قم نيوز : آمریکایی‌ها توانستند از بستر شبکه‌های ارتباطی خود مانند اینستاگرام، توئیتر، واتس‌آپ و البته تلگرام، بیشترین بهره‌برداری را در شناسایی، آموزش و سازماندهی اغتشاش‌گران انجام دهند و در این راستا مبتنی بر جنگ ترکیبی تمام عیار و بزرگترین عملّیات تأثیرمحور، به تقابل آشکار با جمهوری اسلامی بپردازند.
مطالبه بیش از 400 تشکل و نهاد حوزوی و فرهنگی برای مواجهه با فضای مجازی
مطالبه بیش از 400 تشکل و نهاد حوزوی و فرهنگی برای مواجهه با فضای مجازی
به گزارش قم نیوز بیانیه بیش از 400 تشکل و نهاد حوزوی و فرهنگی درباره مواجهه با فضای مجازی در شرایط پیش رو به شرح زیر است:­

بسم الله الرحمن الرحیم

فَاسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَک وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ وَ لا تَرْکنُوا إِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکمُ النَّارُ وَ ما لَکمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ؛ پس همان‏گونه که فرمان یافته‏اى، استقامت کن؛ و همچنین کسانى که با تو بسوى خدا آمده‏اند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام مى‏دهید مى‏بیند و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب مى‏شود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولىّ و سرپرستى جز خدا نخواهید داشت؛ و یارى نمى‏شوید!

( سوره هود، آیات 112 و 113)

حمد مخصوص پروردگار یکتایی است که ما را در عهد انقلاب اسلامی قرار داد. انقلابی شکوهمند از بطن مردم با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. این انقلاب که آرزوی همه انبیای الهی بوده است، پس از گذشت بیش از 43 سال از عمر پرافتخار خویش و علی‌رغم همه دشمنی‌های داخلی و خارجی، همچون درختی تناور در طوفان‌ها ایستاده است و روزبه‌روز بر عظمت و شکوه او افزوده می‌شود. انقلابی با دستاوردهای چشمگیر در حوزه‌های اقتصادی و بسط عدالت اجتماعی و پیشرفتی فراگیر در عرصه‌های گوناگون علم و دانش و فناوری.

وجود جبهه گسترده دشمنی با چنین انقلابی که الهام‌بخش آزادی بشریت از چنگال ابرقدرت‌ها است امری مسلم است. هرگونه قضاوت در خصوص موفقیت یا عدم آن در این انقلاب، باید متناسب با درک حجم جبهه دشمنی صورت پذیرد والا مبتلا به کمال‌گرایی نسنجیده و قضاوت باطل می شود. در این میان، یکی از دو جبهه دشمنی با انقلاب اسلامی نابود شده است و دیگری مبتلا به درد احتضار و سراشیبی سقوط است. به نظر کارشناسان و گزارش اسناد، قدرت آمریکا در زمینه‌های مختلف در حال افول است.

در یک گزارش ۹۸ صفحه‌ای که «کمیسیون راهبرد دفاع ملی» آمریکا در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد تصریح شده است: «برتری نظامی دیرپای آمریکا از بین رفته و حاشیه خطای راهبردی این کشور به طرز دلهره‌آوری بالا رفته است» شکاف عظیم در توزیع ثروت (به‌گونه‌ای که ثروت ۱ درصد جامعه ثروتمند از ۵۰ درصد کل جامعه بیشتر است) نقش پول‌های فاسد در سیاست آمریکا (مثل لابی‌گری، اعانه‌های انتخاباتی و نقش پول در دستکاری رسانه‌های جریان اصلی)، نژادپرستی سیستماتیک (که نشانه‌های فراوان آن اخیراً به وفور در خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان و بدرفتاری با آسیایی‌تبارها دیده شده) و دوقطبی شدن بی‌سابقه سیاست در آمریکا تنها برخی از مهم‌ترین مشکلات داخلی آمریکا هستند.

دوران ترک‌تازی قدرت‌های سلطه‌گر به رهبری آمریکا به سرانجام خود بیش از پیش نزدیک شده و حباب رویای آمریکایی در حال ترکیدن است. بحران انرژی در قاره اروپا در اثر تبعیت از سیاست‌های آمریکایی، جنگ فرسایشی اوکراین، حضور فعال منطقه‌ای جمهوری اسلامی در غرب آسیا و استقامت مردم ایران برپای آرمان‌های انقلاب اسلامی با وجود انبوه تحریم‌های فلج‌کننده و ده‌ها دلیل دیگر، سرآغاز جهان جدیدی را مژده می‌دهد که کانون محوری آن انزوای آمریکا و گسترش خط مقاومت علیه زورگویان عالم است.

از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، نظام سلطه با درک این واقعیت که زنده بودن جمهوری اسلامی به معنای اماته خود است، از هیچ حربه‌ای برای تقابل و دشمنی کوتاهی نکرده است. آمریکا در حال افول است و بنا دارد با تمسک بر جنگ‌های نوینِ اجتماعی‌شده، مرگ خویش را به تعویق اندازد.

بر این اساس، استراتژی دشمن در این موقف تاریخی، اقدام وی به راه‌اندازی جنگ‌های ترکیبی و شناختی است. جنگ شناختی به یک اعتبار، نوع تکامل‌یافته جنگ‌های روانی بر بستر شبکه‌های اجتماعی و از سنخ جنگ‌های ترکیبی است.

بهره‌مندی این جنگ از دانش‌های هم‌گرا مانند علوم شناختی و فناوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت جامعه هدف، منجر به ایجاد مزیت نسبی می‌شود.

دشمن با درک این مسأله بیشترین استفاده را در مدیریت ساختاری و مهندسی اطلاعات و ارتباطات شبکه‌های اجتماعی برده و با به‌کارگیری روش‌های عملیات روانی و جنگ‌های شناختی سایبری، به جهت‌دهی وکنترل اجتماعی اذهان و ذائقه‌سازی عمومی اقدام کرده است و از این رهگذر در مقام تغییر سبک زندگی و انحراف مبادی میل جمعی برآمده است.

برآیند این نفوذ مدیریتی در شبکه‌های اجتماعی بیگانه، ایجاد و توسعه گسست فرهنگی در جامعه انقلابی ایران به‌خصوص در میان جوانان و نوجوانان است. اگرچه دشمنان از فضای سایبر بهره‌های زیادی در نفوذ امنیتی، اقتصادی و سیاسی می‌برند؛ اما باید بدانیم هدف اصلی آنان، نفوذ فرهنگی در تضعیف اراده عمومی است.

جبهه استکبار می‌خواهد صف متراکم ایستادگی عمومی را بر سر آرمان‌های انقلابی درهم شکند و مردم را در مقابل سیاست‌های استعماری و استکباری خویش، به تسلیم وادار کند.

فتنه و آشوب اخیر که دامنه آن کماکان ادامه دارد یکی از نتایج ذائقه‌سازی دشمنان در بستر شبکه‌های اجتماعی بود. علاوه بر ذائقه‌سازی و تغییر سبک زندگی، آمریکایی‌ها توانستند از بستر شبکه‌های ارتباطی خود مانند اینستاگرام، توئیتر، واتس‌آپ و البته تلگرام، بیشترین بهره‌برداری را در شناسایی، آموزش و سازماندهی اغتشاش‌گران انجام دهند و در این راستا مبتنی بر جنگ ترکیبی تمام عیار و بزرگترین عملّیات تأثیرمحور، به تقابل آشکار با جمهوری اسلامی بپردازند.

در این راستا مطابق بیانیه نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در آبان ماه سال جاری، سازمان CIA مبلغی حدود 53 میلیون دلار را با ترک تشریفات اداری- مالی برای سازمان‌های برانداز اختصاص داده است و به آن‌ها توصیه کرده که این بودجه در درجه اول برای امور به‌اصطلاح رسانه‌ای و تقویت ابزارهای اینترنتی به‌منظور حفظ ارتباط با آشوبگران هزینه شود!

یکی از نگرانی های موجود آن است که نظام سلطه بتواند در جنگ ترکیبی شناختی پیش رو از توان دفاعی ما پیشی بگیرد و از آن رهگذر پیشرفت‌ها و فرصت‌هایی که تاکنون در پهنه انقلاب اسلامی به‌دست آمده است را در نگاه ملت ما ناچیز جلوه داده و روند حرکت عمومی کشور را کند کرده و یا در آن خللی ایجاد کند. تقویت حاکمیت ملی و حفظ وحدت و انسجام اجتماعی در راستای تبعیت از امام و مقتدای جامعه اسلامی، رمز پیروزی و پایداری ما بر تمام تهدیدات امروزین است.

شگفتی بزرگ و ابهام جدی در این میان آن است که با وجود موفقیت‌های چشمگیر ایران اسلامی در عرصه‌های ملی و فراملی، چگونه این‌قدر نسبت به مسأله استراتژیک نظام ارتباطات کشور مبتلا به اهمال و سستی هستیم. کشف پاسخ این سؤال، در واقع کشف پاسخِ مجموعه‌ی نقاط ضعف و کاستی‌های کشور است که عبارت است از وابستگی فکری و اعتماد به نسخه‌پیچی بیگانگان.

چشم دوختن به تجویز آن‌سوی‌آب‌ها برای مدیریت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و عدم رویکرد انتقادی نسبت به علم و فناوری غربی در میان برخی از مسئولان ادوار گذشته که ردپای آنان در این دولت هم دیده می‌شود، عامل اساسی تمامی نقاط ضعف کشور و زمینه‌ساز رکون و اعتماد ناخواسته به دشمن است.

رمز تحقق دولت اسلامی، استقلال فکری و عدم تکیه و اعتماد به بیگانگان است. ایران اسلامی در راستای تحقق نظم نوین جهانی بر محور توحید، خداپرستی و ارزش‌های انسانی، موظف است مبتنی بر توان و همت جوانان متخصص و متعهد خویش، راهی را که آغاز کرده است با تولید علوم و فناوری‌های بومی به‌پیش برد.

در این میان، استفاده و بهره‌برداری از علم و دانش غربی قبیح نیست؛ آنچه قبیح است نفی استعداد، فکر و توان داخلی با تکیه بر سوغات بیگانه است. در فضایی که اصول معرفتی، مبانی ارزشی، استعداد نیروی انسانی و اساساً مأموریت و هویت جامعه اسلامی در تغایر آشکار با بیگانگان قرار دارد، بسیاری از راهبردهای مدیریتی آن‌ها برای نظام اسلامی، کارایی و اثربخشی ندارد و منجر به تشدید آسیب‌ها می‌شود.

در این میان اهمیت استقلال فکری در نحوه مدیریت فضای سایبر، نسبت به سایر عرصه‌ها از اولویت بسیار بیشتری برخورداری است.

هم‌اکنون به‌واسطه رشد روزافزون فضای سایبر، شیوه و نحوه حکومت و سرپرستی کشورها در حال دگرگونی است. امروز عنان حاکمیت و فرماندهی در اختیار افراد و سازمان‌هایی است که مدیریت جریان آگاهی و اطلاعات را به‌دست داشته باشند و قدرت هدایت و جهت‌دهی افکار عمومی را از آن خود کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه مورخ سوم بهمن‌ماه 1396 در دیدار با شورای عالی فضای مجازی از این واقعیت مهم پرده برداشتند و فرمودند: همه دوستداران کشور و نظام اسلامی بدانند که در اثر وابستگی فکری به بیگانگان و عدم توجه به هشدارهای مقام معظم رهبری، امروز شاهد اشغال فضای مجازی کشور توسط دشمنان و بی‌پناه قرار دادن یک ملت علی الخصوص میلیون‌ها جوان و نوجوان در هجمه جنگ شناختی هستیم. این مصیبت را باید علاج کرد. باید به خود بیاییم و گفتمان انقلاب اسلامی در مواجهه با فضای مجازی را بشنویم و به آن پایند باشیم.

*تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در مواجهه با فضای سایبر

 گفتمان انقلاب اسلامی متکی بر مبانی و منابع شریعت اسلامی و نظریه نظام انقلابی، گفتمانی است که با درک واقعیت‌های جهان پیرامون، محاسبات دقیق و اتکال به قدرت لایزال الهی، اعتقاد عمیق و ریشه‌داری به نفی سلطه، کرامت، آزادی و استقلال همه‌جانبه کشور دارد.

عزت و هویت ملی را در رفع وابستگی به سرویس‌های جهانی و اینترنت بین‌الملل، جستجو می‌کند و در عین استفاده مطلوب، امن و بهینه از اینترنت جهانی، متوجه خطرات آن است و در تقابل با جهانی‌سازی آمریکایی، مبتنی بر استعداد و توان متخصصان جامعه خویش، تز پیشرفت همه‌جانبه فناوری‌های سایبری را مطرح می‌کند و قائل به بازتعریف علوم راهبردی ارتباطات اجتماعی منطبق بر منطق انقلاب اسلامی است.

گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در فضای سایبر با در کنار هم قرار دادن دین و دنیا، عصر جدید مدیریت ارتباطات و حکمرانی سایبری در ایران و جهان را نوید می‌دهد. این گفتمان که حاصل امتزاج عقلانیت و خردورزی، آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی و خودباوری و اعتمادبه‌نفس ملی است، توجه وافر، بنیادین و انتقادی به رشد و پیشرفت‌های علمی و فنی در حوزه ارتباطات و اطلاعات دارد و در این میان، استقلال سایبری و تأسیس شبکه ملی اطلاعات را نقطه آغاز این عزیمت علمی، محسوب می‌کند.

در دوران جنگ شناختی، استقلال، امنیت و اقتدار کشور، وابسته به استقلال در فضای سایبر است. و در طرف مقابل، وابستگی در این فضا، ایجادکننده تهدید دائمی در حوزه‌های استراتژیک نظام اسلامی و از دست رفتن، امنیت، فرهنگ، اقتصاد و هویت ایرانیان است.

*پیشنهادات و مطالبات تشکل‌ها

از مسئولان کشور، انتظار است که در بیانات و عملکرد خود، بیشتر دقت کرده و اسیر فضاسازی و توجیهات غربزدگان و بیگانگان نشوند و حق ملت در استفاده امن و پاک از فضای مستقل سایبری را به رسمیت شناخته و بسترهای لازم را مهیا کنند. جنگ شناختی سایبری، واقعیتی است که باید ملت از عوارض آن مصون شوند. تجربه ثابت کرده است که اگر ما به جوانان غیور این کشور اعتماد کنیم و اهل کار و ابتکار باشیم می‌توانیم تهدیدهای دشمن را به فرصت تبدیل کنیم و موقعیت خود را در منطقه و جهان، تثبیت نماییم. «إِنْ ینْصُرْکمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُم‏./ آل‌عمران:160»

حمایت مؤثر دستگاه‌های مسئول از تحقیق و توسعه علوم و فناوری‌های سایبری مبتنی بر نگاه بینا رشته‌ای و لحاظ معارف اسلامی در روند بومی‌سازی مهندسی تکامل تکنولوژی از تکالیف ویژه جمهوری اسلامی در این شرایط است.

در کنار حرکت علمی پیش گفته تقویت عالمانه و همه‌جانبه شبکه‌های اجتماعی بومی و سایر خدمات پایه کاربردی در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات و همچنین ممانعت هوشمندانه از نفوذ مجدد ابزارآلات ارتباطی بیگانه بر حرم و حریم جمهوری اسلامی، مجموعاً زمینه رشد و اقتدار کشور را در فضای سایبر در دوران جنگ‌های ترکیبی و شناختی مهیا می‌کند از سوی دیگر با ایجاد مشوق های انگیزه ساز و حمایت ویژه از کسب و کارهای اینترنتی زمینه کوچ هدفمند این کسب و کارها را به فضای داخلی کشور مهیا سازد این مهم زمینه ساز ثبات و امنیت اقتصادی فعالان این عرصه را فراهم می آورد.

بی‌شک فرهنگ‌سازی، تنها راه چاره نیست؛ بلکه لازم است مجلس و دولت با طرح‌ها و لوایح متناسب و قانون‌گذاری صحیح، متقن و مردمی، راه را برای تحقق استقلال کشور در فضای سایبر هموار کنند و در این راه از هیاهوهای بی‌جا و ضد ایرانی نهراسند. متأسفانه پیش از این شاهد تعلل در قانونمندی فضای سایبر بوده‌ایم.

همچنین لازم است که احکام صریح رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای سایبر با سرعت و جدیت توسط نهادهای دولتی و خصوصی، اجرایی گردد. ما معتقدیم متخصصین ایران اسلامی به اندازه کافی توانایی دارند که با راه‌ اندازی فضای مستقل ارتباطاتی، دیگران را نیز، از اقصی نقاط دنیا به حریم سایبری خویش راه دهند و از این عمق استراتژیک، در تقویت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی جمهوری اسلامی بهره گیرند.

از قوه قضائیه و نیروهای امنیتی و انتظامی، انتظار است که در راستای پاسداشت و حفاظت از مضامین شرع و قانون اساسی و منافع ملی، ضمن محاکمه عوامل مخرب فرهنگ، اقتصاد و امنیت مردم در فضای سایبر، عاملین و مسببّین وضعیت فعلی را نیز مورد بازخواست قرار دهند؛ همچنین نسبت به وظایف پیشگیرانه خود نیز به صورت جدی‌تری وارد عمل شده و از طریق برنامه جامع پیشگیری در مواجهه با فضای سایبر، تکلیف خود را به سرانجام برسانند.

رسانه ملی با بازخوانی و بازیابی رسالت خود در تصمیم‌سازی درست و ارتقای سطح بینش عمومی نسبت به مواجهه فعالانه با فضای سایبر، در اجرای ماموریت خویش بکوشد و بداند که نقشی بی بدیل و بسیار ویژه و ممتاز دارد این در حالی است که متأسفانه تاکنون چنین امری دستخوش تساهل و تغافل بوده است.

مراکز علمی کشور اعم از حوزوی و دانشگاهی با راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و گفتگوی آزاد پیرامون نحوه مواجهه کلان و حاکمیتی با فضای سایبر از دیگر بازیگران حرکت تحول‌آفرین در تقابل با هجمه شناختی دشمن هستند این مهم هم باید مورد اهتمام جدی و به دور از فضای نمایشی محقق شود.

به امید روزی که به قوت پیشرفت همه‌جانبه ایران اسلامی و نفی نفوذ قدرت‌های سلطه‌گر، مراحل باقی‌مانده از فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی طی‌شده و با تحقق تمدن نوین اسلامی، انسان امروز در جامعه جهانی، طعم شیرین آزادی واقعی و حقیقی را بچشد. ان‌شاءالله

والسلام علی عباد الله الصالحین

18 آبان 1401

پایان پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciyyazqt1auu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما