يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 103623
منبع : قم نیوز

اهدای خون در ماه مبارک رمضان؛ صدقه‌ای جاریه و خیری کثیر

قم نيوز : معاون فنی انتقال خون استان گفت: روزه دارانی که قصد اهدای خون در نوبت صبح را دارند حتما سحری میل کنند به ویژه کسانی که سابقه اهدای خون داشته باشند در غیر این صورت داوطلبین بعد از افطار برای اهدای خون مراجعه کنند.
اهدای خون در ماه مبارک رمضان؛ صدقه‌ای جاریه و خیری کثیر
اهدای خون در ماه مبارک رمضان؛ صدقه‌ای جاریه و خیری کثیر
به گزارش قم نیوز علیرضا کبیری معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم ضمن تبریک سال جدید و آرزوی سال پر خیر و برکت برای عموم همشهریان، گفت: اداره کل انتقال خون استان و مراکز اهدای خون همچون سال‌های پیش در ایام تعطیلات نوروز پذیرای اهداکنندگان بوده که همیشه یاور ما در امر خون رسانی به بیماران نیازمند هستند.
 
معاون فنی انتقال خون استان در ادامه گفت: در ده روز اول سال۱۴۰۱، ۱۰۳۱ نفر موفق به اهدای خون شدند که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد و این جای تشکر دارد از کلیه داوطلبین اهدای خون که این کار خدا پسندانه را جز امورات روزانه خود قرار می‌دهند.
 
کبیری گفت: از ۱۰۳۱ نفری که در ده روز اول سال جدید جهت اهدای خون مراجعه کردند ۳۶ نفر از اهدا کنندگان خانم بوده که این تعداد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و همچنان همکاری بیشتر اهداکنندگان خانم را می‌طلبد و امیدواریم در سال جدید اهداکنندگان خانم بیشتری برای اهدای خون مراجعه کنند.
 
معاون فنی انتقال خون استان با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان مراکز اهدای خون فعال هستند، گفت: دو مرکز اهدای خون استان، مرکز روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق در نوبت کاری صبح همه روزه از ساعت ۸ الی۱۳ پذیرای داوطلبین اهدای خون است و مرکز اهدای خون ساختمان مرکزی واقع در بلوار ۱۵ خرداد جنب اداره اصناف هم از ۸ الی ۱۳ پذیرای اهدا کنندگان است.
 
کبیری گفت: همچنین مرکز روح الله واقع در میدان روح الله در ساعات بعد از افطار از ساعت ۲۱ الی ۰۰:۳۰بامداد پذیرای داوطلبین اهدای خون می‌باشد.
 
او گفت: از کلیه داوطلبین اهدای خون تقاضروزه دا می‌کنیم به هنگام مراجعه حتما کارت ملی به همراه داشته باشند.
 
معاون فنی انتقال خون استان گفت: روزه دارانی که قصد اهدای خون در نوبت صبح را دارند حتما سحری میل کنند و اگر در ساعات اولیه جهت اهدای خون مراجعه کنند مشکلی نخواهد بود به ویژه کسانی که سابقه اهدای خون داشته باشند در غیر این صورت داوطلبین بعد از افطار برای اهدای خون مراجعه کنند.
 
کبیری گفت: افرادی که سابقه اهدای خون دارند و استراحت کافی داشته و وعده سحری میل کرده باشند می‌توانند در نوبت کاری صبح مراجعه کنند، اما در صورتی که برای اولین بار برای اهدای خون مراجعه کردند و یا سحری میل نکرده باشند بعد از افطار بهترین زمان برای اهدای خون است.
 
معاون فنی انتقال خون استان در خصوص نیاز واحد‌های درمانی در ایام نوروز،گفت: میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی کاهش محسوسی داشته چرا که بسیاری از اعمال جراحی انتخابی و یا موارد غیر اورژانسی در این ایام کمتر انجام می‌شود و به همین واسطه مصرف خون و فرآورده‌های خونی در ایام تعطیل معمولا کمتر خواهد شد.
 
کبیری گفت: حدودا بین ۷۰ تا ۱۰۰ واحد خون که به همراه فرآورده‌های خونی می‌توان گفت چیزی حدود ۲۰۰ واحد خون و فرآورده برای مراکز درمانی استان نیاز داریم علاوه بر این در خصوص شبکه خون رسانی کشوری هم باید مد نظر داشته باشیم که هر استان باید نیاز سایر استان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی را در قالب شبکه خون رسانی کشوری تأمین کند.
 
معاون فنی انتقال خون استان گفت: هنوز جایگزینی برای خون از نظر علمی ساخته نشده است و خون عامل اساسی در درمان بیماران تالاسمی و شیمی درمانی است لذا تقاضا می‌کنیم همشهریان اهدای خون را جز برنامه خود قرار دهند و به فکر بیمارانی باشند که چشم به اهدای خون آنان دارند.
 
معاون فنی انتقال خون استان با بیان این که یک بیمار به همه اجزاء یک واحد خون نیاز ندارد و سه فرآورده گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت از یک کیسه خون تولید می‌شود، در خصوص مدت نگهداری فرآورده‌های خونی گفت: گلبول‌های قرمز را یکماه و پلاسما در دمای منهای۳۰ درجه را تا دو سال می‌توان نگهداری کرد، ولی نکته مهم در فرآورده پلاکت است، هر واحد پلاکت به واسطه ماهیت و دمای نگهداری حداکثر بین ۳تا ۵ روز می‌توان نگهداری کرد و بعد از آن قابلیت درمانی و مصرف ندارد.
 
کبیری گفت: متأسفانه با توجه به اینکه ۳ تا ۵ روز بیشتر نمی‌توان آن را نگهداری کرد بنابراین به صورت مستمر باید این فرآورده را تولید کنیم تا به مراکز درمانی متقاضی ارسال شود و این مستلزم این است که اهدا کنندگان به شکل مداوم به مراکز اهدا خون مراجعه کنند.
 
او گفت: سن اهداکنندگان خانم و آقا ۱۸ سال تمام الی ۶۰ سال برای بار اول می‌توانند مراجعه کنند و اگر از اهدا کنندگان مستمر هستند تا۶۵ سال امکان اهدای خون دارند.

معاون فنی انتقال خون استان با بیان اینکه اهدای خون یک صدقه جاریه است، گفت: از کلیه مردم درخواست داریم اهدای خون در ایام آخر سال را جز امورات روزانه خود قرار دهند و فراموش نکنند چرا که اهدای خون یک صدقه جاریه است که حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.
 
امید است که در این ماه شریف رخت عافیت و صحت بر تن همه هم نوعان و مردم شریف کشورمان بنشیند و هیچ کسی نیازمند یک قطره خون دیگری نباشد.


انتهای پیام / 106 
https://qomnews.ir/vdcci1qs12bqxe8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما