قم نيوز : در حالی که پیشرفت مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌های ایران با ابهام روبرو است، تجار و بازرگانان قمی این مذاکرات را از نزدیک تعقیب می‌کنند.
تجارت در قم، امیدی به رفع تحریم ها نیست.
تجارت در قم، امیدی به رفع تحریم ها نیست.
به گزارش قم نیوز در حالی که مذاکرات بین ایران و کشورهای اروپایی و چین و روسیه برای احیای برجام و لغو تحریم های ترامپ بعد از تصویب برجام در وین کجدار و مریز جریان دارد و مذاکره کنندگان در حال گفتگو هستند، صادر کنندگان قمی نیز نتیجه این مذاکرات را تعقیب می کنند.

قم از قطب‌های صادراتی ایران به شمار می آید و شمار زیادی از صاحبان و کسب و کارهای قم به صادرات و واردات وابسته هستند. همچنین منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از معدود مناطق دارای گمرک در مرکز ایران است و لقب بندر خشک را به خود اختصاص داده است.
 
تکلیف را مشخص کنید
یکی از تجار و بازرگانان با سابقه قم که مایل به افشای نام خود نبود، ضمن ابراز نگرانی از طول کشیدن مذاکرات به خبرنگار قم نیوز گفت: مشخص نیست چرا طولش می دهند؟ رهبر انقلاب که گفت مذاکرات فرسایشی نشود، اگر آمریکایی‌ها می خواهند تحریم ها را بردارند، اقدام کنند و گرنه به ما بگویند که تکلیف خودمان را بدانیم.

یک کارشناس تجارت خارجی در همین رابطه می گوید: مشکل بازرگانان این است که اکنون در وضعیتی بلاتکلیف قرار دارند. اگر قرار نیست گشایشی حاصل شود، از راه های دیگر اقدام خواهند کرد اما سیگنال هایی مبنی بر باز شدن راه های عادی تجارت نیز داده می شود که همین سبب بلاتکلیفی می شود.

وی می افزاید: قمی ها از تاجران با سابقه در طول تاریخ هستند و افرادی چون شیخ احمد قمی که قرن ها قبل به جنوب شرق آسیا رفتند و ازدواج کرده و ماندگار شدند، در اصل برای تجارت رفته بودند و وقتی اوضاع را مساعد دیدند، تشکیل خانواده هم دادند. 

لغو تحریم ها قبل از انتخابات ریاست جمهوری بعید به نظر می رسد
از سوی دیگر مقامات دولتی از اظهار نظر درباره گشایش اقتصادی پرهیز می کنند. یکی از دست اندرکاران تجارت خارجی به قم نیوز به شرطی که نامش فاش نشود، گفت: ما منتظر ریزش تاریخی دلار هستیم اما ممکن است هم این اتفاق نیفتد. سیگنال های خوبی از مذاکرات نمی گیریم و به نظر می رسد که تحریم ها حداقل قبل از انتخابات لغو نخواهد شد.


احمد تاجر دیگر قمی است که در ایام تحریم ها نه تنها تجارت خود را گسترش داده، بلکه امید به افزایش آن حتی بعد از لغو تحریم ها دارد. وی که خبرنگار قم نیز به سختی و با گذر از چند مرحله توانست به وی دست یابد، تجارت خود را در زمینه ابزارهای تحریم شکنی اقتصادی عنوان کرد و گفت: از ابتدای شروع تحریم ها مشخص بود که این تحریم ها به این زودی ها لغو نمی شود ولی کشور نیازمند ابزارهای جدید اقتصادی برای تحریم شکنی است.

وی می افزاید: به همین دلیل ما دست به آینده پژوهی زدیم و به سراغ ابزارهای جدید تحریم شکنی یعنی ارزهای دیجیتال رفتیم و تصمیم گرفتیم ابزارهای ساختن ارزهای دیجیتال را برای شکستن تحریم به داخل ایران بیاوریم.

وی در پاسخ به این پرسش که یعنی شما ماینر بیت کوین به داخل می آورید، گفت: نه فقط ماینر بیت کوین که ما در واردات و ساخت داخلی ماینر همه ارزهای دیجیتال هستیم و در این راه از کمک نهادها و سازمان های استفاده می کنیم.

وی افزود: البته کار ما دچار مشکلاتی نیز هست که از مسوولان درخواست می کنم این فعالیت جهادی ما برای شکستن تحریم ها را با سنگ اندازی های خود دچار مشکل نکنند. ما حتی بعد از رفع تحریم ها نیز به ارزهای دیجیتال نیاز داریم.

تجار قمی همچنان به تجارت ادامه خواهند داد
به نظر می رسد در صورت گشایش سیاسی و اقتصادی در روابط خارجی ایران، صادر کنندگان قمی آماده در اختیار گرفتن مجدد بازارهای صادراتی کشورهای هدف خود هستند و اگر این گشایش هم رخ ندهد، تجار قمی همچنان تجارت خود را ادامه خواهند داد.

انتهای پیام / 105
 
 
https://qomnews.ir/vdcb58b9.rhb0apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما