سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 33315
منبع : پایگاه خبری تحلیلی نکته آنلاین
یک جامعه شناس:

تجمل گرایی ریشه تاریخی دارد

قم نيوز : قم نگار: یک جامعه شناس گفت: مساله تجمل گرایی ریشه در امروز و فردا ندارد بلکه در تمام طول تاریخ بوده است .
تجمل گرایی ریشه تاریخی دارد
به گزارش قم نگار، امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان این که مسئله تجمل گرایی ریشه در امروز و فردا ندارد بلکه در تمام طول تاریخ، جامعه ایران با این مسئله دست و پنجه نرم کرده، اظهار داشت: ایرانیان و بیشتر مردم ایران تجمل گرا بوده و هستند و این یک آفت بزرگ برای جامعه ما به شمار می‌رود.

قرایی مقدم در ادامه افزود: اگر نگاهی به تاریخ ایران بیاندازیم در می‌یابیم که معضل تجمل گرایی ریشه ای عمیق در ایران دارد مثلا در ایران دوره ساسانی و در داستان‌های بهرام گورهمه نوع تشریفاتی از جمله شکارشان و هدایای آنها (نقره، ۳۰۰غلام زرین کمر و۴۰۰خونیانگر) وجود داشته است.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه انسان‌ها در حالت چهره و رخ به هم برتری ندارند و لباس از نشانه‌های تجمل است، تصریح کرد: لباس از لحاظ ظاهری نشان دهنده شخصیت، طبقه، قشر اجتماعی و باعث برتری نسبت به دیگران است.

قرایی مقدم خاطرنشان کرد: با توجه به مساله ای که امروزه مطرح است از دو دیدگاه باید به موضوع تجمل گرایی نگاه کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تجمل گرایی دو جنبه مثبت و منفی دارد و باید نقاط منفی آن را بر طرف کنیم، اظهار داشت: تجمل گرایی از دید جامعه شناسی مثبت است، به دلیل این که موجب اشتغال زایی، رشد و توسعه صنعت، کار و توسعه اجتماعی می‌شود اما همین آفت هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

قرایی مقدم با بیان مثالی در این خصوص اضافه کرد: وقتی شما در طول یک سال یا یک ماه پیراهنی می‌خرید، یک کارگر مشغول به کار است، ولی وقتی شما ده عدد پیراهن و کت و شلوار می‌خرید پنج الی ده کارگر به کار گرفته می‌شوند و این عمل باعث کمتر شدن بیکاری، جرم و آسیب‌های اجتماعی، انبساط خاطر در سطح جامعه و دلبستگی به حاکمیت می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه همه دولت‌ها مایل به مصرف گرایی مردم و تجمل گرایی هستند، گفت: تجمل گرایی باید مبتنی بر تولیدات داخل باشد، یعنی خود تولید کنیم، خود بپوشیم و خود بخوریم، من شخصا باید از تولید ملی بیست عد پیراهن، گاز، یخچال و ...بخرم این به نفع جامعه است.

این جامعه شناس افزود: چهار سال پیش وقتی مردم از خرید کالای خارجی بازماندند در نتیجه آمریکا به ورشکستگی نزدیک و دچار بحران اقتصادی شد، ما باید از این مردم که عزم خود را جزم کردند تا کالای خارجی خریداری نکنند، تقدیر کنیم.

قرایی مقدم اضافه کرد: بنابراین شما باید یک دید واقع بر تجمل گرایی داشته باشید و این دید این می‌باشد که ما از تولیدات داخلمون (انگشتر، طلاو ...) خرید کنیم و مردم را هم تشویق به خرید از تولیدات خودمان کنیم این کار باعث اشتغال زایی می‌شود.

وی با بیان این که خانواده، آموزش و پرورش ومحیط نقش بسیار مهمی در تجمل گرایی دارند، تصریح کرد: یکی از دلایل به بیراهه رفتن تجمل گرایی این است که وقتی فرزندمان چشمانش را باز می‌کند اطراف خود اجناس وتولیدی‌های خارجی مثل موبایل، اسباب بازی، یخچال و... را می‌بیند و به همین دلیل جوانان مارا مسخ می‌کنند که کالای خارجی خریده و استفاده کنند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: وقتی مسئولان خود تجمل گرایی می‌کنند از مردم چه انتظاری می‌توان داشت .

قرایی مقدم با تاکید بر لزوم اعتماد میان مردم و مسئولان، اظهار کرد: چون اعتماد مردم به مسئولان کم شده، مردم کالای ایرانی نمی‌خرند. چرا ملت ما ماشین ایرانی نمی‌خرد زیرا جامعه آزمایشگاه است و وقتی می‌بینند که بعضی تولیداتمان با مشکل رو به رو می‌شود، اعتمادشان از بین می‌رود.

وی در پایان افزود: وقتی شما به صورت مکرر دروغ بگویید می‌شوید چوپان دروغگو و دیگر به حرفتان اعتماد نمی‌کنند و حتی وقتی می‌گویید مشکل تولیداتمان را حل نموده ایم مردم دیگر نمی‌خرند چون دیدشان تغیر کرده است و به همین دلیل هم به همه تولیداتمان دید بد پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcenx8x.jh8xzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما