جمعه ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : 103721

روش نظام‌مند در تفکر اسلامی از ویژگی‌های شهید صدر بود

قم نيوز : عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: روش نظام‌مند در تفکر اسلامی از ویژگی شهید آیت‌الله محمد باقر صدر بود که اسلام را به عنوان یک نظام جامع معرفی می کرد و به مسائل جامعه نیز با این اندیشه می‌پرداخت.
روش نظام‌مند در تفکر اسلامی از ویژگی‌های شهید صدر بود
روش نظام‌مند در تفکر اسلامی از ویژگی‌های شهید صدر بود
به گزارش قم نیوز آیت‌الله محسن اراکی در نشستی به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر طی سخنانی افزود: شهید صدر قرآن و نصوص جامعه را یک مجموعه به هم پیوسته می دید، و از آنجایی که آیه‌ها و روایت‌ها، جامعه را یک مجموعه پیوسته می‌دانند،  باید احکام فقهی نیز نظام‌مند باشد و اقتصاد و سیاست و همه را در بر بگیرد.

وی فقه شیعه را فقه ساختارمند دانست و تصریح داشت: اگر فقه ساختارمند نداشته باشیم، حاکم جامعه در مدیریت صحیح خود با چالش روبه‌رو خواهد شد، فقیه باید برای اداره جامعه چالش‌های موجود حکومت را براساس فقه ساختارمند برطرف کند.

اراکی با تاکید بر اینکه شهید صدر فقه را در عرصه مدیریت جامعه وارد کرد بیان داشت: علامه صدر نه تنها در فقه اجتماعی بلکه در فقه خرد نیز بی‌نظیر بود و در کمتر مساله‌ای بود که وارد شود و تحولی را به وجود نیاورد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: شهید صدر مرجعیت و حوزه را فراحزبی می‌دانست، اما در عین حال معتقد بود حوزه نیز باید کاری منسجم انجام دهد و مرجعیت باید محور حوزه باشد.

وی ادامه داد: مجموعه حوزه که از مرجعیت و طلبه‌هایی به وجود آمده است، باید جایگاه محوری در جامعه داشته باشد و رابطه حوزه با مردم بگونه ای تنظیم شود که محور حوزه علمیه باشد، اگر عالم اجتماعی از محوریت افتاد، کنترل فعالیت های اجتماعی در مسیر اهداف اسلامی با خلاء روبه رو خواهد شد.

رئیس انجمن کلام حوزه نیز دراین نشست شهید صدر را یکی از نقطه‌های عطف کلام دانست و بیان داشت: اگر عمر ایشان فرصت می‌داد بی‌شک امروز با یک دستگاه کلام نوین در اندیشه‌های شهید صدر مواجه بودیم، اعتقاد دارم شهید صدر در حوزه روش به دنبال پایه‌گذاری یک روش جدید در کلام بود.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی ، آن عالم ربانی را متکلم، الهی دان، تئولوژیست به معنای واقعی کلمه دانست و تصریح کرد: اگر قرار باشد عمق اندیشه شهید صدر را واکاوی کنیم، باید او را به عنوان یک تئولوژ امروزی شیعه بدانیم، با خوانش دقیق آثار مرحوم صدر و توجه به زوایای ابتکارها و نوآوری‌هایش کاملا معلوم است، این اندیشمند بزرگ به دنبال نوسازی دستگاه کلامی ما و رساندن دانش کلام ما به سطحی است که امروز بتواند پاسخگو باشد.

هم‌زمان با ایام سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمدباقر صدر و خواهر شهیده‌اش بنت‌الهدی صدر، پژوهشگاه شهید صدر با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم، نشست یاد صدر را با حضور استادان و دانش‌پژوهان حوزه و دانشگاه برگزار کرد.

 آیت‌الله سید محمدباقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی صدر در نوزدهم فروردین‌ماه ۱۳۵۹ به دست رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند.



انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcb5fb88rhbgzp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما