قم نيوز : رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: آفت موریانه در ۱۰۰ هکتار از منطقه قاهان و آفت موش در چهار هزار هکتار از منطقه کوه نمک مشاهده و در هزار هکتار از این منطقه طغیان کرده است که باید هرچه سریعتر مبارزه با این آفات را آغاز کرد.
طغیان آفت موش در هزار هکتار از منطقه کوه نمک قم
طغیان آفت موش در هزار هکتار از منطقه کوه نمک قم
به گزارش قم نیوز اصغر قاصد رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، با اشاره به مشاهده آفت موریانه در منطقه قاهان در سطح ۱۰۰ هکتار عنوان کرد: این آفت با حضور کارشناسان دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مورد بررسی و پایش قرار گرفته است.

او افزود: موریانه‌ها حشراتی هستند که با استفاده از چوب‌های جویده شده و یا گل، لانه‌های بزرگی درست می‌کنند و در شرایطی که برای تشکیل اجتماع جدید قصد پرواز داشته باشند یا کسی مزاحم آن‌ها شود، از لانه‌هایشان بیرون می‌آیند؛ یک نوع از این حشرات در داخل چوب‌های منازل زندگی می‌کند و نوع دیگر در نواحی استوایی و بیابان‌ها برای خود لانه می‌سازد.

قاصد از حضور یزدانفر آهنگران مسئول مبارزه با آفات دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و کارشناسان این دفتر در منطقه قاهان به‌منظور بررسی آفات این منطقه خبرداد و گفت: موریانه این منطقه باید مورد آزمایش قرار گیرد تا بتوان به صورت اصولی با آن مبارزه کرد.

او با اشاره به وجود آفت موش در سطح چهار هزار هکتار از مساحت منطقه کوه نمک گفت: بر اساس بررسی کارشناسان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و با توجه به تعداد قابل توجه چاله‌های ایجاد شده توسط موش‌ها، آفت موش در سطح هزار هکتار از منطقه کوه نمک طغیان کرده و به شرایط فوق بحرانی رسیده است و باید هرچه سریعتر مبارزه با این آفت را آغاز کرد.

قاصد تصریح کرد: آفت موش از ریشه‌های تاغ‌ها و آتریپلکس‌ها دست کاشت تغذیه می‌کند و باعث خشک شدن تاغ‌ها می‌شود و موریانه‌ها نیز در کنار بوته‌ها لانه‌سازی می‌کنند و از گونه‌های مختلف مرتعی تعذیه کرده و باعث خشک شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: این اداره‌کل هر ساله با بررسی و رصد مستمر مناطق مختلف استان، از بروز و طغیان آفات از جمله موش، ملخ و موریانه جلوگیری می‌کند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcd590fsyt0zn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما