جمعه ۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۸
کد مطلب : 103512
منبع : قم نیوز

گردشگری مزیت نخست توسعه قم است

قم نيوز : معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم گفت: مزیت اصلی توسعه قم مبحث گردشگری است و صنعت و کشاورزی در مراتب بعدی قرار دارند.
گردشگری مزیت نخست توسعه قم است
گردشگری مزیت نخست توسعه قم است
به گزارش قم نیوز سیدمهدی قریشی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم بیان کرد: ظرفیت و بستر لازم جهت توسعه گردشگری در این استان کاملا فراهم است.

قریشی گفت: توسعه صنعت در قم در نهایت این استان را گرفتار آلودگی و معضلاتی می‌کند که امروزه شهرهای پیرامونی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا فقط سالانه حدود ۲ میلیون زائر عراقی وارد استان قم می شدند، گفت: با احتساب گردشگران و زائران سایر کشورها مانند سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان و غیره تعداد این افراد بسیار بیشتر می شود که نشان می دهد تاکنون استفاده بهینه و مطلوبی از شرایط آماده جهت توسعه گردشگری و زائرپذیری قم، به عمل نیامده است.

قریشی با بیان اینکه ضریب اشغال تخت های اقامتی قم در طول سال ۷۵ درصد است که یک رابطه معقول و استاندارد در سطح دنیا را نشان می دهد، تصریح کرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تعداد مسافران نوروزی ورودی به قم بسیار زیاد بوده و پیش بینی می شود طی روزهای آینده نیز بر تعداد این افراد افزوده شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم ادامه داد: با توجه به پیش بینی برودت هوا و بارندگی‌های احتمالی، تدابیری جهت اسکان این افراد در مکان های مسقف انجام شده است.

وی با انتقاد از کم کاری برخی از دستگاه های اجرایی در استقبال و بسترسازی جهت تکریم و خدمات رسانی مسافران و زائران ابراز داشت: برخی از این دستگاه ها حتی یک بنر نیز در این زمینه در سطح استان قم نصب نکردند؛ اسامی این مدیران و دستگاه ها در اولین جلسه شورای اداری بدون تعارف بیان خواهد شد.

قریشی در ادامه با تاکید بر ضعف بعد نظارت و بازرسی در قم، بیان داشت: کم بودن تعداد ناظران در دستگاه های نظارتی مساله ای است که باید بنحو شایسته ای مدیریت شود اما در کنار آن لازم است تا در مرتبه اول به سمت ابزارهای هوشمند نظارتی و تقویت بعد مردمی نظارت برویم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم با اشاره به برخی افزایش قیمت های اعمال شده در مراکز اقامتی، یادآور شد: دستور وزارتخانه متبوع جهت جلوگیری از پلمب واحدهای متخلف به دلیل کمبود این مراکز در برخی شهرها مانند قم در این زمینه دخیل است اما مساله مهم تر در این زمینه شفاف سازی قیمت و اعلام عمومی انواع هتل و تخت های اقامتی بصورت عمومی در عرصه های تبلیغی و عمومی شهر است.

وی همچنین بر تقویت و توسعه «برند زائر» بعنوان یک راهکار اساسی جهت تکریم، خدمات رسانی و شفاف سازی خدمات مراکز اقامتی، خرید تفریحی وغیره تاکید کرد.

قریشی با اشاره به مزیت زائرپذیری شهر قم، تصریح کرد: مجموعه مدیریت و در راس آن استاندار قم نسبت به تقویت و توسعه بخش گردشگری و زائرپذیری قم اعتقاد واقعی و عملی دارند و ما معتقد هستیم به هر میزان که ظرفیت های اقامتی، تفریحی و سایر زیرساخت های گردشگری قم افزوده شود بر تعداد گردشگران و زائران ورودی قم افزوده می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون میانگین ماندگاری زائران در قم حدود چهار ساعت است که مساله امیدوارکننده ای نیست، اظهار داشت: برای استفاده بهینه از ظرفیت زائرپذیری قم لازم است تا با ایجاد زیرساخت های لازم، ماندگاری زائران حداقل به یک روز افزایش یابد که ایجاد محلی مانند«شهرک زائر» با دربرگیری تمام امکانات مورد نیاز زائر می تواند به ماندگاری بیشتر مسافران و زائران کمک کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم همچنین عدم اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت های تاریخی، میراثی و تفریحی و تمرکز صرف زائران در حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران را از عوامل دیگر در مدت زمان اندک ماندگاری زائران در قم دانست و بیان کرد: در این زمینه لازم است تا بعد رقابتی در بین بخش خصوصی تقویت شود.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcjvtev8uqeyiz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما