چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 78193
منبع : خبرگزاری فارس

قم شهره در شعر آیینی و ولایی

قم نيوز : شهر قم یکی از شهرهای شاعرپرور کشور است و شاعران بسیاری از این شهر به عرصه ادب و هنر کشور معرفی شده اند نگاهی به وضعیت و جایگاه شعر و شاعری در این شهر طی دهه‌ های اخیر نشان دهنده رشد و بالندگی و حرکتی رو به رشد در این عرصه است.
قم شهره در شعر آیینی و ولایی
قم شهره در شعر آیینی و ولایی
به گزارش قم نیوز زهرا بختیاری نژاد: شعر که یکی از کهن‌ترین گونه‌های ادبی است این روزها طرفداران چشمگیری پیدا کرده است. شعر سرودن یک هنر نیست، یک سبک زندگی است.

شاعران از آن هنگام که پا به جهان می‌گذارند شاعرند و دیدی متفاوت از سایر انسان‌ها به اطراف خود دارند.

شاعران از وقایعی می‌نویسند که حتی در تاریخ هم نمی توان به آن‌ها دست یافت. واژه‌ها در شعر شاعران است که به قدرت می‌رسند، حتی واژه‌ها در شعر شاعران هویت اصلی خود را کشف می‌کنند.

شهر قم یکی از شهرهای شاعرپرور کشور است و شاعران بسیاری از این شهر به عرصه ادب و هنر کشور معرفی شده اند نگاهی به وضعیت و جایگاه شعر و شاعری در این شهر طی دهه‌ های اخیر نشان دهنده رشد و بالندگی و حرکتی رو به رشد در این عرصه است.


قم در شعر سربلند است

سید محمد جواد شرافت شاعر و منتقد ادبی درباره وضعیت و جایگاه شعر قم به خبرنگار فارس گفت: در دو دهه ای که پشت سر گذاشته‌ایم، سالی نبوده است که شعر قم رویش تازه‌ای نداشته باشد و به جامعه ادبی کشور شاعر تازه نفسی را معرفی نکرده باشد.در این سال‌ها شاعران مرد و زن حضور فعالی در زمینه شعر داشته اند.
وی ادامه می دهد: با توجه به جمعیت استان قم نسبت به استان‌های دیگر اگر بخواهیم درصد بندی کنیم قم یکی از موفق ترین استان‌هاست و این نکته تنها قضاوت شاعران قم نیست بلکه شاعران سایر استان‌های دیگر هم بر این موضوع صحه می‌گذارند.


انجمنی با نیم قرن قدمت

این شاعر برجسته قمی اظهار کرد: شاعران قم در کنگره‌ها و محافل ادبی حضور پر رنگ و درخشانی دارند. در دیدار رهبری که هرساله برگزار می‌شود معمولا قم بیشترین شاعرانی را دارد که به این محفل دعوت می‌شوند.
وی با بیان اینکه قم با انجمن‌های ادبی بسیار چراغ شعر روشنی دارد، ادامه داد: از جمله این انجمن‌ها انجمن شعر محیط استاد محمد علی مجاهدی است، قدمت این انجمن به بیش از نیم قرن می‌رسد.
شرافت با اشاره به اینکه شعر قم بیشتر در زمینه کلاسیک آن هم ولایی - آیینی دیده می‌شود، ادامه داد: اگرچه شاعران قم در زمینه ترانه، سپید و نیمایی هم کار می‌کنند و از جهت موضوعی، قم شعرای اجتماعی سرا و عاشقانه سرا کم ندارد، اما همه این‌ها زیر سایه شعر آیینی - ولایی پنهان شده است و بیشترین بهای شهر قم و در خشش شاعران، در حوزه شعر ولایی و آیینی است. اگر انجمن‌ها و حوزه هنری قم به سایر حوزه‌های شعر نیز بها بدهد قطعا ثمراتش را خواهیم دید.
وی یادآور شد: نزدیک بودن شهر قم به پایتخت موجب بهتر دیده شدن شعر قم شده است زیرا در زمینه پرورش شعر، بین شاعران قم و تهران خدمات متقابلی صورت می‌گیرد.

همچین محمد غفاری شاعر و معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان قم درباره شعر و شاعران قم معتقد است: شعر قم به نسبت سابقه ای که دارد و به خاطر حضور افراد شاخص از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است.
وی ادامه داد: شاعران قم در هر زمینه ای که ورود می‌کنند موفق هستند.قم در حوزه شعر آیینی و  شعر طنز شاعران موفقی دارد و شعر طنز قم به لطف جلسات قمپز اکنون به یک برند تبدیل شده است.


یک گلایه

وی از جریان عامه نویسی که به تازگی در شعر قم به‌وجود آماده است گلایه کرد و افزود: این جریان از لحاظ ادبی می‌تواند آسیب زا باشد چرا که زبان، محتوا، اندیشه، شاعرانگی و تخیل در این جریان زیر سوال رفته است.

معاون فرهنگی حوزه هنری قم ادامه داد: ما باید شاعرانی داشته باشیم که شعرشان هم در فضای ادبی و محافل حرفه‌ای شعر حرفی برای گفتن داشته باشد و هم بتواند با مخاطب عام و مخاطب هیئات و مساجد ارتباط برقرار کند.
شعر باید به گونه ای باشد که هم مخاطب خاص ادبیات و هم عامه مردم بتوانند از آن بهره مند شوند.

این گفته‌ها بیانگر این است که شهر قم در کشور به طور کلی فضای شعری قابل توجهی دارد. با وجود بزرگانی مثل استاد محمد علی مجاهدی شعر آیینی قم بسیار مطلوب است و همچنین با وجود برگزاری جلسات نقد و شعرخوانی به صورت پیوسته، شاعرانی با قلمی قوی به وضوح دیده می‌شوند.
اگر معیار ارزش گذاری شعر تجربه باشد می‌توان گفت شهر قم یکی از با تجربه ترین شهرهای کشور در عرصه شعر است.
امید که با بر طرف شدن ضعف‌ها و کمبود‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، درخشش شاعران قمی بیش از پیش بشود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchxznq.23n6wdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما