قم نيوز : کارشناس هواشناسی قم گفت: در سال زراعی جاری، میزان بارش ثبت شده در استان قم به‌ صورت میانگین ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد
کاهش ۲۵ درصدی بارندگی قم در سال جاری زراعی / بهار پر بارشی در پیش نیست
کاهش ۲۵ درصدی بارندگی قم در سال جاری زراعی / بهار پر بارشی در پیش نیست
به گزارش قم نیوز محمدرضا قاضی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری(اول مهرماه سال ۱۴۰۱) تا پایان فروردین‌ماه امسال، به‌صورت میانگین ۸۷.۳ میلی‌متر بارندگی در قم ثبت شده‌است.

وی اضافه کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۲ و در میانگین بلندمدت(۳۰ سال گذشته) ۱۲۶ میلی‌متر بارش باران در قم ثبت شده‌است.

به گفته وی، میزان بارش ثبت شده در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت نیز ۴۰.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

قاضی با اشاره به میزان بارندگی در ایستگاه‌های اصلی استان، گفت: در ایستگاه شکوهیه امسال ۶۴.۱ میلی‌متر، سال گذشته ۱۳۲ میلی‌متر باران و در بلندمدت نیز ۱۲۳ میلی‌متر باران ثبت شده که میزان بارندگی در سال جاری در مقایسه با بلندمدت ۴۸ درصد کاهش یافته‌است.

وی افزود: در ایستگاه سالاریه نیز امسال ۸۰، سال گذشته ۸۶ و بلندمدت ۱۲۷ میلی متر باران ثبت شده که مقایسه میزان بارش امسال و بلندمدت، ۴۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: درایستگاه سلفچگان قم نیز به ترتیب امسال، سال گذشته و بلندمدت به ترتیب ۱۰۰، ۱۴۴ و ۱۶۱ میلی‌متر بارش باران ثبت شده که مقایسه میزان بارندگی امسال و بلندمدت ۳۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته کارشناس هواشناسی قم، امسال در کهک ۹۳، سال گذشته ۱۱۲ و بلندمدت ۱۴۰ میلی‌متر باران ثبت شده که در مقایسه امسال و بلندمدت ۲۴ درصد بارندگی کاهش یافته‌است.

وی گفت: امسال در دستجرد ۱۲۴، سال گذشته ۱۵۱ و بلندمدت نیز ۲۰۷ میلی‌متر باران باریده است که میزان باران امسال در مقایسه با بلندمدت ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بهار امسال پر بارش نخواهد بود
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی نقشه‌های هواشناسی، در فصل بهار امسال بارش‌های خوب و چشمگیری در استان نخواهیم داشت.

در استان قم ۱۰۹ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۲ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران‌سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران‌سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح‌سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.

شهروندان برای کسب آخرین اطلاعات هواشناسی کشور می‌توانند با سامانه گویای هواگو با شماره تلفن ۱۳۴ تماس بگیرند و یا به تارنمای اداره کل هواشناسی استان قم به نشانی اینترنتی www.ghommet.ir مراجعه کنند.

 
https://qomnews.ir/vdcjxoevxuqeyiz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما