائر و مسافر باشد.
به همین دلیل خدمات مرتبط با مسافران از جمله خدمات گردشگری، حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری، تورگردانی، هتل‌داری، رستوران‌داری و خرده‌فروشی‌های مرتبط، از رونق مناسبی برخوردار است و می‌تواند گزینه مناسبی برای اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان باشد. ‌
علاوه بر این، به دلیل وجود مراکز و موسسات مختلف علمی و فرهنگی، خدمات مرتبط با این زمینه‌ها از جمله چاپ و نشر و فناوری اطلاعات نیز وضعیت مساعدی دارد.

جمع‌بندی و سخن پایانی
در این مقاله به معرفی انواع روش‌های استخدام و کاریابی قم پرداخته و وضعیت اشتغال تازه فارغ‌التحصیلان قم در بخش‌های مختلف را بررسی نمودیم. از جمله روش‌های متداول کاریابی و استخدام قم می‌توان به تهیه روزنامه روز و بررسی نیازمندی‌ها، مراجعه به مرکز کاریابی قم، جستجو در سایت‌های کاریابی و استخدامی معتبر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت ویژه‌تر لینکدین، شرکت در نمایشگاه‌های کار، مراجعه مستقیم به وب‌سایت کارخانه‌ها و شرکت‌های مطرح قم و شغل‌های موقت یا کارآموزی اشاره کرد.
باتوجه به پتانسیل‌های استان قم در بخش‌های مختلف، تازه فارغ‌التحصیلان می‌توانند در موقعیت‌های شغلی گوناگون در بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات و گردشگری مشغول به کار شوند؛ بنابراین می‌توان گفت که میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان در قم، وضعیت نسبتا مساعدی دارد که با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب، این میزان در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdch-qnz623nv6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما