پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۶
کد مطلب : 103282

۴۰۰ کیلومتر شبکه آب قم فرسوده است

قم نيوز : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان گفت: ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه شبکه و تاسیسات فاضلاب در قم نیاز داریم.
۴۰۰ کیلومتر شبکه آب قم فرسوده است / نیاز ۷ هزارمیلیارد برای توسعه
۴۰۰ کیلومتر شبکه آب قم فرسوده است / نیاز ۷ هزارمیلیارد برای توسعه
به گزارش قم نیوز حسن بختیاری در جلسه‌ای که با حضور سردار شاهچراغی استاندار قم به منظور بررسی و مشکلات صنعت آب و فاضلاب قم برگزار شد به ارائه گزارشی از وضعیت آب و فاضلاب استان پرداخت و گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان و ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شبکه و تأسیسات آب قرار دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه تخصیص آب از سدکوچری و مصرف آب در استان به نقطه سربه‌سر رسیدیم، ابراز داشت: اگر تخصیص به استان از سد کوچری افزایش نیابد بالاجبار با افزایش برداشت از منابع زیرزمینی شاهد افت کیفی آب از نظر شوری خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان و عدم تکافوی اعتبارات جهت اصلاح آن خاطرنشان کرد: این موضوع به ویژه در روستاها شرایط نامساعدی را ایجاد کرده به طوری که در برخی از روستاها با ۸۰ درصد هدررفت آب مواجه و برای اصلاح و شبکه و کاهش هدررفت نیازمند اعتبارات کافی هستیم.

وی خواستار تعیین تکلیف مدیریت دوگانه در خطوط انتقال و تصفیه‌خانه‌های آب قم شد و مدیریت یکپارچه را در کاهش هزینه‌های تولید آب و انتقال آب مؤثر دانست.

بختیاری عمر بالای خط انتقال قدیمی آب سد ۱۵ خرداد را یکی از چالش اصلی تأمین آب استان دانست و اظهار داشت: این خط نیازمند تعمیرات اساسی و جزو برنامه‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب پس از تعطیلات نوروزی است زیرا هر اتفاقی که بر روی خط ایجاد شود منجر به قطع آب شهر خواهد شد.

وی بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات فاضلاب را جزو دغدغه‌های آبفا دانست و اذعان داشت: هر چند تلاش می‌کنیم از منابع داخلی برای جلوگیری از مشکلات بهره ببریم اما مجموعه استان باید شرکت آب و فاضلاب را در این زمینه کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به قرارگیری مخازن سالاریه بر روی گسل زلزله تأکید کرد: بر همین اساس نیاز اساسی به ۱۲۰ هزار مترمکعب مخزن داریم که در این زمینه نیز نیازمند تخصیص اعتبارات هستیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت موجود شبکه و تأسیسات فاضلاب، با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب دارد، یادآور شد: سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب پساب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تولید می‌شود.

بختیاری بر لزوم استفاده از صنعت و فضای سبز از پساب به جای آب شرب تأکید کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌های استان باید محدودیت استفاده از آب شرب را برای صنعت ایجاد کند تا علاقه‌مندی به استفاده از پساب برای این مجموعه‌ها ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات جمع‌آوری فاضلاب پردیسان اظهار داشت: مجوز ماده ۲۳ برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان را دریافت کردیم که ۵۰ درصد هزینه اجرای این تصفیه‌خانه با دولت است و برای مابقی آنکه حدود ۳۰۰ میلیون تومان است نیازمند کمک از سوی سایر بخش‌های استان هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خواستار افزایش اعتبار از محل تبصره‌های ماده‌واحده و هزینه‌های زیرساخت با توجه به زیان ده بودن شرکت آب و فاضلاب و ابلاغ تعرفه‌های تکلیفی شد و خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب امکان هزینه در پروژه‌های ساخت مخازن جدید آب، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال فاضلاب را ندارد.

وی فرسودگی بالغ‌بر ۳۰۰ کیلومتر شبکه‌های فاضلاب را نیز موردتوجه قرار داد و ابراز داشت: در صورت وقوع حادثه برای شبکه و خط انتقال مخاطرات زیست‌محیطی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد و نیاز مبرم به تأمین اعتبار در این بخش است.

بختیاری در پایان تأکید کرد: به منظور احداث تصفیه خانه جدید، توسعه خط انتقال و دیگر زیرساخت‌های فاضلاب نیازمند ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار هستیم که امیدوارم با کمک مجموعه استان این اعتبار فراهم شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdjs0fxyt0zx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما