قم نيوز : در نشست مسئولان نظام وظیفه با مسئولان مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه، مسائل مختلف سربازی طلاب از بیمه طلاب در زمان امریه یا اداره امور طلاب به دست روحانیت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای طلاب وظیفه / بیمه طلاب در زمان امریه قطع نشود / تصدی و مدیریت امور طلاب به دست خود روحانیت باشد
آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای طلاب وظیفه / بیمه طلاب در زمان امریه قطع نشود / تصدی و مدیریت امور طلاب به دست خود روحانیت باشد
به گزارش قم نیوز نشست مسئولان نظام وظیفه با مسئولین مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه امروز یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.
در این نشست که با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسین رفیعی، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه، حجت الاسلام والمسلمین صفرعلی مرادی، مسئول امور روحانیون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا و  امیر غلامرضا رحیمی‌پور،‌ رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، مسائل مختلفی از جمله بیمه طلاب در زمان امریه، اداره امور طلاب به دست خود روحانیت و کاهش مدت زمان دوره آموزشی توسط سخنرانان مطرح و بررسی شد.

حوزه متولی دوره‌های آموزشی و مهارتی طلاب وظیفه شود
حجت الاسلام والمسلمین حسین رفیعی در این جلسه اظهار کرد: طلبگی دارای رسالت، هویت و ثمرات مشخص است.

وی با اشاره به اینکه علم و معنویت هویت اصلی یک طلبه است، مطرح کرد: در عصر انقلاب اسلامی قدرت تشخیص، قدرت انتخاب و بصیرت جزو مکمل‌های هویت طلاب هستند.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه با بیان اینکه مدارس علمیه و حوزه‌های علمیه در این نقش طلاب باید سرمایه گذاری کنند، عنوان کرد: باتوجه به اینکه طلاب در جامعه باید نقش آفرینی کرده و نماینده دین باشند، تقویت این نقش طلاب رویکرد اصلی حوزه است.

وی با اشاره به اینکه سامانه امریه موجب یکپارچگی بوده و بسیاری از مسائل را رفع کرده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه همکاری مطلوبی با نظام وظیفه شکل گرفته است که امیدواریم در سال‌های پیش رو شاهد تقویت هرچه بیش‌تر آن باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای طلاب یاد کرد و گفت: اگر بتوانیم دوره‌های آموزشی، مهارتی، معرفتی و بصیرتی را با همکاری حوزه و نظام وظیفه انجام دهیم شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی افزود: پیشنهاد این است که نظام وظیفه آموزشی‌های نظامی را دنبال کرده و دوره‌های آموزشی و مهارتی توسط حوزه دنبال شود.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه با بیان اینکه در این قالب می‌توان مدت زمان دوره آموزشی را نیز کاهش داد، تصریح کرد: یکی از وظایف ما نظارت بر امریه شدن سربازان هستیم که چگونه طلبه و یا سازمان‌ به وظایف خود عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هدایت‌گری‌ها، نظارت‌ها و ارزیابی‌ها بر طلاب امریه باید مستمر باشد، یادآور شد: در این راستا باید حرکتی به سمت سیاست‌های تشویقی و ایجابی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه باید با هم‌افزایی و همکاری به دنبال حل مسائل باشیم، اظهار کرد: این همکاری و هم‌افزایی می‌تواند در آینده نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد.

نباید بیمه طلاب در زمان امریه قطع شود
همچنین حجت الاسلام والمسلمین صفرعلی مرادی اظهار کرد: با حضور طلاب جوان در سازمان‌ها بهترین فرصت فرهنگی و تبلیغی فراهم شده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در گذشته، مطرح کرد: در مواردی کارت‌های پایان خدمت در مدت زمان طولانی آماده می‌شد که موجب می‌شد جذب طلاب در سازمان‌ها با تاخیر انجام شود.

مسئول امور روحانیون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با بیان اینکه طلاب می‌توانند در سازمان‌ها خلاهای فرهنگی متعددی را جبران کنند، عنوان کرد: در نیروهای مصلح در طول دوران خدمت جلسات و همایش‌های بصیرتی برای طلاب وظیفه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طول زمان خدمت نباید فرد رها شود، خاطرنشان کرد: باید دوران وظیفه به گونه‌ای باشد که فرد از نظر دانشی و مهارتی تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین مرادی با بیان اینکه در این راستا مشکلی در تامین اساتید نداریم، تصریح کرد: باید عدالت خدمتی را در میان تمام افراد به صورت یکسان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که تنها رغبت افراد به برخی از مناطق باشد، یادآور شد: پیشنهاد شده است برای برخی از مناطق سخت، مشوق‌ها و امتیازات ویژه‌ای درنظر گرفته شود.

مسئول امور روحانیون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا ادامه داد: اگرچه یکی از شرط‌های طلبه امریه ملبس بودن فرد است ولی اگر سازمانی بنا به شرایط خود نیازمند طلبه ملبس نشده باشد، با این درخواست موافقت خواهد شد.

وی با بیان اینکه نباید بیمه طلاب در زمان امریه قطع شود، اضافه کرد: پیشنهاد داریم سازمان مربوطه حق بیمه را به سازمان تبلیغات بدهد تا بیمه طلبه قطع نشود.

حجت الاسلام والمسلمین مرادی با اشاره به اینکه در گذشته طلاب ارزان‌ترین سربازان بوده‌اند، بیان کرد: خوشبختانه در تغییر و تحولات اخیر شاهد بهبود این وضعیت بودیم که موجب شده است برخی از سازمان‌ها درخواست و نیاز خود به سرباز طلبه را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه ارزیابی عملکرد سربازان طلبه باید همواره ادامه داشته باشد، اظهار کرد: باید تصدی و مدیریت امور طلاب با خود روحانیت باشد درنتیجه پیشنهاد داریم در سازمان‌هایی که بیش از ۵۰ نفر نیروی طلبه وجود دارد، مسئولی تحت عنوان امور روحانیت وجود داشته باشد.

اولویت و نگاه ما عدالت خدمتی است
سپس امیر غلامرضا رحیمی‌پور اظهار کرد: طلاب وظیفه مانند سایر سرمایه‌های انسانی یک سرمایه هستند.

وی با اشاره به اینکه حضور طلاب در کنار سایر سربازان منجر به کاهش ناهنجاری‌ها شده است، مطرح کرد: سازمان‌های نیروهای مسلح نیروهای مختلفی از طلاب را در اختیار دارند و از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سربازان طلبه در محیط خدمتی خود و به ویژه آسایشگاه‌ها می‌توانند نقش هدایت‌گری خوبی داشته باشند، عنوان کرد: جوان امروز با جوان گذشته متفاوت است و بسیاری از آفت‌های اجتماعی را دارند.

وی با اشاره به اینکه راهبردهای ستاد کل نیروهای مسلح متغیر شده است، خاطرنشان کرد: در این رویکرد جدید آموزش‌های سخت کاهش پیدا کرده و آموزش‌های نرم افزایش پیدا کرده است.

امیر رحیمی‌پور با بیان اینکه برای کاهش تلفات باید عرق بیش‌تری در آموزش‌ها دیده شود، تصریح کرد: مدت زمان آموزشی باید بیش‌تر از زمان فعلی باشد ولی به دلیل اتفاقات مختلف امکان افزایش آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه عدالت خدمتی باید وجود داشته باشد، یادآور شد: اولویت و نگاه ما عدالت خدمتی است و امکان تغییر دوره آموزشی برای برخی از افراد وجود ندارد.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سیاست‌های اعلامی باید در میدان پیاده شود، اضافه کرد: سیاستی را اعلام نمی‌کنیم که اجرای آن امکان پذیر نباشد درنتیجه برای پیاده‌سازی آن هزینه برنامه خود را نیز پرداخت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه برای تدوین سیاست‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم، بیان کرد: به دنبال سامانه متمرکزی برای طلاب سرباز هستیم که تعداد دقیق این افراد در سطح کشور را بدانیم.

امیر رحیمی‌پور با بیان اینکه بحث مهارت افزایی در سربازان آغاز شده است، اظهار کرد: این موضوع تاثیرات بسیار مطلوبی دارد که باید برای سربازان طلبه نیز وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی داشته باشیم، مطرح کرد: این برنامه‌ریزی با همکاری و هم‌افزایی تدوین خواهد شد.

انتهای پیام
https://qomnews.ir/vdcf0cdyxw6dxea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما