سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : 109247
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:

گونه‌های آبزیان مناسب با شرایط اقلیمی قم پرورش می‌یابند

قم نيوز : رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: توسعه پرورش گونه‌های آبزیان مقاوم به کم آبی و متناسب با شرایط اقلیمی استان همچون ماهیان گرمابی و زینتی در دستور کار این سازمان است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:گونه‌های آبزیان مناسب با شرایط اقلیمی قم پرورش می‌یابند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:گونه‌های آبزیان مناسب با شرایط اقلیمی قم پرورش می‌یابند.
به گزار قم نیوز محمد رضا حاجی رضا بیان داشت: توسعه فعالیت‌های مرتبط با آبزی‌پروری در کنار مزارع کشاورزی استان از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است، چراکه این کار موجب استفاده بهتر از منابع آبی و کسب درآمد بیشتر برای بهره‌برداران بخش کشاورزی استان می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌برداری دومنظوره از آب در بخش کشاورزی، افزود: در استان کم آبی مانند قم، مدیریت منابع آبی برای انجام فعالیت‌های کشاورزی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در همین راستا، کشاورزان با استفاده از استخرهای دومنظوره هم می‌توانند به پرورش ماهی بپردازند و هم محصولات زراعی و باغی مورد نظر خود را تولید کنند.

وی ادامه داد: در استان قم برای بهبود وضعیت تولید شیلات اقدام‌های گسترده‌ای انجام شده‌است که از جمله آن می‌توان به مکانیزه‌کردن استخرهای پرورش ماهی، طراحی سازه‌های آبزی پروری با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، اجرای فیلتراسیون فیزیکی و بیولوژیکی در مزارع پرورش ماهی و پرورش گونه‌های تراکم پذیر و مناسب شرایط آبی استان، اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم تاکید کرد: توسعه هشت درصدی ظرفیت تولید شیلات را در دستور کار داریم و در همین خصوص تا پایان سال‌جاری بیش‌از ۲ هزار و ۵۰۰ تُن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در استخرهای پرورش ماهی استان قم تولید و به بازار مصرف ارائه خواهد شد.

از جمله راهبردهایی که سازمان جهاد کشاورزی قم برای توسعه آبزی‌پروری دنبال می‌کند، ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی تخصصی شیلات در استان است.

۲۰۸ استخر ذخیره آب دومنظوره در زمینه پرورش ماهیان گرمابی و ۹۳ استخر نیز برای پرورش ماهیان سردابی در قم فعال است و بیش از ۳۰۰ نفر در زمینه پرورش ماهیان خوراکی در این استان به فعالیت می‌پردازند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcayon6049nwu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما