شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : 77316
منبع : خبرگزاری فارس

«رضوان» آتشی بر دل مالباختگان

قم نيوز : رضوان پروژه‌ای مسکونی با 132 واحد در قم است که به 1400 نفر فروخته شده و کام مردمی که امید خانه دار شدن داشتند را تلخ و آرزوی خانه دار شدن برای برخی از ایشان را به یک رویا تبدیل کرد.
«رضوان» آتشی بر دل مالباختگان
«رضوان» آتشی بر دل مالباختگان
به گزارش قم نیوز - سمانه سادات فقیه سبزواری: پروژه 132 واحدی رضوان پیش فروش می‌شود، بزرگترین پروژه استان قم در زنبیل آباد... عناوینی است که بسیاری از مردم قم آن را نادیده نگرفتند و برای خانه دار شدن، بر سر میز مذاکره و امضای قرارداد حاضر شدند.

از زمان انتشار این آگهی در سال 1390بسیاری از مردمی که بیشتر از طبقه ضعیف و متوسط جامعه بودند به دفتر فروش این پروژه مراجعه کرده و با پرداختن مبالغی که با رنج و زحمت بدست آورده بودند نسبت به خریداری واحدی اقدام کردند. اکنون بیش از هفت سال می‌گذرد و با طولانی شدن پروسه تحویل واحدهای آپارتمانی به خریداران، اعتراض خریداران فیش‌های پیش فروش پروژه رضوان رفته رفته افزایش یافت.

پس از شکایت مردم به دستگاه قضایی استان قم، «م.د»مدیرعامل شرکت مجری ساخت پروژه به جرم کلاهبرداری در ماه‌های پایانی سال 1397 دستگیر و روانه زندان شد. چندی بعد، فرمانده نیروی انتظامی استان قم در طی مصاحبه ای با رسانه‌ها عنوان کرد واحدهای پروژه بزرگ رضوان به 1400 نفر فروخته شده و رفت و آمدهای متهم این پرونده به کشورهای حاشیه خلیج فارس مشکوک بوده است.

براساس گفته‌های سردار آقاخانی، متهم طی بازجویی اعتراف کرده است که هر واحد را به بیش از 10 نفر فروخته است، اما نکته جالبی در این ماجرا وجود دارد که بنا به گفته مسؤولان انتظامی و قضایی، پروژه رضوان پروانه بهره برداری نداشته است و این بحث در حالی مطرح می‌شود که اگر فرد عادی یک دیوار بیشتر از محدوده حریم منزل خود احداث کند از سوی شهرداری اعمال قانون خواهد شد.

مردم مال باخته که میانگین پرداختی آنان بین 50 تا 70 میلیون تومان برای خرید این واحدهای مسکونی است از سوی مسؤولان امر برای شکایت قانونی دعوت شدند و از مجموع 1400مال باخته بیش از 700 شکایت با نظارت مراجع قضایی در استان قم به ثبت رسید.

با توجه به وسیع بودن سطح این کلاهبرداری در استان قم، به دلیل سکوت خبری بسیاری از مال باختگان از وجود این کلاهبرداری بزرگ، مطلع نبودند و شاید می‌توان همین موضوع را مزیدی بر علت این حجم از کلاهبرداری دانست.

پس از دستگیری مدیرعامل شماری از افراد مرتبط با این متهم بار دیگر مردم مال باخته را دست مایه قرار دادند و با وعده‌های واهی مانع از پیگیری قانونی این کلاهبرداری در مراجع قضایی شدند.

به گفته یکی از مال باختگان، شماری از دست نشاندگان این متهم با ایجاد یک گروه هزار نفری در فضای مجازی، آنان را از هرگونه شکایت قانونی منع و وعده صلح بین طرفین را دادند.

سکوت درباره وضعیت پرونده رضوان و روشن نبودن تکلیف مال باختگان این پرونده موجب شد که مردم دست همت به زانو گرفته و خودشان از مسئولان مرتبط با این پرونده پاسخ بخواهند و خواستار دستگیری برخی شرکای مدیرعامل و دلالانی که متهم را در این کلاهبرداری یاری کرده بودند، بشوند.

در حین پیگیری‌های مالباختگان برخی از افرادی که به نوعی به دنبال دور کردن مردم از اصلا ماجرا بودند، با استفاده از فضای مجازی بار دیگر آنان را با وعده‌های دروغین دادن زمین، پول نقد و یا واحد مسکونی فریب دادند و برخی دلخوش از مصالحه وعده داده شده برای شکایت از این کلاهبردار به مراجع قضایی مراجعه نکردند و همچنان بر این آرزو بودند تا وعده‌های داده شده تحقق یابد.

پس از اطلاع مراجع قضایی از این وقایع که خود می‌توانست مشکلات دیگری را رقم بزند، پروژه 132 واحدی رضوان پلمب شد و در این راستا رئیس پلیس آگاهی نیز در طی مصاحبه ای به مردم مالباخته هشدار داد که اطلاعات موثق را تنها از مراجع قضایی پیگیری کنند و فریب وعده‌های دروغین دلالان را نخورند.

 

با اعلام پلیس آگاهی شمار شاکیانی که برای شکایت به مراجع قضایی مراجعه می‌کردند افزایش یافت و هر روز بر تعداد کسانی که به دنبال احقاق حق از دست رفته خود به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند افزوده می‌شود.

مال باختگان این پروژه که به جدیت پیگیر این پرونده هستند، دست یاری به سمت رسانه‌ها دراز کرده و با تجمع مقابل پروژه رضوان که تبدیل به محل نابودی آرزوهایشان شده، خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به این پرونده شدند.

زنی که رنج از دست دادن دسترنج سال‌ها خدمتش در آموزش و پرورش او را شکسته کرده بود در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: شنیده شده که ریالی در حساب متهم پرونده وجود ندارد و می‌گوید می‌توانم پول مال باختگان را به آنان برگردانم این در حالی است که ما هفت سال پیش پول دادیم و پول ما در حال حاضر ارزش آن زمان را ندارد.

مردجوانی که تا آن لحظه ساکت بود، با گفتن این مسئله که پول سال‌ها زحمت را برای خریدن خانه دادم تا ازدواج کنم گفت: با وضعیتی که گرفتار شدیم حتی نمی توانم یک اتاق اجاره کنم.

زن جوانی هم که خود را کارمند یکی از ادارات معرفی می‌کرد، گفت: من زمانی که برای خریدن یک واحد در سال 1390 مبلغ 98 میلیون پول دادم، نامزد بودم اما الان دخترم پیش دبستانی می‌رود و سرمایه ام نیز از بین رفت.

مرد میانسالی که حاج علی نام داشت بیان کرد: اگر اصل ماجرا را بخواهید ما شخصی به نام «د» را نمی شناختیم و عوامل او ما را فریب دادند و در حالی که کارمندان این شرکت می‌دانستند که اصل ماجرا کلاهبرداری است اما ما را فریب دادند و تنها شماری از دلالان دستگیر شدند و هنوز شمار دیگری از آنان آزادانه درحال آمد و رفت هستند و ما گلایه مندیم چرا با وجود این حجم از کلاهبرداری و وجود این همه شاکی پرونده به سرعت رسیدگی نمی‌شود.

سر و صدای مال باختگان در هم آمیخته بود که یکی دیگر از مال باختگان که زن جوانی است با نشان دادن دست‌هایش که به حنا خضاب شده است اذعان کرد: من از هشت سالگی قالی بافی کرده ام و سرمایه ای را که جمع کرده بودم با فریب دلالان و سایر عوامل این پروژه برای خرید واحد مسکونی به این شرکت دادم و همیشه در رویاهایم به چیدمان جهیزیه ام در یکی از این واحدهای مسکونی مشغول بودم.

زن جوانی که دست دختر بچه دوساله اش را در دست دارد، عنوان کرد: سال 91 یک واحد از این پروژه را به قیمت 70 میلیون تومان خریداری کردم و حالا متوجه شدم که سه ماه پیش از دستگیری متهم، این واحد را به شخص دیگری نیز فروخته شده است در حالی که اگر بخواهم خانه ای اجاره کنم باید 30 میلیون تومان رهن و ماهی یک میلیون تومان اجاره بپردازم.

مردجوان دیگری نیز که چهره اش از ناراحتی برافروخته شده بود، با اشاره به اینکه «د» در سال 93 نیز توسط مراجع قضایی بازداشت شده بود، گفت: در آن زمان متهم این پرونده همین پروژه را به 300 نفر فروخته بود که با گرفتن رضایت و وعده‌های دروغین آزاد شد و به کلاهبرداری خود ادامه داد و بیش از هزار نفر دیگر را به خاک سیاه نشاند.

در چنین شرایطی انتظار می رود که مسؤولان دستگاه قضایی رسیدگی به پرونده پروژه رضوان را با سرعت بیشتری دنبال کرده و مالباختگان و افکار عمومی را در جریان اقدامات صورت گرفته قرار دهند تا هم نقطه امیدی در دل مالباختگان روشن شود و هم هشدارهای لازم به همشهریان داده شده تا دیگر فریب افراد سودجو را نخورند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcd9s05.yt05f6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

من خودم تمام زندگیمو حتی پول پیش خونه دادم اومدم خونه بابام تا بندنم خونه بخرم خدا دردی بهش بده درمان نداشته باشه مفسد فی الارض هست باید اعدامش کنن
....
لعنت بر هر چی اپارتمانه
بدبخت شدم تا پولش جور کردم چطور دلشون اومد