سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب : 101502

تعیین تکلیف همه پروژه‌های نیمه کاره قم

قم نيوز : معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم از تعیین تکلیف تمامی پروژه های نیمه کاره استان و تلاش برای جذب تمام اعتبارات سفر رییس جمهور تا پایان سال جاری خبر داد.
به گزارش قم نیوز ابراهیم معتمدی اظهار داشت: طبق روال گذشته در سال ۱۴۰۱ پروژه‌هایی را در دستور اجرا و افتتاح داشتیم و در جمع بندی پروژه‌های عمرانی به جهت تزریق بودجه جذب رقم قابل توجهی اتفاق افتاد و هفته دولت امسال ۱۸۱ پروژه با ۲,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بهره بردای رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: در ۷ ماهه گذشته در جذب منابع ۲ برابر ۱۰ سال گذشته به قم تزریق شد و بسیاری از پروژه‌هایی که از سال ۸۶ به دلیل فقدان منابع رها و نیمه کاره مانده بود همه در حال تکمیل است و تا پایان امسال بخش عمده‌ای از پروژه‌ها به بهره برداری می‌رسد.

همه پروژه‌های بلاتکلیف قم، تعیین تکلیف شده است

وی با بیان اینکه همه پروژه‌های بلاتکلیف و نیمه کاره قم، تعیین تکلیف شده است بیان کرد: پروژه ۱۸۰ واحدی مسکن در پردیسان به بهره برداری رسید و پس از این هر سه ماه یک بار برنامه افتتاحیه در مورد مسکن داریم.

معتمدی عنوان کرد: جز استان‌های اول در ثبت نام و پایش و واگذاری زمین و طراحی و واگذاری پروژه مسکن به پیمانکار هستیم و برآنیم مسکن را به سرانجام برسانیم.

وی در مورد اولویت‌های استان بیان داشت: برنامه نظام مسائل از روستاها و استان آماده شد و ۱۴۲ مصوبه بر اساس سفر رئیس جمهور داشتیم که جذب منابع انجام شد، برخی از این پروژه‌ها که در دو دهه اخیر بلاتکلیف بود همانند منوریل و مترو و فرودگاه و سکونتگاه‌های غیر رسمی در این سفر تعیین تکلیف شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تصریح کرد: برنامه دولت مشخص است و منابع تعیین شده و وارد فاز اجرایی شده‌ایم، بسیاری از پروژه‌های نیمه کاره نیز تا سال آینده باید به اتمام برسد؛ مگر چند پروژه بزرگ مانند منوریل که دو سال و نیم اجرای آن طول می‌کشد.

واگن برای متروی قم در قراردادی از استان‌های دیگر قرض گرفته می‌شود

وی در مورد مترو گفت: قرارداد پروژه را به روز و از طریق تهاتر آن را ادامه می‌دهیم، تأمین واگن و اصلاح قرار داد از جمله موضوعات مترو بود که تأمین واگن در دست اقدام است، خط بیش از ۹۰ درصد آماده است و واگن در قراردادی از استان‌های دیگر قرض گرفته می‌شود.

معتمدی افزود: خط مترو در فاز نخست از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده است، تأمین واگن فرآیندی است که طول می‌کشد و در حال تأمین واگن هستیم و بعد از مدتی تست گرم شروع و مسافرگیری انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ۷ پروژه اطراف حرم از جنس تملک وجود دارد و در سال جاری ساماندهی قبرستان نو و شیخان و احداث پارکینگ شرقی و تکمیل فاز ۵ بلوار عمار یاسر و و تکمیل بخش جنوبی حرم در دست اقدام است، در این باره منابع از محل ۴۸ هکتاری و مدیریت شهری تأمین شده است و سند انتقال یافته و در اختیار مدیریت شهری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مورد فرودگاه عنوان کرد: سرمایه گذار فرودگاه با تفاهم نامه‌ای باید اقداماتی را انجام می داده که به سرانجام نرسیده و بخشی از سرمایه گذاری مردم و سرمایه گذار بلاتکلیف بود.

وی اظهار داشت: قبل از سفر مجموعه دولت، استان بر این باور نبود که قم نیازمند فرودگاه بین المللی است، به این دلیل فرآیندهای قانونی نیز پیموده نشده بود، متأسفانه احداث فرودگاه فی نفسه کار سودآوری نیست و هزینه بر است و شهر فروگاهی و گردشگری می‌تواند سود داشته باشد.

فرودگاه قم توجیه اقتصادی دارد

معتمدی تصریح کرد: با این حال برای اجرای طرح آماده‌ایم و جلساتی را با سرمایه گذار داشته‌ایم و هر کمکی که انجام شود در زمینه تسهیلات در خدمت پروژه هستیم اخیراً نیز مجموعه سازمان هواپیمایی بعد از جلساتی به ای نتیجه رسید که فرودگاه توجیه اقتصادی دارد.

وی گفت: فرصت یک ماهه نیز برای تصمیم گیری در اختیار سرمایه گذار است وگرنه بخش احداث فروگاه از گردشگری جدا می‌شود، سعی داریم فرودگاه به دست سرمایه گذار انجام شود و فرودگاه یکی از زیرساخت‌های اصلی در تحولات اقتصادی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: دولت قرار است در جهت تکمیل پروژه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان به استان قم بدهد که تا پایان سال ۱۲۰۰ میلیارد تومان را اخذ می‌کنیم و البته قول مساعد دولت تخصیص همه بودجه تا پایان امسال است و جذب توسط مدیران می‌تواند تحولات خوبی را در قم رقم بزند.

وی بیان کرد: قم اهمیت زیادی از نظر دولت دارد و عقب افتادگی‌ها باید جبران شود سال آینده بخش زیادی از پروژه را به اتمام می‌رسانیم، همچنین استاندار دستور دادند نظام مساله آینده هر دستگاهی را مشخص کنند تا بدون پروژه نمانیم، به خصوص اینکه پروژه نیازمند مطالعه و فرآیند قانونی است.

معتمدی عنوان کرد: نظام مساله‌های روستاها نیز احصا شده تا ۱۲۳ روستا ساماندهی شود، یکی از دغدغه‌های جدی این است.

تعداد ۱۸۲ منزل زیر دکل‌های فشار قوی در قم شناسایی شد

وی اظهار داشت: برخی منازل زیر دکل‌های فشار قوی قرار دارد و ظرفیت ۳۲ هکتاری در پردیسان بعد از سفر رئیس جمهور برای انتقال خانه‌ها تعریف شد، به جهت ملکی عدد خوبی بعد از سفر در اختیار استان قرار گرفته و برکات زیادی داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: هفته قبل بر اساس نقشه، تعداد ۱۸۲ منزل زیر دکل‌ها شناسایی شد که بنا بود خانه‌ها جا به جا شود اما در نهایت مسیر دکل‌ها عوض شد، در این باره توافقی صورت گرفت تا دکل‌ها تجمیع شود.

وی افزود: طبق برآورد ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه تجمیع دکل‌ها است که ۵۰ درصد از وزارت نیرو و ۵۰ درصد از طرف استان هزینه می‌شود و طرح یک سال و نیم طول می‌کشد.

۷۰ درصد از زائران کمتر از یک روز در قم می‌مانند

معتمدی بیان کرد: قم قطب گردشگری و زیارتی است ولی در خصوص زیرساخت‌های شهر زیارت در حداقل هستیم، ۷۰ درصد از زائران کمتر از یک روز در قم می‌مانند در سفر دوم رئیس جمهور تأمین زمین برای پارکینگ در ورودی رودخانه و جمکران در دستور پیگیری است.

وی ادامه داد: ۱۳۶ روز سال در قم ویژه مناسبت‌های مختلف است و باید در توسعه حمل و نقل عمومی تلاش صورت گیرد، متأسفانه میزان اتوبوس در قم کم است و با تلاش شهردار ۲۰۰ اتوبوس قرار است تأمین شود اما همچنان انبوهی از مسافران و زائران در مرکز شهر دغدغه اصلی است و باید با توجه به وجود ۷ هزار پارکینگ و ورود ۱۵۰ هزار خودرو ساماندهی بهتری از نظر حمل و نقل و ترافیک داشته باشیم.

قطار سریع السیر در بخش قم اصفهان آماده ریل گذاری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مورد قطار سریع السیر قم تهران و اصفهان تصریح کرد: این پروژه تکنولوژی را وارد ایران می‌کند، رئیس جمهور دستور ویژه بر روی این پروژه دادند، قسمت قم اصفهان نیز آماده ریل گذاری است و قراردادی از طریق بانک مرکزی و چین پیگیری می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: مساله آب باید در استان حل شود و این موضوع صرفاً با سد کوچری قابل حل نیست، طرح‌هایی در زمینه انتقال آب از دریای عمان یا دریای خزر در حال مطالعه است، در زمینه فاضلاب نیز طرح‌هایی در دست اقدام است.

معتمدی در مورد پروژه شهید کاظمی گفت: این طرح جز پروژه‌هایی است که شهرداری با شرکت قرارداد داشته و کار به شهرداری ارجاع داده شده و در اختیار شورا و شهرداری است و فرآیند اجرایی را در حال طی کردن است.

وی در مورد پروژه چهل اختران نیز یادآور شد: ۲۰ میلیارد تومان در ۶ ماه گذشته برای این پروژه هزینه شده و هم افزایی خوبی بین شهرداری و راه و شهرسازی در جهت توسعه طرح وجود دارد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgzq9qxak9zn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما