دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : 101990

اختصاص سهمیه بنزین به افراد طرح دولت روحانی بود

قم نيوز : محمدرضا خباز استاندار سابق سمنان گفت اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی، طرح دولت روحانی بوده است.
اختصاص سهمیه بنزین به افراد طرح دولت روحانی بود
اختصاص سهمیه بنزین به افراد طرح دولت روحانی بود
به گزارش قم نیوز یکی از ایده های سعید جلیلی در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو بود. طرحی که در همان ایان هم توجه‌ها را به خود جلب کرد و همانطور که انتظار می‌رفت، با روی کار آمدن دولت سیزدهم بالاخره این طرح به صورت آزمایشی در قشم و کیش پیاده‌سازی شد تا محاسن و معایب آن در عمل مشخص شود.

اما در ادامه و در روزهای اخیر یکی از دولتمردان دولت روحانی مطابق رویه همکاران خود در این مدت که دستاوردهای کشور را به نام دولت سابق یعنی دولت تدبیر و امید می‌زدند، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی، طرح دولت روحانی بوده است.

محمدرضا خباز استاندار سابق استان‌های سمنان و خراسان شمالی و معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی دولت روحانی در گفت‌وگویی با نامه نیوز گفت: دولت آقای روحانی این طرح را در قالب لایحه بودجه سال ۹۸ مجلس تقدیم کرد؛ براساس این طرح قرار بود به هر ایرانی ماهانه ۲۰ لیتر بنزین داده شود. او می توانست آن را بفروشد یا استفاده کند اما مجلس این پیشنهاد را رد کرد چون نمایندگان تأکید داشتند بنزین باید همان هزار تومان باشد.

وی افزود: وقتی دولت نتوانست از طریق مجلس در اصلاح ساختار تخصیص سهمیه بنزین پیش برود از طریق دیگر آن را انجام داد که شد آنچه مشاهده کردیم بنابراین دولت دوازدهم این پیشنهاد را سه سال پیش مطرح کرد اما رد شد. حالا این طرح در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. البته تا به حال جزئیات طرح را منتشر نکرده اند.

اخباز اظهار کرد: اگر دولت به جای بنزین ارزان پول بنزین را توزیع کند این محاسن و خوبی هایی دارد. نخستین حُسن آن است که همه مردم به حق شان می رسند. آن روستایی دور دست هم می تواند سهمیه ماهانه خودش را بفروشد و از پولش استفاده کند.

وی افزود: مزیت دوم این روش آن است که دیگر بنزین قاچاق نمی شود چون امروز مقدار زیادی از بنزین های تولید داخل قاچاق می شود. خاصیت سوم این است که خودروهای با مصرف بالا از رده خارج خواهند شد. نکته چهارم آنکه مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده خواهند کرد و بیشتر به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می روند که این مسئله قطعا به بهبودی پاکیزگی هوا کمک می کند.

خباز تأکید کرد:البته این طرح علاوه بر محاسنش، معایبی نیز دارد که باید در کنار هم دیده شوند و مسئولان اجرایی به یک تصمیم نهایی برسند. البته این منوط به آن است که تیم اقتصادی دولت در دیدگاه های اقتصادی شان یک دست باشند، الان متأسفانه این طور نیستند.

اظهارات آقای خباز درحالی است که یکی از یادگارهای دولت روحانی در عمر هشت ساله خود برای مردم، فاجعه‌ی افزایش سه برابری قیمت بنزین در آبان سال ۹۸ است. اتفاق تلخی که جامعه همچنان تبعات آن تصمیم ناگهانی را از خاطر نبرده است.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdchwznzv23nvwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما