قم نيوز : مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به راهبرد‌های تعیین شده و فعالیت‌های درحال اجرا تا پایان امسال، بیش از دو هزار تُن انواع آبزیان در ۳۴۷ مرکز پرورش ماهی استان قم تولید می‌شود.
سطح تولید انواع آبزیان امسال در قم به بیش‌از دو هزار تُن می‌رسد
سطح تولید انواع آبزیان امسال در قم به بیش‌از دو هزار تُن می‌رسد
به گزارش قم نیوز سید محمدرضا طاهری مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: فعالیت پرورش آبزیان در قم همسو با فعالیت کشاورزی بوده و در استخر‌های دومنظوره ذخیره آب کشاورزی انجام می‌گیرد، به این صورت که آب کشاورزی قبل از استفاده برای تولید محصولات، از استخر‌های دومنظوره ذخیره آب عبور نموده و بسته به میزان کمیت و کیفیت آن، برای پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، تیلاپیا و ماهیان زینتی استفاده می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: فعالیت پرورش آبزیان و به‌خصوص ماهیان خاویاری دارای توجیه و بازده اقتصادی مناسبی است و در همین رابطه با استفاده روش‌های نوین آبزی‌پروری، گسترش مکانیزاسیون استخرها، مدیریت بهینه بهداشت، بهره‌گیری از سامانه‌های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب، توجه به پرورش گونه‌های مناسب با شرایط اقلیمی استان و نصب اینورتر در چاه‌های کشاورزی، فعالیت‌های مرتبط با تولید آبزیان در استان قابلیت توسعه هرچه بیشتر را دارد.

طاهری گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۷۰ کیلوگرم خاویار پرورشی نیز در استان قم استحصال و صادر شده‌است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال از ۱۰۰ کیلو گرم فراتر رود.

وی افزود: قم دارای ۶ مرکز تولید ماهیان خاویاری با ظرفیت پروانه بهره‌برداری ۹۰ تن گوشت و ۵.۴ تُن خاویار پرورشی است و سال گذشته جایگاه ششم کشور را در تولید خاویار پرورشی به‌دست آورد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بیشترین میزان تولید آبزیان استان به ترتیب در شهرستان‌های قم، جعفرآباد و کهک انجام می‌شود و ۳۵۹ نفر به صورت مستقیم در این بخش اقتصادی مشغول به‌کار هستند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcji8evauqeyaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما