جمعه ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : 103850
استاد حوزه و دانشگاه:

رمضان ماه حرکت تحولی برای انسان در راه مقابله با رذایل است

قم نيوز : استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رمضان ماه حرکت تحولی برای انسان در راه مقابله با رذایل است گفت: یکی از مهمترین فعالیت های اجتماعی رسیدگی و همدلی در معیشت افراد جامعه و کمک های مومنانه است که قطره قطره جمع شده و تبدیل به موج کمک های جامعه می شود.
رمضان ماه حرکت تحولی برای انسان در راه مقابله با رذایل است
رمضان ماه حرکت تحولی برای انسان در راه مقابله با رذایل است
به گزارش قم نیوز معصومه ظهیری اظهار داشت: ماه رمضان بهار قرآن است «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان: هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است».

وی افزود: ماه مبارک رمضان امسال بهار در بهار شده و عارفان آغاز سالشان با بهار شروع شده است و بر اساس تحول، تغییر، تکامل و تدریج در مراحل عرفانی را طی می کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امسال ماه عبادت و خوب بندگی کردن با تغییر در طبیعت و نو شدن سال همراه شد گفت: این ماه خوب بندگی کردن و مهمترین ویژگی آن تغییر و تحول در درون و اثربخشی در برون است این ماه همه انسان ها خودشان را در یک فرصت آزمودن و امتحان در برابر خداوند برای خوب بندگی کردن در صراط مستقیم می آزمایند.
وی گفت: در این ماه بهترین افراد، کسانی هستند که نه فقط گرسنگی و تشنگی را تحمل می کنند بلکه زنجیرهای هوا وهوس را از خود باز کرده و می توانند مسیر بهتر حرکت کردن و معرفت و شناخت راطی کنند.
ظهیری بیان داشت: در این ماه، هر فرد می تواند حرکت تحولی برای خودش در راه مقابله با رذایل، ایجاد فضایل و بهره گرفتن از فرصت های سحرگاهان، عبادت در رمضان، فرصت های ویژه شب های قدر و تلاوت در قرآن و فراهم کردن عمل در قرآن را فراهم سازد.
وی با اشاره به اینکه در خانواده مادران محور تربیتی و مدیریتی هستید گفت: در سفره ماه رمضان روحیه شکر و شناخت بیشتر نعمت ها، همدلی، صله رحم، ایثار، روحیه قناعت و روحیه مواسات و همدلی با دیگران را فراهم کنیم.
کارشناس زنان و خانواده تاکید کرد: یکی از آثار این ماه نزدیک شدن فقیر و غنی است، افراد فقیر را بیشتر ببینیم و آنان را با خود همراه کنیم.
به گفته وی، در آثار اجتماعی ماه مبارک رمضان، آمارها نشان می دهد که آثار جرایم و بدخلقی ها کم می شود، مراقبت های پرهیز از منکر و ایجاد فضای نهی از منکر، روحیه حیا و خود نگه داری و بالا بردن آستانه تحمل زیاد می شد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان، عبادت های جمعی رونق می یابد گفت: میثاق و همدلی برای ما شکل می گیرد،افطاری دادن از دستورات دینی وسبک زندگی اسلامی ایرانی و بسیار پسندیده است که در مساجد و بقاع متبرکه انجام می شود که در مسجد النبی نیز این امر حسنه وجود دارد و سالهاست که این سنت خوب در کشورمان ایجاد شده است.
وی افزود: افطاری دادن ساده آثار و برکات فراوانی دارد، افراد در سادگی بدون درنظر گرفتن پست، مقام و موقعیت، کنار یکدیگر افطاری می کنند این مساعدت و کمک در اطعام روزه داران و افطاری دادن سبک زیادی دارد.
ظهیری ماه رمضان را فرصت آموزش سبک زندگی اسلامی و خوب زیستن به سبک اهل بیت عنوان کرد و گفت: در این ماه باید بیشتر تلاش کردن برای عبادت، کار، تلاش و مراقبت جسمانی صورت گیرد.
وی گفت: رمضان مشتق از «رَمَض» به معنای شدّت حرارت، و حرارت سنگ، بر اثر شدّت حرارت خورشید آمده است. از این رو در این ماه جسم را پالایش و از نظر روحیه تزکیه پیدا می کنیم و از جهت اجتماعی شکاف های طبقاتی را سعی می کنیم از بین ببریم.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: روزه برای فرد سلامت جسمی و روحی، برای خانواده کنار هم بودن و برای جامعه سلامت خوب زیستن را به همراه دارد در همین راستا می توان در این ماه با نظم و برنامه ریزی، مقابله با فساد و تبعیض ها و هر گونه ناملایمات را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه قرائت قرآن، تدبر در آیات قرآن و عمل به قرآن از بهترین برنامه های رمضان هست گفت: عبادت در این ماه دل را جلا داده وخانه رامنور به انوار قران کرده و جامعه را صیانت میکند ودر امان نگه میدارد.
ظهیری بیان کرد: ماه رمضان، ماه شناخت ولایت وتطبیق و تقدیم عمل به ولی الله الاعظم است وبالا بردن قدر و جایگاه انسانی ما را زمینه ساز خواهد بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcenx8z7jh87vi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما