قم نيوز : شهر مقدس قم به عنوان نگین گردشگری مذهبی کشور سالانه پذیرای میلیونی منتظرانی است که از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه، حرم قم و مسجد مقدس جمکران را مقصد سفرخود قرار می‌دهند و با وجود گذشت سال‌ها میزبانی اما همچنان زیرساخت‌های شهر برای پذیرایی از زائران نیمه شعبان، مطلوب نیست.
قم در انتظار منتظران/ جای خالی زیرساخت‌ها همچنان احساس می‌شود
قم در انتظار منتظران/ جای خالی زیرساخت‌ها همچنان احساس می‌شود
به گزارش قم نیوز نیمه شعبان و ولادت منجی عالم بشریت از مهم‌ترین مناسبت‌های دینی و ملی ما ایرانیان و نقطه عطفی در تقویم تاریخ اسلامی است که در روایات و احادیث امامان شیعه شب نیز به نیمه شعبان به‌عنوان پر فضیلت‌ترین شب‌ها برای احیا و شب زنده‌داری، دعا و عبادت اشاره شده است، حال اگر این مراسم مذهبی، دعا و نیایش برای ظهور مهدی موعود(عج) با محوریت مسجد مقدس جمکران باشد اهمیت و بار معنوی آن دو چندان خواهد شد.

مراسم جشن نیمه شعبان غیر از ایران اسلامی در کشورهایی مانند عراق، لبنان، سوریه و پاکستان و حتی در بین اقلیت اهل تسنن برگزار می‌شود اما مراسم نیمه شعبان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پر رونق‌تر است. تدارکات ویژه‌ای که دولت و مردم برای این روز می‌بینند، بسیار وسیع خواهد بود چراغانی‌های وسیع، برگزاری جشن، مولودی‌خوانی و پخش شربت و شیرینی که بسیاری از آن‌ها از سوی مردم و هیات‌های مردمی انجام می‌شود.

اما آنچه که بر آن تمرکز می‌شود برگزاری و احیای شب نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران در شهر مقدس قم خواهد بود که سالانه این شهر در نیمه شعبان با حجم ورود زائران داخلی و خارجی بسیاری روبرو می‌شود با ورود ویروس منحوس کرونا جشن نیمه شعبان دو سال به صورت مجازی و محدود برگزار شد اما در نیمه شعبان امسال نگین گردشگری کشور قصد دارد آغوش خود را به سوی منتظران منجی عالم بشریت باز کند.

در این راستا لازم است مسئولان و مدیران شهری، شهروندان قمی و از سویی میراث فرهنگی و معاونت امور زائران استانداری قم برای این امر برنامه‌ریزی جامعی داشته باشد تا با توجه به زیرساخت‌های محدودی که قم وجود دارد مشکلی در زمینه پذیرایی و میزبانی از زائران در شهر کریمه اهل بیت(س) پیش نیاید.

امسال با خبر شدیم که قرار است کمیته‌هایی برای میزبانی از زائران نیمه شعبان در قم تشکیل شود همچنین سپاه علی بن ابیطالب(ع) و دیگر دستگاه‌ها هم آمادگی خود را برای بهسازی زیرساخت‌های قم اعلام کرده‌اند چراکه سالیانی است قم در حوزه پارکینگ، مراکز اقامتی و معابر با مشکلاتی روبرو است و رفع این مشکلات عزم جدی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد تا نیمه شعبان در قم همانند زیارت اربعین نقطه عطفی برای اسلام باشد و زمینه گردشگری معنوی و مذهبی پر رونق‌تر و پرفروغ‌تری برای شهر قم فراهم کند.

هرچند در حال حاضر قم در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفته است اما برای میزبانی و ارائه خدمات به زائران داخلی و خارجی و برگزاری جشن نیمه شعبان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آمادگی کاملی دارد.

*قم منتظر قدوم منتظران مهدی موعود

بر اساس گفته اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، این استان آماده پذیرایی از زائران و گردشگران داخلی و خارجی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است اما در شیوه پذیرایی و میزبانی منتظر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در گفت و گو با فارس اظهار کرد: ما منتظر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و برنامه‌های ما مورد تاثیر مصوبات این ستاد خواهد بود اما در کل آمادگی کاملی برای میزبانی و پذیرایی از زائران در نیمه شعبان داریم که در این زمینه می‌توانیم به نظارت بر شیوه عملکرد هتل‌ها و مراکز اقامتی اشاره کنیم، در نیمه شعبان ما با توجه به رعایت شیوه‌نامه‌ها و ظرفیت پذیرش مراکز اقامتی پذیرای زائران هستیم.


علیرضا ارجمندی در پاسخ به این سئوال که با توجه به محدودیت‌های زیرساختی و اقامتی در استان و از سویی حجم وسیع ورود زائر در نیمه شعبان چه اقدامات و برنامه‌ایی دارید؟ بیان کرد: ما کمیته اسکان را برای استفاده از ظرفیت اداره‌کل ورزش و جوانان با محوریت سالن‌های ورزشی و ظرفیت اداره‌کل آموزش و پرورش با محوریت مدارس و اداره‌کل اوقاف با محوریت مساجد و حسینیه‌ها تشکیل داده‌ایم.

به گفته وی؛ مدیریت شهری نیز بوستان‌های قم را برای پذیرایی و میزبانی شایسته از زائران آماده کرده‌اند.

*نیمه شعبان؛ فرصتی برای احیای گردشگری انتظار در قم

مدیر گردشگری وامور زائران سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم نیز با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از مراسم و مناسبت نیمه شعبان در قم برای ترویج آموزه‌های شهروندی عنوان کرد: شهر قم یک شهر مذهبی و کلانشهر مهم جهان تشیع به شمار می‌رود و با توجه به روایات و احادیث، قمی‌ها و شهر قم نقش مهمی در زمینه‌سازی ظهور دارند و جشن‌های نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران می‌تواند زمینه‌ساز گردشگری انتظار باشد و در این راستا باید مسئولان بخش‌های مختلف از جمله امور زائران استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی، مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر با هم منسجم باشند و با هماهنگی با تورهای مسافرتی زمینه حضور هدفمند مسافران داخلی و خارجی به قم را فراهم کنند.

حمید نادری عنوان کرد: با توجه به حضور میلیونی گردشگران در نیمه شعبان و از سویی امکانات محدود شهر قم هماهنگی‌هایی با شهرداران مناطق مختلف شهر قم انجام شده است تا در زمینه ساماندهی پارکینگ‌ها و همچنین در حوزه اطلاع‌رسانی خدمات مطلوبی به زائران و منتظران ارائه شود و در این زمینه کمیته اطلاع رسانی نیز تشکیل شده است.

*مشارکت سپاه علی بن ابیطالب(ع) در ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های نیمه شعبان

ابوالقاسم مقیمی معاون امور زائران استانداری قم نیز در پاسخ به این سئوال که آیا شهر قم برای پذیرایی از زائران میلیونی نیمه شعبان آمادگی کاملی دارد، مطرح کرد: حضور میلیونی زائران در شهر قم با محوریت مسجد مقدس جمکران می‌تواند در کنار معرفی قم و جاذبه‌های شهر، در چرخه اقتصادی شهر نیز نقش مهمی داشته باشد اما باید یک برنامه‌ریزی جامعی در این راستان انجام شود که تا به امروز در این راستا جلسات و کمیته‌هایی نیز تشکیل شده است.

وی مطرح کرد: امسال قم آمادگی کاملی برای استقبال از مراسم نیمه شعبان و زائران دارد، هرچند امکانات زیرساختی شهر قم محدود است اما از ظرفیت سپاه علی بن ابیطالب(ع) برای فراهم شدن امکانات پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی سیار و غیر سیار و همچنین از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها از جمله شهرداری در دیگر عرصه‌های خدمت‌رسانی استفاده کردیم تا میزبان شایسته‌ایی باشیم.

مقیمی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به شهر مقدس قم، رئیس جمهور با توجه به اهمیت جشن نیمه شعبان با محوریت مسجد جمکران طی دستوری به وزیر کشور تاکید کرد تا ستاد ملی نیمه شعبان در این وزارتخانه در راستای آمادگی دیگر شهرها و استان‌های کشور برای همکاری و فراهم کردن زیرساخت‌های ارائه خدمت به زائران تشکیل شود که این نشان از اهمیت مراسم نیمه شعبان است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgxx9qnak9zy4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما