سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۹
کد مطلب : 108311

تعمیق سواد برای ۲۷۰ هزار کم ‌سواد استان قم ‌

قم نيوز : معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم گفت: طبق آخرین آمار تعداد ۲۷۰ هزار کم سواد بزرگسال غیرمحصل در قم از مدرک ابتدایی یا راهنمایی برخوردار بوده اما دیگر ادامه تحصیل نداده اند.
تعمیق سواد برای ۲۷۰ هزار کم ‌سواد استان قم ‌
تعمیق سواد برای ۲۷۰ هزار کم ‌سواد استان قم ‌
به گزارش قم نیوز ضرورت و اهمیت کسب سواد و علم آموزی امروزه بسیار مورد توجه است به ویژه مبارزه با مقوله ی بی سوادی که اصول کار تمام کشورهای جهان و حتی جوامع درحال توسعه قرار گرفته است؛ کشور ایران نیز از این مقوله جا نمانده و با اجرای برنامه های گسترده و اهمیتی که برای ریشه کنی بی سوادی قائل است اقدامات قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

با تشکیل نهضت سوادآموزی و تلاش‌های بی دریغ و گسترده مردم و مسئولان این حوزه فرهنگ سوادآموزی و تعلیم و تربیت میان اقشار مختلف جامعه بسیار قوت گرفت و سازماندهی همه برنامه ریزی ها و فعالیت های عوامل اجرایی این طرح در راستای تحقق این هدف مهم صورت گرفت.

از آنجایی که در منظر اسلام نخستین کلمه و فرمان کلام الله، امر به خواندن بود لذا پیشوای علم و حکمت امام خمینی با توجه به قدرت بحث دانش در جامعه و با اقتدا به سیره نبوی و سنت علوی فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی را دادند و ما را از جانب خداوند دعوت شده به این امر مهم می دانستند.

بر همین اساس به منظور کسب اطلاع از اقدامات صورت گرفته در حوزه سوادآموزی به گفت و گو با معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان  پرداختیم.

حجت‌الاسلام محمد رضا قاسمی نیا در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم با اشاره به اهمیت مقوله ی سواد آموزی در جامعه اظهار داشت: امام بر کسب مدرک تحصیلی ابتدایی برای عموم مردم تأکید بسیار داشتند و مقام معظم رهبری نیز بر این مهم سفارش داشتند به گونه ای که اخذ مدرک دوره ابتدایی برای مردم همانند شناسنامه بوده و از طرفی نهضت سوادآموزی نیز باید مردمی سازی شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با بیان این مطلب تصریح کرد: طبق آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 ، تعداد 270 هزار کم سواد بزرگسال غیرمحصل در قم از مدرک ابتدایی یا راهنمایی برخوردار بوده اما دیگر ادامه تحصیل نداده اند.

 100 در صد مبادی ورودی بی سوادی باید مسدود شود 

وی با تاکید بر اجرای انسداد 100درصدی مبادی ورودی بی سوادی عنوان کرد: همه ما با همتی عظیم باید در راستای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به آموزشگاه ها و تمام کسانی که قبل از اتمام دوره متوسطه اول ترک تحصیل داشتند پیش قدم باشیم تا اتّفاقات خوب و مؤثری در این حوزه رقم بخورد.

به گفته حجت الاسلام قاسمی نیا یکی از مباحث قانون حمایت از خانواده، والدین را ملزم به حمایت فرزند خود در کسب علم و سواد ساخته به گونه ای که اگر به هر دلیلی مانع آموزش و تعلیم او شوند ملزم به پرداخت جریمه هستند هرچند اجرای این قانون بر زمین مانده است.

وی با اشاره به متن صحیفه امام در زمینه پرهیز از تشریفات اداری در امر سوادآموزی یادآور شد: طی این سال ها با هدف سوادآموزی همگانی و حضور بر درب منازل در شهر و روستا اقدامات چشمگیری صورت گرفت که از هزار ساعت آموزش در نهضت سوادآموزی 230 ساعت آن آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن است.

قاسمی نیا با بیان تاکیدات امام راحل بر علم جهت دار و مقام معظم رهبری بر علم نافع خاطر نشان کرد: نهضت سوادآموزی از همان ابتدا به صورت کاملا جهادی و با روحیه جهادی فعالیت خود را آغاز کرد این در حالی است که موفقیت ما در این مقوله ی ارزشمند در گرو برگشت به روحیه دهه اول انقلاب است و همانند حضور جهادسازندگی در آغازین روزهای سواد آموزی در روستاها و مناطق محروم این مهم باید جزء ماموریت ما قرار بگیرد.

وی با بیان فرموده امام خامنه ای که" نهضت سوادآموزی باعث ماندگاری انقلاب اسلامی می شود" گفت: دستگاه های دولتی به طور جدی باید در تحقق این امر یاری داشته به گونه ای که حتی یک بی سواد هم برای استان قم به عنوان الگوی جهان تشیع، با وجود بزرگان و علما و مراجع زیاد است و باید خدمات نهضت سوادآموزی توسعه داشته باشد و سطح معلومات آنان ارتقا پیدا کند.

این مقام مسئول با تاکید بر سواد آموزی والدین همچنین آموزش سواد فضای مجازی و فناوری های روز دنیا ابراز داشت: سوادآموزی، توسعه و تعمیق سواد، علم آموزی های نوین، سرانجام بخشیدن به رویکردها و سواد ترکیبی و نوین باید به خانواده ها آموزش داده شود.

وی حمایت مادی و معنوی علم آموزان و محصلان را در کسب جایگاه مطلوب سوادآموزی مؤثر دانست و گفت: حضور فعال خیرین مدرسه ساز منجر به کاهش محرومان از تحصیل شده چرا که 50 درصد مدارس با مشارکت این خیرین ساخته شده و باید به این نکته توجه داشت که سوادآموزی باید با تکیه بر سه رکن اساسی مساجد، مردم و مدارس و با همکاری خانواده ها به جایگاه مطلوب خود برسد.

  179 شهید در حوزه سوادآموزی در کشور داریم 

معاون سواد آموزی آموزش وپرورش استان قم گفت: به طور کلی تعداد 179 شهید در حوزه سوادآموزی در کشور داریم که پنج شهید آن به نام های فاطمه حاج بابایی، احمد علی خانی محمد، علی ملک محمدی، حمید آوری فرد و حجت الاسلام سید حسین سعیدی از شهدای این حوزه در قم هستند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcb8wb88rhbgfp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما