يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : 103040

آیت‌الله اعرافی: حفظ منابع طبیعی یک وظیفه شرعی و اخلاقی است

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه، حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی را وظیفه‌ای انقلابی، ملی، اخلاقی، شرعی و دینی دانست و گفت: وظیفه دانشگاه‌ها تامین بعد فنی و علمی و وظیفه حوزه نیز تامین نظریات مرتبط از منظر فقهی، کلامی، حدیثی تفسیری و اخلاقی در حوزه منابع طبیعی است.
آیت‌الله اعرافی: ملزومات احیای منابع طبیعی در برنامه هفتم توسعه دیده شود/حفظ منابع طبیعی یک وظیفه شرعی و اخلاقی است
آیت‌الله اعرافی: ملزومات احیای منابع طبیعی در برنامه هفتم توسعه دیده شود/حفظ منابع طبیعی یک وظیفه شرعی و اخلاقی است
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار جمعی از مسئولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری که در آستانه هفته منابع طبیعی در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با بیان اینکه بدون تردید منابع طبیعی اثرگذار در سلامت فرد و جامعه است، اظهار کرد: دنیای امروز با همه پیشرفت‌هایی که داشته است در مقوله عدالت اجتماعی و توازن در بهره‌مندی از نعمت‌ها با چالش‌های مهمی روبرو است.

وی یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی بشر را آب، خاک، جنگل‌ها، فضای سبز و موضوعات پیرامون همانند منابع طبیعی است، عنوان کرد: کشور ایران نیز همانند دیگر کشورها با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند و پرداختن به مباحث این حوزه وظیفه‌ای انقلابی، ملی، اخلاقی، شرعی و دینی است و همه باید در غلبه بر این چالش همکاری و همراهی کنند که در این موضوع هیچ تردیدی نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه در موضوع منابع طبیعی در کنار مردم و دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و نقش مؤثری ایفا خواهد کرد، مطرح کرد: دانشگاه‌ها باید در حوزه پژوهش‌های منابع طبیعی ورود کنند و به این مباحث بپردازند اما از منظر مباحث فقهی، تاریخی، تمدنی، فلسفی وظیفه مهمی بر دوش حوزه قرار دارد.

وی ادامه داد: وظیفه دانشگاه‌ها تامین بعد فنی و علمی و وظیفه حوزه نیز تامین نظریات مرتبط از منظر فقهی، کلامی، حدیثی تفسیری و اخلاقی در حوزه منابع طبیعی است

امام جمعه قم ادامه داد: حوزه باید در قلمرو آموزش به مباحث مربوطه به منابع طبیعی از منظر اسلامی و دینی بپردازد که این خط پایه‌ریزی شده و با مشاوره مسئولان منابع طبیعی می‌تواند تکمیل‌تر شود.

وی با اعلام آمادگی حوزه برای مشارکت در عرصه فرهنگ‌سازی منابع طبیعی مطرح کرد: برای افزایش همکاری‌ها آماده هستیم تا برنامه‌ای پنج ساله دقیق با عدد و رقم مشخص و دبیرخانه مشترک تشکیل شود که این برنامه پیوست برنامه 5 ساله حوزه است و معطوف به خروجی و نتیجه خواهد بود.

اعرافی ادامه داد: سال آینده به سمت تدوین برنامه هفتم توسعه می رویم هر چند متاسفانه با یک گسستی در حوزه برنامه روبرو هستیم اما تاکید داریم که مباحث منابع طبیعی بیشتر در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید وزارت جهاد کشاورزی کار گسترده‌تری را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: قم درحال حرکت به سمت بحران است و وضعیت دریاچه نمک و مناطق بیابانی قم بحرانی است و باید در برنامه هفتم توجه بیشتری به موضوع منابع طبیعی شود و احکام و تکالیف جدی درنظر گرفته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه کار بدون اینکه مردم بخواهند، بدانند و مشارکت کنند به جایی نمی‌رسد، مطرح کرد: موضوع آموزش همگانی و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین موضوعاتی است که نباید در این موضوعات به کم قانع باشیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfjmdyxw6dxxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما