سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : 103796

جاودانه باد نام بزرگ بانویی که هستی اش را وقف اسلام و پیامبرش کرد

قم نيوز : حضرت خدیجه (س) این بانوی بزرگ اسلام، نخستین زنی بود که به دین اسلام مشرف شد و به پیامبر اعظم ایمان آورد؛ آن هم در زمانی که مردم آن سرزمین در شرک و کفر به سر می‌بردند.
جاودانه باد نام بزرگ بانویی که هستی اش را وقف اسلام و پیامبرش کرد
جاودانه باد نام بزرگ بانویی که هستی اش را وقف اسلام و پیامبرش کرد
به گزارش قم نیوز از قبله قریش بود و خانواده اش از اصیل‌ترین خاندان عرب در حجاز به شمار می‌رفتند و دارای موقعیتی ممتاز بودند.

پیش از ظهور اسلام از زنان برجسته قریش محسوب می‌شد و او را به خرمندی و دوراندیشی می‌شناختند و از او به بانوی با فضیلت یاد می‌شد.

تجارت و بازرگانی کسب و کارش بود و از همان دوران جوانی با مدیریت و درایتی که داشت به کشورهای مختلف سفر می‌کرد و به جایگاهی رسید که او را از ثروتمندترین افراد مکه می‌شناختند و در عین حال درب خانه‌اش بر روی فقرا و تهی دستان باز و سفره سخاوتش برای نیازمندان پهن بود.

ابوطالب عموی پیامبر اسلام که حضرت محمد (ص) را برای کمک در امر داد و ستد به او معرفی کرد، خدیجه کبری (س) شیفته امانت داری، حسن خلق و شخصیت ممتاز رسول اکرم شد و همین ویژگی‌ها موجب شد تا بانوی بزرگ اسلام تمایل خود به ازدواج با رسول مهربانی‌ها را به او اعلام کند.

کسی غیر از حضرت خدیجه (س) نمی‌توانست هم کفو حضرت محمد (ص) باشد

حضرت خدیجه (س) در همان دوران ابتدای آشنایی خود با رسول الله نور بعثت را در چهره ایشان می‌دید و از همان زمان ایشان را پیامبر آخرالزمان یافته بود و به همین دلیل علاقه و محبت خاصی نسبت به رسول اکرم (ص) پیدا کرد.

۱۵ سال قبل از مبعوث شدن محمد مصطفی (ص) به پیامبری بود که ازدواج آن حضرت با خدیجه کبری (س) شکل گرفت، این در حالی بود که بسیاری از ثروتمندان مکه و قریش می‌خواستند که با او ازدواج کنند؛ اما عشق او به رسول الله موجب شد تا از همه داشته‌های دنیایی خود بگذرد و به حق؛ کسی دیگر نمی‌توانست هم کفو حضرت محمد (ص) باشد.

وقتی حضرت خدیجه (س) با پیامبر ازدواج کرد و بخش زیادی از اموال و دارایی‌ها خود را به پیامبر خاتم هدیه داد؛ این امر که بر خلاف رسوم آن زمان بود، موجب شد تا زنان مکه که با او دشمنی و نسبت به ایشان حسد می‌ورزیدند از او روی برگردانند و تنهایش بگذارند و در تاریح آمده که از سلام کردن به آن حضرت هم دریغ می‌کردند؛ اما با همه این تفاسیر این شرایط موجب نشد تا خدیجه کبری (س) از پیامبر اکرم (ص) روی برگرداند؛ بلکه اراده او در مسیر حمایت از رسول الله را صدچندان می‌کرد.

حضرت خدیجه (س) این بانوی بزرگ اسلام، نخستین زنی بود که به دین اسلام مشرف شد و به پیامبر اعظم ایمان آورد؛ آن هم در زمانی که مردم آن سرزمین در شرک و کفر به سر می‌بردند و وقتی همگان رسول الله را تنها گذاشته بودند او اولین کسی بود که همراه با امیرالمومینن علی (ع) پشت سر پیامبر اکرم (ص) به نماز ایستاد.

جاودانه باد نام بزرگ بانویی که هستی اش را وقف اسلام و پیامبرش کرد

اسلام به برکت دارایی و ثروت حضرت خدیجه (س) گسترش یافت

قدر و جایگاه این بانوی بزرگ اسلام همین بس که همسر نبی مکرم اسلام و ام المومنین بوده و اسلام به برکت دارایی و ثروت او گسترش یافت.

او مادر زهرای اطهر (س) است همان دختری که خداوند در کتاب آسمانیش اش او به کوثر یاد کرده، همو که مادر ائمه معصومین است و همسر ولی خدا؛ او که بهانه خلفت است و همه هستی رسول الله. و این است جایگاه بانوی سخاوتمند قریش که پیامبر در غم از دست دادن او یک سال اندوهگین بود و هر زمان که به یاد او می‌افتاد اشک در چشمانش حلقه می‌زد.

پیامبر اسلام در عظمت شخصیت خدیجه فرمودند: خدیجه و کجاست مثل خدیجه (س)؟ او مرا تصدیق کرد آن گاه که مردم مرا تکذیب نمودند و با مال خود مرا بر دین خدا کمک و یاری کرد.

هنگام وفات حضرت خدیجه (س)، پیامبراکرم (ص)، غسل و کفن وی را به عهده گرفت، ناگهان جبرئیل درحالی که کفن از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض کرد، یا رسول الله، خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید، ایشان اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوارتریم که کفنش را به عهده بگیریم.

حضرت خدیجه (س) ۲۵ سال با پیامبر اکرم زندگی کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله فرحزاد در گفتگو با مهر، خصوص شخصیت این بانوی بزرگ اسلام اظهار داشت: حضرت خدیجه (س) ۲۵ سال با پیامبر اکرم زندگی کرد و در این سالهای پیامبر اسلام همسر دیگری نگرفتند و سایر همسران ایشان بعد از رحلت خدیجه کبری (س) بودند که این امر نشان دهنده جایگاه ویژه حضرت خدیجه (س) نزد پیامبر است.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی، در خصوص برخی سخنان مطرح شده در مورد سن آن حضرت در زمان ازدواج با پیامبر اسلام گفت: آن حضرت قبل از ازدواج با پیامبر اکرم ازدواج نکرده و دوشیزه بود و از طرفی نیز سن بالایی نداشته است و ۲۵ تا ۲۸ سال سن ایشان بود.

وی عنوان کرد: حضرت خدیجه (س) در زمان جاهلیت خداپرست و موحد بود و قبل از مبعوث شدن حضرت محمد (س) به پیامبری و ظهور اسلام به دین حضرت ابراهیم بود و در آن زمان مردم ایشان را به القاب مبارکه و طاهره به معناری بانوی بابرکت و پاک سرشت می‌شناختند.

جاودانه باد نام بزرگ بانویی که هستی اش را وقف اسلام و پیامبرش کرد

عشق حضرت خدیجه (س) به پیامبر یک طرفه نبوده و رسول الله نیز به ایشان علاقه داشتند

استاد حوزه علمیه قم، ادامه داد: عشق حضرت خدیجه (س) به پیامبر یک طرفه نبوده است؛ بلکه پیامبراکرم نیز به ایشان علاقه داشتند ودر میان همسران پیامبر به هیچ کسی همانند حضرت خدیجه (س) محبت و تکریم نمی‌کردند و بعد از رحلت ایشان نیز از آن حضرت همواره به بزرگی و نیکی یاد می‌کردند.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) در دوران غربت پیامبر اسلام همدم ایشان بود و همواره حامی حضرت بود افزود: مقام معظم رهبری فرمودند حضرت خدیجه (س) در زمانی که سختی‌ها و مصیبت‌ها بر پیامبر حاکم بود و سخت‌ترین تحریم‌ها بر ایشان اعمال شد در آن زمان یاور پیامبر بود؛ در حالی که سایر همسران رسول الله بعد از آمدن پیامبر به مدینه و وقوع فتح الفتوحات به همسری پیامبر در آمدند.

رئیس هیأت امنای مؤسسه حضرت خدیجه (س) گفت: وقتی مقرر شد تا نور حضرت فاطمه (س) در صلب پیامبر اسلام قرار گیرد پروردگار به حضرت وحی کرد تا ۴۰ روز از خدیجه کبری (س) فاصله بگیرد و به عبادت مشغول باشد و رسول اکرم نیز به همسرش پیام دادند که خداوند هر روز به وجود تو به بزرگان فرشته‌ها افتخار می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم، عنوان کرد: پس از بعث رسول مکرم اسلام سختی‌ها و مصیبت‌های فراوانی بر پیامبر وارد آمد اما خدیجه کبری (س) مستحکم و مقاوم در کنار ایشان ایستاد و همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشت و حتی در شعب ابی طالب که کمترین امکانات برای زندگی وجود داشت حضور یافت و از پیامبر خاتم حمایت کرد و تا آخرین روزهای عمر خود با معرفت در کنار رسول الله بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdns0f9yt0z56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما