قم نيوز : در حالی که افکار عمومی در قم و کشور به فاصله کمتر از ده روز شاهد دو خودسوزی بوده است اما واکنش‌های طیف‌های سیاسی و رسانه‌ها و مسوولان به این دو خودسوزی منجر به فوت یکسان نبوده است.
از خودسوزی فرزند شهید قمی تا خودسوزی #دختر_آبی: دو خودسوزی و واکنش‌های متفاوت
از خودسوزی فرزند شهید قمی تا خودسوزی #دختر_آبی: دو خودسوزی و واکنش‌های متفاوت
به گزارش قم نیوز دوم شهریور نودوهشت فرزند شهیدی داخل اداره کل بنیاد شهید قم و پشت در اتاق مدیرکل آن اقدام به خودسوزی کرد و یازدهم شهریور نودوهشت دختری در مقابل دادسرایی در تهران اقدام به خودسوزی دیگری کرد.

اما واکنش رسانه ها، مسئولین  و ... نسبت به این دو حادثه یکسان نبود!

حادثه اول تقریبا هیچ بازتاب موثری در سطح ملی نداشت و هیچ گزارش رسمی از نتیجه پیگیری حادثه منتشر نشد ولی در خصوص حادثه دوم تقریبا کسی باقی نمانده است که به حمایت از متوفی بیانیه ای نداده باشد و حتی معاون رئیس جمهور از پیگیری ماجرا خبر میدهد.

رسانه‌هایی کشوری‌ای چون خبرآنلاین حادثه را پوشش می‌دهند و سایت‌های خبری داخلی و خارجی به سرعت هشتگ #دختر_آبی را پخش کردند. 

سلبریتی‌ها نیز مانند مهناز افشار با دختری که برای وارد شدن به ورزشگاه دچار اصطکاک با دستگاه قضایی شده بود، گریبان چاک کردند و خواسته وی را خواسته‌ای بر حق دانسته و بدون اطلاع کافی دستگاه قضایی را محکوم کردند.

حتی علی مطهری، نماینده مجلس نیز در این زمینه موضع گرفت.

این در حالی است که در حادثه اول فرزند شهیدی طی فرایند پیگیری درمان خود و در رفت و آمد بین بیمارستان و بنیاد شهید قم و در اعتراض به عدم رسیدگی به وضیت درمانش اقدام به خودسوزی کرد. این فرزند شهید مطالبه یک حق بشری اولیه را داشت و خواستار درمان خود بود اما این مساله اصلا مورد توجه سلبریتی‌ها، رسانه‌ها و نمایندگانی چون علی مطهری یا پروانه سلحشوری قرار نگرفت.

اگر چه هر دو حادثه به یک اندازه تلخ و غم انگیز است اما توجه به علل، عوامل و انگیزه های بروز این دو حادثه و بررسی و تحلیل مواضع و رویکرد متفاوت رسانه ها ، مسئولین دولتی ، نمایندگان مجلس و... در برخود با این دو حادثه بیش از هر چیز دغدغه ها و اولویت های فکری، کاری و سیاسی رسانه ها و مسئولین محترم را برای عموم مردم آشکار می سازد.

حق درمان یک فرد اهمیت چندانی برای سلبریتی‌ها و برخی از نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی و مدیران و خبرنگاران رسانه‌ها ندارد اما خودسوزی دختر آبی تبدیل به ذکر صبح و شب آن‌ها شده است و هر کدام هیزمی بر این آتش می‌اندازند.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcftxdc.w6d0yagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما