چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : 108909
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

اطراف قم زمین‌های فراوانی برای ساخت مسکن وجود دارد

قم نيوز : عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اطراف قم زمین‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند برای ساخت شهرک‌های مسکونی با رعایت معیارهای لازم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
اطراف قم زمین‌های فراوانی برای ساخت مسکن وجود دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: اطراف قم زمین‌های فراوانی برای ساخت مسکن وجود دارد.
به گزارش قم نیوز آیت‌الله محسن اراکی در نشست «تبیین فقه نظام شهری» که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مقدس قم برگزار شد، خدمت در این شهر را افتخاری ارزشمند برشمرد و ابراز داشت: قم امروز پایتخت امام زمان (عج) به شمار می‌آید و کارگزاران این شهر از سربازان آن حضرت محسوب می‌شوند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه وجود بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) در قم را سرمایه‌ای گران‌بها برای همگان دانست و اظهار کرد: هر شهر روحی دارد که هویت آن را می‌سازد، هویت شهر اسلامی به نمادهایی است که معنویت در آن جلوه‌گر باشد.

وی افزود: درگذشته مردم تنها در امور روزمره به علما مراجعه می‌کردند و حکام جور به هیچ وجه اجازه مطرح شدن مسائل کلانی را نمی‌دادند که به آنها خدشه‌ای وارد نماید؛ با این وجود مباحث زیادی از علمای ما در مورد مسائل گوناگون به جای مانده است که باید به آن‌ها مراجعه شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از تخریب برخی بافت‌های سنتی در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) ابراز داشت: در روایات بیان شده است که دیوار ساختمان‌ها نباید از کعبه بلندتر باشد. اگر این دستورات در برخی شهرها و کشورها رعایت نشد، مجوزی برای تکرار این اشتباهات در سایر شهرهای مذهبی نیست.

رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ادامه داد: اجرای پروژه‌های خدمت‌رسانی به زائران باید به شکلی باشد که به این بافت‌ها آسیبی وارد نشود. اصل اولیه هر خدمتی ایجاد آسایش برای مردم است. برای رفع برخی مشکلات، نباید اسباب زحمت برای مردم ایجاد شود.

طولانی شدن روند اجرا از انتقادات وارد به برخی از برنامه‌های شهرسازی است

آیت‌الله اراکی طولانی شدن روند اجرایی را یکی دیگر از انتقادات وارد به برخی از برنامه‌های شهرسازی دانست و تصریح کرد: حل مشکلات باید با اندیشه و رعایت اولویت‌ها باشد. در برنامه‌ها ضروری است مسائل دینی، اقتصادی، فرهنگی و آسایشی مردم به عنوان اولویت در نظر گرفته شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، رعایت این اولویت‌ها را در همه برنامه‌های شهرسازی قابل اجرا دانست و خاطرنشان کرد: در اطراف قم زمین‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند جهت ساخت شهرک‌های مسکونی با رعایت معیارها لازم مورد بهره‌برداری قرار گیرد. با اهتمام به این مسئله هم می‌توان مشکل مسکن در کشور را به طور کامل مرتفع نمود و هم زمینه افزایش رضایت مردم را فراهم کرد.

عضو مجلس خبرگان با بیان برخی ناهنجاری‌های سبک زندگی شهری فعلی، اظهار کرد: شهر قم شایسته این است که به عنوان اولین الگوی شهر اسلامی معرفی گردد. در این زمینه طرح‌هایی آماده شده است که با تلاش مسئولان شهری می‌تواند تحقق یابد.

رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی تشکیل کارگروهی برای پایش زمین‌های قابل مسکونی‌سازی در اطراف قم را نخستین گام برای رفع مشکل مسکن دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون زمین‌های زیادی در اختیار افراد و نهادها قرار دارد که می‌توان با مصالحه و رایزنی برای ساخت مسکن مردم مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در این زمینه اگر نیاز به قانونی نیز وجود دارد، باید از مجلس تصویب آنها را پیگیری نمود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان، گسترش و تعمیق فرهنگ تولید در حوزه شهری همچون توجه به کاشت درختان مثمر و پرورش حیوانات مفید و سازگار با فرهنگ اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام / 113 
https://qomnews.ir/vdce7v8zojh87oi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما