دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : 102625

تمدن اسلامی مبنای تقریب مذاهب اسلامی است

قم نيوز : معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: مبنای تقریب مذاهب اسلامی، نگاه بلند اُمت واحده و تمدن اسلامی است، بنابراین با تاسی به اهل بیت، جامعه اسلامی را به سمت برنامه‌ها و آرمان‌های مشترک سوق بدهیم.
تمدن اسلامی مبنای تقریب مذاهب اسلامی است
تمدن اسلامی مبنای تقریب مذاهب اسلامی است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام‌والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب درجمع طلبه‌های شرکت‌کننده دوره تربیت متخصص تقریب مذاهب اسلامی، که در سالن همایش موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی برگزار شد گفت: قرن بیستم دوران علم و فناوری است، انسان‌ها به این نتیجه رسیدند که باید علم و ایمان در قرن ۲۱ همراه یکدیگر باشد و بدین ترتیب، زمینه برای طرح مسائل معنوی افزایش یافت.

 معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: در بیشتر دهه‌های قرن ۲۰، دنیا به دو قسمت سوسیالیسم و لیبرالیسم تقسیم شده بود، سوسیالیست‌ها شعار عدالت و لیبرالیست‌ها شعار آزادی را بیان کردند و هیچ گفتمان دیگری وجود نداشت، در اواخر قرن ۲۰ مساله دیگری پدید آمد و گفتمان قرآن و اسلام با شعار آزادی و عدالت در کنار لیبرالیسم و سوسیالیسم قرار گرفت، ولی نه آزادی حیوانی و نه عدالت صرفا اقتصادی، بلکه آزادی واقعی و انسانی و عدالت همه جانبه مد نظر بود.

قمی شعار گفتمان قرآنی را کرامت عنوان کرد و گفت: گفتمان کرامت در کنار آزادی و کرامت، مولفه‌های دیگری مانند عقلانیت، اعتدال، اخلاق، معنویت و دیانت در کنار اخوت و برادری دارد.

او با اشاره به رسالت مروجان دین در قرن ۲۱ گفت: زمانی دین را نماز، روزه و خمس، زکات و مسائل فردی تعریف کرده و احکام اسلامی را به این مسائل عبادی محدود می‌کنیم و زمانی اسلام را دین جامع در نظر می‌گیریم که برای همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی تربیتی بشر برنامه ارائه می‌کند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، نگاه تمدنی به دین وجود دارد. نام این دین و جامعه ایده‌آل را که وعده آن را می‌دهیم، تمدن اسلامی می‌گذاریم که گام نخست آن، ظهور حضرت مهدی (عج) است.

 معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب بر زمینه‌سازی به منظور تربیت افراد متخصص در زمینه تمدن‌اسلامی تاکید کرد و گفت: دوره تقریب دارای پیش فرض نگاه تمدنی است، باید در نظر داشت تلاش برای حفظ جان مسلمانان پیرو اسلام ناب محمدی (ص) از هر واجبی مهم‌تر است.

 معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به اهمیت الگوگیری از سیره اهل بیت (ع) گفت: شاگردان امام صادق (ع) از مذاهب مختلف اسلامی بودند، اگر امام (ع) می‌خواست مسائل تقریبی را در نظر نگیرد، پیروان مذاهب مختلف اسلامی در درس ایشان حضور پیدا نمی‌کردند.

قمی شخصیت‌هایی نظیر شیخ طوسی، سیدمرتضی، آیت‌الله بروجردی، شیخ عبدالکریم، امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی را از دیگر پیشگامان تقریب برشمرد و گفت: ائمه اطهار (ع) از پیروان خویش انتظار داشتند به گونه‌ای در جامعه اسلامی رفتار کنند که پیروان همه مذاهب اسلامی بتوانند به راحتی درکنار یکدیگر زندگی کنند، بنابراین، باید به تقویت ارتباط با پیروان دیگر فِرق اسلامی اهتمام داشت.

 معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به شبهه‌هایی که در زمینه تقریب وجود دارد گفت: مبنای تقریب، نگاه بلند امت واحده و تمدن اسلامی است، بنابراین، با تاسی به اهل بیت (ع)، باید جامعه اسلامی را به سمتی که دشمنان مشترک، برنامه‌ها و آرمان‌های مشترکی دارد، پیش ببریم و خود را برای کار بزرگی آماده کنیم.

حجت الاسلام‌والمسلمین محسن قمی، به لوازم ضروری برای تجهیز به مباحث این دوره‌ها اشاره گفت: شرکت در این دوره‌ها و بحث با علما و دانشمندان، یکی از لوازم است، شما فرهیخته، صاحب‌نظر، اهل اجتهاد و قریب‌الاجتهاد هستید و اشکال ندارد نظریه‌ای را از استادی قبول نداشته باشید، ولی در مجموع باید به سمت امت واحده اسلامی گام برداریم.

 معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: زندگی نامه آیت‌الله تسخیری را مطالعه کنید تا دریابید ایشان چه زحمت‌های زیادی متحمل شد تا از فشار‌های وارد شده به مسلمانان راستین درگوشه و کنار دنیا کاسته شود.

حجت الاسلام‌والمسلمین محسن قمی، با بیان اینکه علمای مذاهب دیگر اطلاعات اندکی از مکتب اهل‌بیت (ع) دارندگفت: باید به جز تقریب علمی، تقریب عاطفی و محبت، تقریب رفتاری نیز داشته باشیم و زمینه و مسیر را فراهم نماییم و از تجربه‌های دیگران بهره ببریم.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcdxx0fkyt0z96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما