سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 106598

موجودیت نظام اسلامی مدیون فرهنگ عاشوراست

قم نيوز : پدر شعر آیینی کشور گفت: موجودیت نظام اسلامی مدیون فرهنگ عاشوراست و فرهنگ عاشورا نیز اگر تا به امروز ادامه پیدا کرده است، به دلیل وجود شهیدان بلند آوازه‌ای است که در عاشورای سال ۶۱ با آن همه حماسه و فداکاری به میدان آمدند.
موجودیت نظام اسلامی مدیون فرهنگ عاشوراست
موجودیت نظام اسلامی مدیون فرهنگ عاشوراست
به گزارش قم نیوز مراسم رونمایی از پوستر کنگره ملی زلال قریحه با حضور محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی کشور و دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی، مهدی توکلیان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری قم، سرهنگ محمدرضا شکوریان جانشین معاونت فرهنگی سپاه علی ابن ابی طالب (ع) و وحید رسولی مدیر هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در سالن غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.

مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌ های عمومی استان قم در ابتدای این مراسم،  ضمن تبریک ۱۸ مهر ماه، سالروز ولادت شهید مهدی زین الدین گفت: زمانی که کتاب «تنها گریه کن» وارد بازار نشر شد، تقریظی از مقام معظم رهبری پیرامون کتاب منتشر شد که در آن تعابیر ویژه‌ای پیرامون نویسنده، ناشر و کتاب به کار برده شده بود.

وی افزود: سرکارخانم مستشار نظامی نیز که از شاعران آیینی و نیز دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستند، ترکیب‌بندی پیرامون مادر شهید معماریان، سرکار خانم اشرف السادات منتظری سرودند و شعر ایشان به استحضار مقام معظم رهبری رسیده بود و ایشان مجدداً تقریظی پیرامون این سروده نوشتند و فرمودند: «بسیار کار درست و به‌جایی کرده‌اند؛ آن بانوی شهیدپرور و آن حماسه، در خور چنین ستایش است.

توکلیان گفت: ای کاش برای دیگر مادران ارجمند شهیدان در قم ــ مانند مادر شهیدان زین‌الدّین ــ و در سراسر کشور نیز زلال قریحه‌ شاعران، آثاری بیافریند.» و این تقریظ برای محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و استان قم انگیزه ای شد تا کنگره شعری با عنوان «زلال قریحه» برگزار شود.

وی تصریح کرد: این کنگره در دو بخش شعر و سرود و نوحه برگزار خواهد شد که حمید رمی در حوزه سرود و نوحه و جواد الهی پور نیز در حوزه شعر به عنوان دبیران اجرایی فعالیت خواهند داشت؛ همچنین باعث افتخار است که استاد مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور نیز به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری این کنگره حضور خواهند داشت و سرکار خانم نغمه مستشار نظامی نیز دبیر علمی این کنگره را بر عهده خواهند داشت.

توکلیان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم، کاری درخور شان و جایگاه مادران شش هزار شهید استان قم انجام شود و مراسم اختتامیه نیز همزمان با روز تکریم مادران شهید که سالروز وفات حضرت ام البنین علیهما السلام است،  برگزار شود. همچنین این رویداد با کنگره شش هزار و نود شهید استان نیز همزمان است و امیدواریم از کمک دست اندرکاران این کنگره، و به طور خاص دبیرخانه کنگره، سپاه علی ابن ابی طالب (ع) و سایر نهاد ها و ارگان‌های فرهنگی نیز در این زمینه بهره مند شویم.

شعر آیینی امروز، غیور و شورآفرین است
در ادامه این نشست، محمد علی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور گفت: شعر آیینی امروز، غیور و شورآفرین است و این همان چیزی است که شاید سال های سال از آن غفلت داشته اند. در این شصت سالی که در مسیر شعر آیینی گام برداشتیم، شعر قم ظرفیتی منحصر به فردی دارد که متاسفانه برخی کم اعتنایی‌ها به این قشر ضربه زده است. توقع داشتیم که در چنین جلسه‌ای، نماینده ای از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم حضور داشته باشد؛ در حالی که این کار، از وظایف ذاتی این اداره کل و وزارت ارشاد است و زمانی که مقام معظم رهبری روی مسئله ای تاکید می کنند، دیگر هیچ عذری پذیرفته نیست.

وی اضافه کرد: عدد شش هزار و نود شهید برای یک شهر آن هم مثل شهر قم، کم نیست و خانواده های بسیاری در این جنگ تحمیلی داغدار شدند که حضور ما برای این بزرگواران می تواند احساس همدردی به همراه داشته باشد؛ در حالی که موجودیت این نظام، مدیون فرهنگ عاشوراست و فرهنگ عاشورا نیز اگر تا به امروز ادامه پیدا کرده است، به دلیل وجود شهیدان بلند آوازه‌ای است که در عاشورای سال ۶۱ با آن همه حماسه و فداکاری به میدان آمدند.

مجاهدی ادامه داد: اینجا مسئله شهیدان و دستور مقام معظم رهبری است و هیچ اهمالی از هیچ مقامی پذیرفتنی نیست و من دوست داشتم که مدیرکل ارشاد در این مراسم حضور داشت و خیر مقدمی می گفت و کمکی در این موضوع داشت.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcgy39q7ak9zn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما