چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۴۳
کد مطلب : 102965

مطالبه مردمی اصلاح ساختار جشنواره فیلم فجر

قم نيوز : حواشی جشنواره اخیر فیلم فجر سبب شد تا مطالبه مردمی اصلاح ساختار این جشنواره دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد، امری که می تواند با همیاری همه دغدغه‌مندان و با بهره گرفتن از پژوهش‌های راهبردی و کاربردی مراکز فرهنگی بویژه نهادهای حوزوی در قم محقق شود.
مطالبه مردمی اصلاح ساختار جشنواره فیلم فجر
مطالبه مردمی اصلاح ساختار جشنواره فیلم فجر
به گزارش قم نیوز چندی است چهلمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسیده است، اما حواشی این رویداد به‌ویژه در زمینه حرف‌های یکی از عوامل فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران همچنان ادامه دارد.

دراین‌باره برخی مراجع معظم تقلید، ائمه جمعه و برخی دیگر از مجامع و تشکل‌ها نظراتی دادند، بیانیه صادر کردند و از به درد آمدن دل مؤمنان و ناامیدکننده‌ بودن این دوره از جشنواره سخن گفتند و ابراز داشتند که هنر نباید در دام‌های شیطانی و هنجارشکن قرار گیرد، ضمن آن که برخی دیگر نیز بر ضرورت رصد بیشتر فضای فرهنگی هنری تأکید کردند.

نکته در این است که مواجهه اعتراضی با این گونه اظهارنظرهای عجیب و بلکه سخیف، امری معقول است و زمینه را برای تلنگرهای بجا و حتی جبران اشتباهات گذشته مهیا می‌کند، اما باید توجه داشت که لزوم بازنگری در جشنواره فیلم فجر نیز سال‌هاست از سوی برخی دلسوزان و کارشناسان مطرح شده و می‌شود که متأسفانه تاکنون مورد عنایت قرار نگرفته است.

بر این اساس، آغاز برنامه‌ریزی جدی برای بازنگری در ساختار جشنواره فیلم فجر امری لازم و ضروری است که حتی می‌تواند تعطیلی یک سال برگزاری جشنواره را نیز به دنبال داشته باشد، اما این امر می‌تواند در ادامه، جشنواره فیلم فجر را به جشنواره‌ای مردمی و متناسب با نام خود تبدیل کند تا همگان بتوانند از ثمرات ارزشمند آن بویژه نتایج فرهنگی برگزاری این گونه رویدادها بهره ببرند.

و اما در این مسیر، استفاده از پژوهش‌های راهبردی و کاربردی انجام شده در اندیشکده‌ها و یا پژوهشکده‌های فعال و دغدغه‌مند و همچنین بهره بردن از ظرفیت برخی نهادهای حوزوی فعال در قم که سابقه فعالیت‌های فرهنگی هنری را در کارنامه دارند قطعا مفید و مثمر ثمر خواهد بود.

نکته دیگر در این موضوع در بیانیه انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران مورد توجه قرار گرفته است، آن جا که به درستی مطرح شده تصرف در سینما کار هر کسی نیست و هر عرصه‌ای و از جمله سینما را باید به اهلش واگذار کرد.

به هر حال رسانه‌ای شدن حرف دست اندرکار یکی از ضعیف‌ترین آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال سبب شد تا ضرورت بازنگری در ساختار جشنواره فیلم فجر و لزوم مرور دوباره اهداف متعالی آن و به‌ویژه مردمی‌سازی آن، بر سر زبان‌ها بیفتد، امری که اکنون و بویژه پس از اظهارنظر جمع قابل توجهی از دلسوزان انقلاب اسلامی، عملا به یک مطالبه مردمی تبدیل شده و باید آن را قدر دانست و نسبت به تحقق آن اقدام کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaiun6m49nwo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما